Inlägg från: Anonym (Ubåten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ubåten)

Fråga om försäkringskassan

Försäkringskassan kontrollerar väl att alla uppgifter stämmer? Eller?

Jag har dyskalkyli vilket innebär specifik räknesvårighet. Allt med siffror blir jätte omständigt och svårt för mig och det är något jag kämpar med. 

Det är också något jag skäms över och det kan vara svårt för mig att fråga om vissa saker när det kommer till att räknande. 

Jag har nyligen ansökt om graviditetspenning och skulle då fylla i min årslön vilket jag gjorde samt att min chef även fyllde i då även hon skulle fylla i en blankett. 

När jag sedan fick samtal från min handläggaren jag blivit tilldelad så sa hen att jag tjänar mer än vad som jag och chef fyllt i och menade att vi endast hade tagit min månadslön x 12 och inte räknat med all min OB vilket jag har en del då jag jobbar nattpass. 

I slutändan så var det försäkringskassan som justerade till en högre summa innan jag han ta tag i det och gav mig sedan en bekräftelse om att min ansökan blivit godkänd. 

Jag har tittat på vad de anser att min årsinkomst är och då är det betydligt högre än vad jag hade meddelat men inget jag tänker på då man aldrig upplever den boosten när man väl får sin lön för då har ju skatten redan dragits. 

Jag ska sätta mig ner och försöka räkna på ob och så för jag blir så orolig att det ska vara fel men för att återgå till min fråga:

Om försäkringskassan har justerat det själva så betyder det att dom har kollat upp det va? Så det borde stämma? 

Svar på tråden Fråga om försäkringskassan