• Anonym (Kronofogden)

Kan kronofogden göra utmätning på allvarlig sjukdomsersättning?

Jag har skulder till kronofogden, och undrar om dom kan göra en utmätning på min sjukdomsersättning som jag kommer att få.
    (schizoaffektivt syndrom)

Jag har letat och letat på nätet och sökt efter info, men hittar inget så nu vänder jag mig hit i hopp om att någon har koll på detta.

Mvh 

• Svar på tråden Kan kronofogden göra utmätning på allvarlig sjukdomsersättning?
  • Anonym (hm)
    Anonym (M) skrev 2024-12-09 10:37:05 följande:
    Om du bara är nyfiken hade du kontaktat källan. Alla sjuka är inte offer, vissa vill gärna befinna sig på andra sidan också och utnyttja systemet.
    Schizoaffektiv sjukdom är en av de svåraste psykiatriska diagnoserna jag arbetat med i mitt yrke, måste vara oerhört svårt att leva med.
  • Anonym (M)
    Anonym (hm) skrev 2024-12-09 11:58:00 följande:
    Schizoaffektiv sjukdom är en av de svåraste psykiatriska diagnoserna jag arbetat med i mitt yrke, måste vara oerhört svårt att leva med.
    Kanske det, men bidragsfusk verkar ändå fungera att ägna sig åt.
  • Anonym (hm)
    Anonym (M) skrev 2024-12-09 12:44:57 följande:
    Jag utgår från att ts bara försöker överleva. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (M) skrev 2024-12-09 12:44:57 följande:
    Försäkringspengar är ju heller inget bidrag.
  • Anonym (M)
    Anonym (hm) skrev 2024-12-09 12:57:31 följande:
    Försäkringspengar är ju heller inget bidrag.
    Och? Har han skulder ska han väl betala dom, oavsett om pengarna kommer från bidrag, lön, arv eller försäkring?

Eller, tycker du något annat? Att man ska slippa betala sina skulder?
  • Anonym (hm)
    Anonym (M) skrev 2024-12-09 13:00:54 följande:
    Och? Har han skulder ska han väl betala dom, oavsett om pengarna kommer från bidrag, lön, arv eller försäkring?

Eller, tycker du något annat? Att man ska slippa betala sina skulder?
    Men det slipper ju inte ts, ts kanske oroar sig för hur han eller hon ska klara sig?
  • Anonym (Kronofogden)
    Anonym (hm) skrev 2024-12-09 11:58:00 följande:
    Hej. Jag äter medecin mot de nu och lever ganska normalt skulle jag nog kunna säga.

Mvh
  • Anonym (Kronofogden)

Tanken var att lägga undan pengarna och leva på sanering..

Lever jag enbart på sanering eller vad de heter så blir de tufft ekonomiskt. 

• Anonym (S)
    Anonym (Kronofogden) skrev 2024-12-09 21:37:59 följande:

Ta kontakt med kommunens budget och skuldrådgivare...känns som att du behöver lite hjälp kring vad som är vad samt vad som är möjligt för dig...
  • Yllop

Om du har skuldsanering är det viktigt att du uppger om dina ekonomiska förutsättningar ändras, t ex om du får högre inkomster, arv, försäkringspengar osv. Gör du inte det kan skuldsaneringen i värsta fall upphävas.

• Yllop

Om du har skuldsanering är det viktigt att du uppger om dina ekonomiska förutsättningar ändras, t ex om du får högre inkomster, arv, försäkringspengar osv. Gör du inte det kan skuldsaneringen i värsta fall upphävas.

Svar på tråden Kan kronofogden göra utmätning på allvarlig sjukdomsersättning?