• Anonym (J)

Kaffe hur mycket??

Tji fjong. Hur många koppar kaffe går bra att dricka utan att det är skadligt? Jobbar nattskift och sov dåligt innan så jag har druckit kaffe för att orka men nu efter femte koppen bryggkaffe på 6 timmar är jag skakis och yr.

• Svar på tråden Kaffe hur mycket??
  • Anonym (Lotta)

Om du är skakis och yr så har du druckit för mycket. Men händer det bara någon enstaka gång så blir det nog inga bestående men.

Det finns en gräns där mer koffein inte gör att man blir piggare, och sedan en gräns till där koffeinet får en att må dåligt. Och är du inte så van vid koffein så är gränserna lägre.

Man ska också vara försiktig med koffein om man har sömnproblem. Det kan bli en ond spiral där man dricker kaffe för att hålla sig vaken på jobbet men sedan har så mycket koffein i kroppen att man inte kan sova ordentligt. Och så är man ännu tröttare nästa arbetspass, så man dricker mer kaffe och sover sedan ännu sämre o.s.v.

• Anonym (Potensproblem?)
    Anonym (J) skrev 2024-12-08 02:23:31 följande:
    Kaffe hur mycket??

Tji fjong. Hur många koppar kaffe går bra att dricka utan att det är skadligt? Jobbar nattskift och sov dåligt innan så jag har druckit kaffe för att orka men nu efter femte koppen bryggkaffe på 6 timmar är jag skakis och yr.

Har du fått problem med erektionen så tycker jag du ska sluta med kaffe helt och se om det blir bättre.
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Potensproblem?) skrev 2024-12-08 09:01:21 följande:
    Har du fått problem med erektionen så tycker jag du ska sluta med kaffe helt och se om det blir bättre.
    Skrattande Jag tänkte att det var en variant på tjo flöjt, men så kan man ju också tolka det!

Och min telefon trodde att jag ville skriva tjockare flöjt vilket väl låter som raka motsatsen till tji fjong...

Ursäkta snoppskämten, TS. Jag har sovit alldeles för lite inatt så humorn har nått bottennivå.
  • välbärgad man i mina bästa år

Enl mig är nog snarare frågan om du mår bra för övrigt, äter bra och sover bra? Att din dåliga sömn och att du känner dig både yr och skakis skulle bero på sex koppar kaffe per dag (natt) vid nattarbete har jag väldigt svårta att tro. Förutsatt att du inte är överkänslig mot koffein1??
    Sex koppar kaffe dricker jag lätt varje dag... ibland uppåt 10 koppar. Men jag dricker samtidigt mycket mjölk och yoghurt.

• Anonym (Lotta)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-12-08 09:36:14 följande:

Enl mig är nog snarare frågan om du mår bra för övrigt, äter bra och sover bra? Att din dåliga sömn och att du känner dig både yr och skakis skulle bero på sex koppar kaffe per dag (natt) vid nattarbete har jag väldigt svårta att tro. Förutsatt att du inte är överkänslig mot koffein1??
    Sex koppar kaffe dricker jag lätt varje dag... ibland uppåt 10 koppar. Men jag dricker samtidigt mycket mjölk och yoghurt.

Fast då har du jobbat upp en tolerans för koffein. Att dricka sex koppar på fem timmar, när man normalt bara dricker kanske en kopp om dagen, är något helt annat än att dricka tio koppar per dag när man vanligtvis dricker sex koppar. 

Att bli skakig är ett vanligt symptom när man hällt i sig mycket mer kaffe än vad man brukar. 
    Anonym (Lotta) skrev 2024-12-08 09:45:10 följande:
    Fast då har du jobbat upp en tolerans för koffein. Att dricka sex koppar på fem timmar, när man normalt bara dricker kanske en kopp om dagen, är något helt annat än att dricka tio koppar per dag när man vanligtvis dricker sex koppar. 

Att bli skakig är ett vanligt symptom när man hällt i sig mycket mer kaffe än vad man brukar. 
    Du har kanske rätt. Missade att h*n aldrig brukar dricka kaffe och så helt plötsligt hällde i sig sex koppar - kanske på fastande mage.
    Däremot har jag faktiskt personligen märkt att olika sorters kaffe (ursprung) och styrka på rostningen faktiskt kan ha påverkan.
    Dexter dot com skrev 2024-12-08 10:14:26 följande:

Man avråder mer än 400 mg koffein/dag vilket är ca 8 dl bryggkaffe. 

Bättre att du hade skrivit att vissa påstår att ekologiskt odlat grönt tea är nyttigare  än vanligt standard bryggkaffe.  Skrattande
  • Anonym (Em)

Jag reagerar främst på koffein om jag dricker kaffe utan att äta något. Så dricker du de kopparna på fastande mage så kan det bero på det. 

• Anonym (Jutte)

Eftersom du mår dåligt så har du druckit för mycket. Men det är inte farligt, bara obehagligt. Se till att äta och dricka. Nu vet du hur mycket du tål till en annan gång. 

För mig räcker det med två koppar kaffe för att få hjärtklappning och ångest. Det är en drog/ett gift, även om det är rätt så ofarligt jämförelsevis. 

Svar på tråden Kaffe hur mycket??