• Anonym (G)

Kär i min vän

Hej!

Jag har insett att jag har känslor för min vän, vi båda är kvinnor. Hon har en relation och dom lever tillsammans. 

I början när hon träffade honom kände jag mig så besviken på situationen men det börjar lägga sig. Jag inbillar mig att känslorna är besvarade. Tycker att hon tar tillfällen att vara nära mig, kan säga saker som jag tolkar som att det finns intresse och lägger ibland upp romantiska låtar när hon skapar händelser på oss i sociala medier. 

Har faktiskt funderat på om jag ska säga något men är jätterädd att förlora henne som vän. Funderar på att säga något i stil med "Jag vill säga detta för att lätta mitt hjärta men vill absolut inte förstöra vår vänskap. Hoppas också att det stannar mellan oss men jag känner starkt för dig..... " Kan man säga något sådant? Eller är det onödigt? 
  • Svar på tråden Kär i min vän
  • Anonym (Bra råd)

Säg: Jag vill gnugga min kissemiss mot din!

• Anonym (Tk)

Var försiktig med att erkänna dina känslor för det kan förstöra vänskapen. 
    Är det värt den risken? 

• Anonym (s)

Jag hade inte sagt något. Hon är i ett förhållande och du verkar övertolka allt. Det är inte värt att förlora sin vän. För tyvärr är det mest troliga scenario. Det är jättesvårt att veta att någon är kär i en när man själv inte vill mer.

• Anonym (G)

Det är inte värt risken att förlora vänskapen men orsaken att jag har blivit kär i henne är främst för att jag tycker att hon själv gett ut signaler som har väckt mitt intresse. Jag kan misstolkat allt men jag skulle absolut inte bli det minsta förvånad om hon tog det väldigt lättsamt och svarade att hon känt/känner detsamma men att hon vill hålla det vänskapligt. Detta scenario kan jag tänka mig skulle vara ganska troligt. 

• Anonym (Nej)

Troligen bara bi-curious.

• Anonym (G)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-06 22:00:32 följande:

Troligen bara bi-curious.

Ja men tänker att det finns en stor chans att vi båda är. Tror kanske att det skulle vara skönt för oss båda att få prata ut lite för min upplevelse är att ämnet är som den rosa elefanten i rummet. Båda vet men ingen vill säga men det kommer fram subtilt istället. 

Men det bästa är nog ändå att gå till graven med detta haha Det kanske kommer fram tids nog för jag har sagt detta till en annan vän som vet hur jag känner för henne. 
  • Anonym (L)
    Anonym (G) skrev 2024-12-06 22:09:01 följande:
    Ja men tänker att det finns en stor chans att vi båda är. Tror kanske att det skulle vara skönt för oss båda att få prata ut lite för min upplevelse är att ämnet är som den rosa elefanten i rummet. Båda vet men ingen vill säga men det kommer fram subtilt istället. 

Men det bästa är nog ändå att gå till graven med detta haha Det kanske kommer fram tids nog för jag har sagt detta till en annan vän som vet hur jag känner för henne. 
    Känns som det är jag som skrivit detta och startat tråden. Är i samma situation. Verkligen elefanten i rummet också. Vi kan prata om ALLT i livet, djupa saker men vi pratar aldrig om oss. Men jag har aldrig haft en sån här vänskap med någon förut. Vill vara nära henne hela tiden typ. Jag har också berättat för en annan vän som också tycker det låter som mer än vänskap. Det var skönt att lätta sitt hjärta för någon, men jag går ändå runt och funderar på om jag borde prata med tjejen det gäller också? Men av svaren i tråden här att döma vore det dumt.. Vad får du för subtila signaler? 
  • Anonym (G)
    Anonym (L) skrev 2024-12-06 22:13:48 följande:
    Känns som det är jag som skrivit detta och startat tråden. Är i samma situation. Verkligen elefanten i rummet också. Vi kan prata om ALLT i livet, djupa saker men vi pratar aldrig om oss. Men jag har aldrig haft en sån här vänskap med någon förut. Vill vara nära henne hela tiden typ. Jag har också berättat för en annan vän som också tycker det låter som mer än vänskap. Det var skönt att lätta sitt hjärta för någon, men jag går ändå runt och funderar på om jag borde prata med tjejen det gäller också? Men av svaren i tråden här att döma vore det dumt.. Vad får du för subtila signaler? 
    Vad skönt att höra att man inte är ensam i detta haha Allra första gången jag reagerade var när hon sa "Jag är inte lesbisk men jag kan tycka att kvinnokroppar är så vackra" Det kändes som att det var riktat mot mig. Jag dejtade en kille ett tag och det kändes som att hon avskydde honom och vår relation. Det har känts som om hon ibland vill ha kroppskontakt för hon kan sätta sig nära och liksom sitta kvar så hud mot hud. Hon reagerar ibland starkt känslomässigt i min närhet, varit nära att gråta när vi pratar om oss och fått svårt att andas. Hon uttrycker våra träffar som "dejt", använder musik som skulle kunna vara talande till oss... Finns fler exempel. 

På vilka sätt märker du? 
  • 1omtänksam

Hej Ts! 

Känner med dig. Det är svårt det du beskriver. Känner igen till en viss del. (I mitt fall skrev jag tillslut att jag tror jag attraherades av dig och lite annat - men fick inget svar alls från henne om just det. Kändes mindre bra kan jag säga) Vill säga värna om dig själv. Är ni vänner och du känner såhär kommer det nog dessvärre bli jobbigt tillslut för dig om du inte får eller kan visa dina känslor för henne. Det eftersom du känner mer än vänskap för henne. Jag vill säga avvakta, samtidigt som jag vill säga: go for it! Men hon är i en relation skriver du. Det gör saker lite svårare. Men hon kanske har en öppen relation om hon visar sig vara bisexuell? Du får luska lite mer. Men aldrig bra med varken otrohet eller olycklig kärlek.... 

Önskar dig all lycka ts! Jag vet hur det känns. 

• Anonym (L)

Okej, intressant! Det där låter ju som mer än en vanlig vänskap :) Och jag känner igen mycket. Det där med att sitta nära. Så att armarna nuddar varandra, eller att hon lägger huvudet på min axel och ligger kvar så jättelänge? Hon tar också chansen att kramas mycket, och då är det långa kramar med hela kroppen mot min typ. Också när vi lyssnar på musik väljer hon låter som gör att man undrar om det är riktat mot mig? 

Ibland tänker jag, att man lever ju bara en gång. Och då önskar jag att vi kunde prata om detta.. Brukar ni dricka vin tillsammans ibland och så? Känns som det är lättare att man tar upp det eller visar tydligare vad man känner ifall man druckit alkohol?

• Anonym (VoF)

Jag hade lagt det i vågen.

Vad skulle du vinna på att framföra dina känslor?
    /
    Vad skulle du ev förlora på att framföra dina känslor?

• Anonym (G)
    Anonym (VoF) skrev 2024-12-06 23:04:10 följande:

Jag hade lagt det i vågen.

Vad skulle du vinna på att framföra dina känslor?
    /
    Vad skulle du ev förlora på att framföra dina känslor?

Jag tänker att jag skulle kunna vinna på att vara ärlig mot mig själv och henne, att murar kanske skulle rivas och att hon eventuellt vågar öppna sig. Skulle vara bra att höra om det jag tror och känner är besvarat. Att även en dörr kanske skulle öppnas om flera år... 

Det jag tänker att jag kan förlora är vänskapen. Å andra sidan tycker jag personligen att en stark vänskap ska tåla sådant som också är obekvämt. Det beror på hur man uttrycker  sig, man kan berätta med glimten i ögat.. Om en vän till mig skulle berätta att hon har känslor för mig men jag inte känner detsamma skulle vara tydlig med det men fortsätta vänskapen. Det skulle däremot inte vara bra om det kom fram till hennes pojkvän att jag har känslor, han skulle kunna eventuellt förstöra mellan oss.
  • Anonym (G)
    Anonym (L) skrev 2024-12-06 22:41:27 följande:

Okej, intressant! Det där låter ju som mer än en vanlig vänskap :) Och jag känner igen mycket. Det där med att sitta nära. Så att armarna nuddar varandra, eller att hon lägger huvudet på min axel och ligger kvar så jättelänge? Hon tar också chansen att kramas mycket, och då är det långa kramar med hela kroppen mot min typ. Också när vi lyssnar på musik väljer hon låter som gör att man undrar om det är riktat mot mig? 

Ibland tänker jag, att man lever ju bara en gång. Och då önskar jag att vi kunde prata om detta.. Brukar ni dricka vin tillsammans ibland och så? Känns som det är lättare att man tar upp det eller visar tydligare vad man känner ifall man druckit alkohol?

Det låter också som mer än vänskap mellan er :)

Jag håller med om att man bara lever en gång och borde kunna prata om det. Jag tänker att en vänskap ska tåla om någon/båda skulle få känslor, alt beror på hur man hanterar det. Ja vi dricker ibland vin men jag är lite blyg så vet inte om jag verkligen skulle våga ta upp detta även om jag dricker haha Brukar ni dricka vin? Hur och vad funderar du på att säga till henne? 
  • Anonym (G)
    1omtänksam skrev 2024-12-06 22:34:58 följande:

Hej Ts! 

Känner med dig. Det är svårt det du beskriver. Känner igen till en viss del. (I mitt fall skrev jag tillslut att jag tror jag attraherades av dig och lite annat - men fick inget svar alls från henne om just det. Kändes mindre bra kan jag säga) Vill säga värna om dig själv. Är ni vänner och du känner såhär kommer det nog dessvärre bli jobbigt tillslut för dig om du inte får eller kan visa dina känslor för henne. Det eftersom du känner mer än vänskap för henne. Jag vill säga avvakta, samtidigt som jag vill säga: go for it! Men hon är i en relation skriver du. Det gör saker lite svårare. Men hon kanske har en öppen relation om hon visar sig vara bisexuell? Du får luska lite mer. Men aldrig bra med varken otrohet eller olycklig kärlek.... 

Önskar dig all lycka ts! Jag vet hur det känns. 

Tack! Det är en rätt svår situation. Vad tråkigt att höra att hon inte besvarade när du skrev att du har känslor för henne men det var modigt av dig!

Jag skulle nog inte gå med på att vara med henne om hon har öppen relation, är lite olyckligt kär men inte så hjärtat går sönder. Är mer väldigt nyfiken på vad som händer mellan oss och om det eventuellt finns möjlighet att utvecklas. Värdesätter vår vänskap samtidigt.
  • 1omtänksam
    Anonym (G) skrev 2024-12-06 23:44:23 följande:
    Tack! Det är en rätt svår situation. Vad tråkigt att höra att hon inte besvarade när du skrev att du har känslor för henne men det var modigt av dig!

Jag skulle nog inte gå med på att vara med henne om hon har öppen relation, är lite olyckligt kär men inte så hjärtat går sönder. Är mer väldigt nyfiken på vad som händer mellan oss och om det eventuellt finns möjlighet att utvecklas. Värdesätter vår vänskap samtidigt.
    Tack! 🙏 

Hoppas det ska gå som du önskar ts! 
Svar på tråden Kär i min vän