• Anonym (Kronofogden)

Kan kronofogden göra utmätning på allvarlig sjukdomsersättning?

Jag har skulder till kronofogden, och undrar om dom kan göra en utmätning på min sjukdomsersättning som jag kommer att få.
    (schizoaffektivt syndrom)

Jag har letat och letat på nätet och sökt efter info, men hittar inget så nu vänder jag mig hit i hopp om att någon har koll på detta.

Mvh 

• Svar på tråden Kan kronofogden göra utmätning på allvarlig sjukdomsersättning?
  • Anonym (?)

Grunden är att de tar alla pengar in över deras schblonberäkning på vad du behöver för att klara sig. 

• Anonym (Kronofogden)
    Anonym (?) skrev 2024-12-09 07:10:51 följande:

Grunden är att de tar alla pengar in över deras schblonberäkning på vad du behöver för att klara sig. 

Råkar ja illa ut om  ja för över pengarna till mamma eller pappa innan dom hinner göra detta ?

Mvh 
  • Anonym (S)

Menar du sjukersättning så ja, de kan utmäta på den sortens ersättning.

De gör en uträkning hur mycket du behöver för att klara dig (ditt förbehåll) så det är viktigt att de har aktuella uppgifter kring hyra, medicin/läkarvård och eventuella resekostnader.
    Alla andra omkostnader omfattas av det sk normalbeloppet 6090 (ensamstående). Om du är sambo/gift eller har minderåriga barn boende hos dig påverkar det såklart normalbeloppet.

Alla inkomster även bidrag såsom barnbidrag, bostadsbidrag/tillägg etc räknas in i uträkningen.

Om du är sambo/gift påverkas även hens inkomster din utmätning

• Anonym (S)
    Anonym (Kronofogden) skrev 2024-12-09 07:22:37 följande:
    Råkar ja illa ut om  ja för över pengarna till mamma eller pappa innan dom hinner göra detta ?

Mvh 
    Om det är ersättning som utbetalas via Försäkringskassan görs dragning redan hos dem.
  • Anonym (Ö)

Mvh 
    Varför vill du fuska?
  • Anonym (Kronofogden)

Jag får ersättning från trygg hansa.det är alltså ingen sjukersättning.

• Anonym (M)
    Anonym (Kronofogden) skrev 2024-12-09 10:12:57 följande:

Jag får ersättning från trygg hansa.det är alltså ingen sjukersättning.

Spelar ingen roll. Har du skulder ska du betala dom. Varför vill du inte göra rätt för dig?
  • Anonym (Kronofogden)

Bara nyfiken

• Anonym (M)
    Anonym (Kronofogden) skrev 2024-12-09 10:29:38 följande:

Bara nyfiken

Om du bara är nyfiken hade du kontaktat källan. Alla sjuka är inte offer, vissa vill gärna befinna sig på andra sidan också och utnyttja systemet.
  • Anonym (hm)

Mvh 
    Du kommer inte få pengarna först för att sedan betala in, de dras innan du får utbetalningen av kronofogden. Det bästa du kan göra är att se till att få med alla dina kostnader och skicka in dem till kronofogden. Tänk även på sådant som tandvård, sjukvård, busskort etc.
Svar på tråden Kan kronofogden göra utmätning på allvarlig sjukdomsersättning?