Inlägg från: Anonym (esthercutebutterfly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (esthercutebutterfly)

Vad gillar ni namnen?

Embla twopointoh skrev 2024-12-07 00:07:37 följande:

Bägge två är fina namn, men Nitzan kommer hela sitt liv få höra "Va?" när han (fast visst är det könsneutralt i modern hebreiska?) säger vad han heter, bli ombedd att stava det, få det felstavat, och folk kommer att glömma vad han hette (om ni bor i Sverige?). Det är ofta så det blir med namn som är ovanliga eller inte förekommer alls i en kultur. Vill ni ha ett pojknamn som är hebreiskt, men ändå är lite mer "svenskt", skulle jag föreslå till exempel:

Efraim
    Jonah
    Amos
    Dan
    Ezra
    Noah
    Levi
    Reuben
    Eli
    Gideon

Dessa namn förekommer i den svenska namnfloran (och/eller i den engelskspråkiga, men då vi är så amerikaniserade så känner folk ofta till namn därifrån också), vissa är vanligare än andra.

Men det är såklart inget måste att namnet ska passa in i den svenska kulturen. Det är en smaksak om man vill namnge sitt barn till något som sticker ut eller som passar in, det finns för- och nackdelar med bägge valen.

Det du säger om att hela sitt liv få höra ?va?? är absolut tänkvärt. Vi bor i Sverige och ibland glömmer jag nästan bort att många inte känner till vissa hebreiska namn. Jag gillar dina namnförslag och känner väl till dem, har dock aldrig trott att Ezra, Amos och Levi var välbekanta i svensk språkflora(?) men förekommer mycket i både usa och i Israel, även Asher har varit populärt innan iallafall. 
    Blue Waffle skrev 2024-12-07 20:59:18 följande:
    Nitzan får mig att tänka på bilen Nissan, och den stackars pojken lär få höra mängder med sådana skämt under uppväxten gissar jag.
    Om ni promt vill ha ett ovanligt hebreiskt namn så välj iaf ett som är etablerat i landet ni bor i och som barnet ommer växa upp i.
    Ezra, Matteuz, Lukaz eller Baltazar tex,

Susanna är fint. Inga problem med det.

Men vi kör Nissan så det passar bra! 😊 

Anonym (Jo) skrev 2024-12-07 21:28:03 följande:

Nitzan är ett namn som jag känner igen från tv vädret

Det var knepigt med Familjelivsidan på mobilen därför jag råkade av misstag trycka tummen ner och nu vägrar den låta mig ändra det. Stämmer bra att det finns en meteorolog med det namnet 😊

Kom att tänka på att Nitzan kan i Sverige bli fel, tex man säger morsan, farsan, brorsan, syrran, blomman, smulan, pizzan, nitzan(?) 

Shoshanna är för mig inte ett namn som jag förknippar med övre medelåldern men med den svenska stavningen Susanna så kan jag ändå ana att det kanske är ovanligt när det gäller barn och ungdomar. 

Anonym (Quinny) skrev 2024-12-08 16:16:50 följande:

Har ni inte hebreiskt ursprung så välj ett annat pojknamn. Susanna ovanligt i dagsläget men helt bra och svenskt. 

Vi är båda svensk-judiska. 
    Blåbil skrev 2024-12-08 15:29:45 följande:

Jag tycker Nitzan är fint och jag tycker meteorologen Nitzan Cohen är skitsnygg :) Hade det inte varit för honom hade jag inte kännt till namnet får jag får jag väl erkänna, men att han är så stilig är ju positivt för namnet. 

Hade kanske inte valt det namnet själv men att det har ett hebreiskt ursprung spelar väl ingen roll. Jag är svensk och min sambo italienare, vår dotter har ett slaviskt namn som vi tycker är fint. Barn heter allt möjligt nu för tiden så inget namn är direkt konstigt. Tror inte barn i dag reagerar ens, deras kompisar heter allt från Ingrid, Märta och Emma, till MacKenzie.

Jag gillar Susanna också, men det känns verkligen som ett 80- talsnamn. Behöver så klart inte vara negativt. 

Välj ett namn ni gillar, skulle jag sammanfatta det. 

Han är stilig, håller med :)
    Xenia skrev 2024-12-08 14:08:18 följande:
    Att det inte är ett modenamn bland jämnåriga tycke jag enbart är en fördel. Vem vill vara en av tre i klassen?

Min egen dotter har ett namn där hon fått höra "det heter min mamma" och "det heter min mormor", men hon har alltid varit ensam om namnet i klassen. Det är inget hon har lidit av.

Det är en konstig inställning folk har att namnet måste s a s ligga i tiden, så att man garanterat ska stöta på jämnåriga namnar vart man går.
    Håller med. Tror en del är rädda för att andra ska tycka det är konstigt att ge barnet ett namn som folk förknippar med mormor och farmor. På vissa skolor kan det kanske hända att mobbning startar typ ?gammal kärring/gammal gubbe, fult namn, varför döpte dina föräldrar dig till det? och så vidare. Jag var mobbad i skolan pga att vi är judiska och på den tiden gick det inte att byta skola så enkelt som idag. Det gick inte heller att byta vårdcentral minns jag. Man tillhörde närmsta vårdcentral för adressen man bodde på, och fick flytta till ett annat område för att bli skriven på en annan. Jag avskydde grundskolan och flera lärare mobbade mig också fast på ett annat sätt än barnen. När jag tog mod till mig att berätta för kuratorn så blev jag inte tagen på allvar och fick utskällning av läraren som jag hade nämnt i samtalet med kuratorn. Men när jag började på gymnasiet så var det helt annorlunda, det var som dag och natt, jag hade många vänner och blev poppis, ändrade mitt utseende drastiskt och festade mycket. 
    Xenia skrev 2024-12-08 18:00:40 följande:
    Ja, det var andra tider då. Folk tror att deras barn ska bli mobbade om de har ett ovanligt eller omodernt namn, men jag tror inte det förekommer längre. Mobbning förekommer tyvärr fortfarande men inte pga namn. Nu kan man som sagt byta skola men dessförinnan skulle jag tala med mentorn, rektorn, Skolverket och skriva i lokaltidningen.

Lärare verkar ofta rätt handfallna inför mobbning men att själva mobba! Var lärarna nazister? 

Idag läser man mer om att muslimer mobbar judar, både judiska lärare och judiska barn. Men det beror kanske på var man bor, verkar värst i storstäder.

Engelskaläraren och matteläraren samt tanterna som hade hemkunskap med oss var bra och mobbade ingen, men läraren i samhällskunskap mobbade mig samt hånade den enda i klassen som hade röstat på socialdemokraterna när vi hade lektion om hur röstning går till. Han sa ?jaså har vi en sosse här i klassen?? och personen fick skämmas. Han frös mest ut mig och även berättade inför klassen när jag skrivit fel svar på proven och alla skrattade då. Läraren i NO mobbade mig och kunde bli väldigt aggressiv snabbt, läraren i svenska också, gympaläraren likaså samt fritidsledaren som kallade mig ?jävla judeunge? horunge, judehora? och var allmänt obehaglig. Då gick jag i mellanstadiet och var typ 11 år.

Jag upplevde inte att någon annan i klassen blev utsatt för mobbing, och på den tiden fanns inga mobiltelefoner med kameror så att man kunde spela in dessa lärare, utan det var ord mot ord. 

På vår skola fanns bara en utländsk lärare och han var från Grekland. Några muslimer var det inte i skolan eller i området vad jag minns. Det fanns någon enstaka i parallellklassen som hade ungerska föräldrar, annars var det bara svenska namn och på sin höjd någon med norskt eller danskt efternamn typ Nielsen. Det var väldigt ovanligt med invandrare där vi bodde. 

Funderar på Naftali också (pojke) och Susanna eller Sapir (flicka) vilka alla är lätta att förstå och uttala på svenska. Det kan kanske bli lite bättre då bokstaven z är mer sällsynt i svenska namn. Vi kommer förhoppningsvis att flytta från staden och ut på landet där det inte finns några grannar eller annat. 

Anonym (fina) skrev 2024-12-10 09:12:15 följande:
    Naftali är lite svårare, får mig att tänka på Lack-nafta.

Sapir låter lite som Tapir. 

Vad har att ni ska bo på landet med saken att göra?

Jag vet inte hur du kan få Sapir till Tapir då s och t låter markant olika. 

Det har bara att göra med att det blir lugnare och tryggare än i ett område med största delen personer från olika länder som sannolikt skulle mobba någon med ett alltför tydligt namn. 

Xenia skrev 2024-12-10 21:13:11 följande:
    Tyvärr associerar jag Naftali med ett malmedel (naftalin).

Susanna kan kallas Sussi eller Sanna av sina kompisar men vad kommer Naftali att kallas? Nafta eller Naffe?

Sapir rimmar på tapir, men värre är att det är så okänt att man kan höra "safir", och det låter som ett efternamn eller ett mansnamn. Tycker fortfarande Susanna är bäst.

Jo det stämmer med naftali och naftalin nu när du säger det. Därför att jag själv letade på internet efter naftalin för längesedan, vill ha ett effektivt malmedel men det hade tydligen blivit förbjudet att använda. 

Tänkt på namn som mer passar in i den svenska namnfloran också, pojknamn Yonatan, Ariel, Rafael, och Arielle för flicka. De är också alla lätta att uttala och svåra att stava fel på. 

Xenia skrev 2024-12-11 13:44:57 följande:
    Yonatan riskerar att stavas fel (Jonatan eller Jonathan) men är lätt att uttala. Risk för smeknamnet Jonte men det gör kanske inget?

Ariel är jättefint om du kan bortse från alla som enbart associerar det med den lilla sjöjungfrun. Själv associerar jag det främst med Ariel Sharon, men jag är mer intresserad av politik än populärkultur.

Arielle är också fint, men risk för att folk stavar Ariel. Men Arielle uttalas väl med betoningen på sista stavelsen (ari-ELL)?

Jag gillar Rafael också men associerar det mer med latinamerikanskt/spanskt (t ex Rafael Nadal).

Precis, både Ariel och Arielle uttalas likadant ari-ELL, men Ariel är precis som Gabriel, Michael, Rafael, Daniel osv. Arielle är den kvinnliga stavningen precis som det hade blivit med Gabrielle till exempel. 

Tack för att du visar att Yonatan kan bli felstavat exempelvis, eftersom i mitt huvud tänker jag automatiskt att det stavas med y likaså Shimon men som dom flesta här stavar Simon. 

Xenia skrev 2024-12-11 21:46:34 följande:
    Men jag uttalar Gabriel, Michael, Daniel med betoning på första stavelsen medan jag uttalar Gabrielle, Michelle, Danielle med betoning på sista stavelsen (ELL). Jag skulle nog uttala namnet Ariel med betoning på första stavelsen också.
    Men om du tänker på Ariel Sharon så uttalades det även i svenska som ari-ELL Sharon och inte AA-riel Sharon om jag minns rätt, men jag kan definitivt ha fel. 
    Xenia skrev 2024-12-12 00:26:06 följande:
    Det var så länge sedan så jag kommer inte ihåg. Jag pratar aldrig om honom numera. Men läser jag namnet för mig själv så blir det AA-riel Sha-RON. Samma sak med Lilla Sjöjungfrun, men det var väldigt länge jag såg den filmen.

Hur uttalas tvättmedlet då? Också Ari-ELL?

Om alla uttalar det Ari-ELL så är det ju inga problem (utom för mig). Men stavnigen Ariel för en pojke och Arielle ör en flicka gör det tydligare iaf när man läser namnet.

Han som sa att det är ett tvättmedel har nog inte tänkt på att det numera heter A+ 
    Skulle inte bli förvånad om dom var tvungna att ändra för att vissa inte skulle bli arga och bojkotta dom. 

Jag vill minnas att jag uttalade som du gör. Ariel ultra kommer jag ihåg att det hette förr. 

Anonym (Mercy) skrev 2024-12-12 13:04:26 följande:

Susanna är ett namn som var poppis i min åldersgrupp (50+) så det kanske är lite "gammalt" för ett litet barn.

Nitzan heter väl han som läser vädret, helt okej men inte i min smak.

Skulle jag vänta barn och vilja att barnen hade judiska namn skulle jag välja typ Noah eller Benjamin till en kille och Eden eller Sara till en flicka. 

Det är också fina namn. Gillar Eden speciellt. Noah är också ganska vanligt i Sverige och en flicka kan heta Noa utan h på slutet. David och Benyamin är fina mer klassiska namn

Han tror säkert att Nitzan är ett hittepånamn som inte finns. Jag har träffat på människor som frågar vad man pratar för språk i Israel och en del tror att alla är muslimer eftersom det ligger i Mellanöstern. Jag förstår att folk inte kan ha stenkoll på allt speciellt inte om dom inte är intresserade, vilket man såklart inte måste vara. Men bara någon lite allmän kunskap tänker jag att man kan förvänta sig, som till exempel att man vet att man pratar arabiska i Libanon, persiska i Iran med mera.

Xenia skrev 2024-12-13 01:07:00 följande:

Jag har läst att judarna talade arameiska på Jesu tid. Hebreiskan dog så småningom ut som talspråk men återupplivades i det moderna Israel, en fascinerande historia. Finns det något annat exempel på att ett språk återupplivats?

Men jag är ännu mer fascinerad av ett annat utdött språk, jiddisch som talades av judarna i Tyskand och Östeuropa. (Dvs det är på utdöende eftersom de som bor i Israel talar hebreiska.) En hel kultur som försvann iom Förintelsen. Nobelpristagaren Isaac Singer var väl en av de sista som skrev på det språket. Sholem Aleichem skrev också på jiddisch (Spelman på taket). 

Shaina är ett flicknamn på jiddisch, jag tycker det är ett vackert namn. Fast jag är inte säker på om det uttalas "sjajna" eller "sjejna".

Jo det stämmer och jag kan inte komma på något annat språk som återupplivats så.

Jiddish kan jag lite men det är extremt ovanligt att yngre människor kan jiddish. Undantaget är gruppen naturei karta i Israel, dom pratar jiddish och hatar Israel (brukar bränna flaggan och demonstrera osv) Där kan barnen också jiddish eftersom det är det språk dom använder. 
Svar på tråden Vad gillar ni namnen?