Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Vad gillar ni namnen?

Susanna är ett fint klassiskt namn. Min mormor hette det men kallades för bara Sanna. Det är väl alltid en risk med trestaviga namn, de förkortas.

Nitzan är ett namn i helt annan stil, okänt för de flesta. Även om båda namnen har hebreiskt ursprung. Låter tufft och exotiskt. Men om ni skulle få en Susanna och en Nitzan, så skulle jag om jag var Susanna tycka att mitt namn var för vanligt och tråkigt i jämförelse, "kunde de inte hitta på något intressantare för mig"?

Föresten, har ni funderat på Nitza för en flicka? 

• Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-12-06 18:27:33 följande:
    Nitzan bar mitzvahn kommer det ju att bli på fsk.
    Med det ökande judehatet i världen idag, varför ge ett namn som genast förknippas med ursprunget?
    Men är det så självklart att folk, t o m barnen på förskolan, fattar att det är ett judiskt namn? Jag har då aldrig sett namnet förut, och jag är ändå speciellt intresserad av namn.

Jag känner till en familj där sönerna heter David och Josef, och föräldrarna är varken judar eller religiösa.

Det blir ju en hemsk framtid om alla judiska barn måste dölja att de är judar. Gråter
  • Xenia

Anna må vara klassiskt men är supervanligt. Hellre då Hanna men även det är mycket vanligt. Anya skulle passa bättre med ett ryskklingande efternamn och är mjukare än Anna och Hanna. Men Hanna och Channa är mer hebreiska.

Men Susanna är bra nog, ni behöver egentligen inte fler förslag. Tyst

• Xenia

Förut var man tvungen att kunna räkna upp Jakobs 12 söner i skolan. Men nuförtiden är det bara vissa av namnen som används, som Ruben, Simon, Josef och Benjamin. Levi finns med i mina anor. Lewi Pethrus var känd förr men knappast bland dagens unga, de känner kanske bara till Levis jeans.

Isak är ett namn som fanns bland mina förfäder och det har ju blivit populärt igen.

Andra populära bibliska namn är ju Adam, Aron, Daniel, Elias/Elia, Jonathan, Samuel och Tobias.

• Xenia
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-08 13:35:32 följande:

Kom att tänka på att Nitzan kan i Sverige bli fel, tex man säger morsan, farsan, brorsan, syrran, blomman, smulan, pizzan, nitzan(?) 

Shoshanna är för mig inte ett namn som jag förknippar med övre medelåldern men med den svenska stavningen Susanna så kan jag ändå ana att det kanske är ovanligt när det gäller barn och ungdomar. 

Att det inte är ett modenamn bland jämnåriga tycke jag enbart är en fördel. Vem vill vara en av tre i klassen?

Min egen dotter har ett namn där hon fått höra "det heter min mamma" och "det heter min mormor", men hon har alltid varit ensam om namnet i klassen. Det är inget hon har lidit av.

Det är en konstig inställning folk har att namnet måste s a s ligga i tiden, så att man garanterat ska stöta på jämnåriga namnar vart man går.
  • Xenia
    septembermamma2022 skrev 2024-12-08 10:03:01 följande:

---

Nitzan är ju ett ballt namn men som nån skrev så kommer det att ställa till problem för barnet då ingen kommer att fatta vad han säger då det inte ingår i svensk namnkultur. Han kommer alltid att få upprepa sig och behöva bokstavera namnet. Samt få frågor om han kommer från nån annan kultur.

Ja, det problemet med stavningen är ju svårt att undgå. Men annars kan ni alltid hänvisa till väderkillen och säga "som Nitzan Cohen som presenterar vädret på Rapport".

www.svt.se/vader/nitzan-cohen-1

Och då skulle jag gissa att ni var judar också och inte behöva fråga om "annan kultur".

Barn känner förstås inte till väderkillen. Har ni funderat på ev smeknamn? Han skulle ju kunna kalla sig Nisse (el Nissan!) som barn. Sedan när han blir gammal nog att vilja sticka ut (i gymnasiet) kan han börja kalla sig Nitzan.
  • Xenia
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-08 17:46:12 följande:
    Håller med. Tror en del är rädda för att andra ska tycka det är konstigt att ge barnet ett namn som folk förknippar med mormor och farmor. På vissa skolor kan det kanske hända att mobbning startar typ ?gammal kärring/gammal gubbe, fult namn, varför döpte dina föräldrar dig till det? och så vidare. Jag var mobbad i skolan pga att vi är judiska och på den tiden gick det inte att byta skola så enkelt som idag. Det gick inte heller att byta vårdcentral minns jag. Man tillhörde närmsta vårdcentral för adressen man bodde på, och fick flytta till ett annat område för att bli skriven på en annan. Jag avskydde grundskolan och flera lärare mobbade mig också fast på ett annat sätt än barnen. När jag tog mod till mig att berätta för kuratorn så blev jag inte tagen på allvar och fick utskällning av läraren som jag hade nämnt i samtalet med kuratorn. Men när jag började på gymnasiet så var det helt annorlunda, det var som dag och natt, jag hade många vänner och blev poppis, ändrade mitt utseende drastiskt och festade mycket. 
    Ja, det var andra tider då. Folk tror att deras barn ska bli mobbade om de har ett ovanligt eller omodernt namn, men jag tror inte det förekommer längre. Mobbning förekommer tyvärr fortfarande men inte pga namn. Nu kan man som sagt byta skola men dessförinnan skulle jag tala med mentorn, rektorn, Skolverket och skriva i lokaltidningen.

Lärare verkar ofta rätt handfallna inför mobbning men att själva mobba! Var lärarna nazister? 

Idag läser man mer om att muslimer mobbar judar, både judiska lärare och judiska barn. Men det beror kanske på var man bor, verkar värst i storstäder.
  • Xenia

Kan man inte vara sig själv och samtidigt avslöja sin bakgrund?

Det är inte som på 1950-talet att andra kulturer var ovanliga. Nu finns ju så många invandrare som har både för- och efternamn från andra kulturer.7

Nitzan är inte heller svårt att uttala. Det finns många fina och vanligare judiska (dvs GT-namn), men det gäller ju också vad ni tycker bäst om själva. Så ni inte tänker i framtiden "visst är David/Josef etc fint men vi tycker egentligen bäst om Nitzan".

• Xenia
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-09 23:55:51 följande:

Funderar på Naftali också (pojke) och Susanna eller Sapir (flicka) vilka alla är lätta att förstå och uttala på svenska. Det kan kanske bli lite bättre då bokstaven z är mer sällsynt i svenska namn. Vi kommer förhoppningsvis att flytta från staden och ut på landet där det inte finns några grannar eller annat. 

Tyvärr associerar jag Naftali med ett malmedel (naftalin).

Susanna kan kallas Sussi eller Sanna av sina kompisar men vad kommer Naftali att kallas? Nafta eller Naffe?

Sapir rimmar på tapir, men värre är att det är så okänt att man kan höra "safir", och det låter som ett efternamn eller ett mansnamn. Tycker fortfarande Susanna är bäst.
  • Xenia
    Yonatan riskerar att stavas fel (Jonatan eller Jonathan) men är lätt att uttala. Risk för smeknamnet Jonte men det gör kanske inget?

Ariel är jättefint om du kan bortse från alla som enbart associerar det med den lilla sjöjungfrun. Själv associerar jag det främst med Ariel Sharon, men jag är mer intresserad av politik än populärkultur.

Arielle är också fint, men risk för att folk stavar Ariel. Men Arielle uttalas väl med betoningen på sista stavelsen (ari-ELL)?

Jag gillar Rafael också men associerar det mer med latinamerikanskt/spanskt (t ex Rafael Nadal).
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-11 11:10:57 följande:

Jo det stämmer med naftali och naftalin nu när du säger det. Därför att jag själv letade på internet efter naftalin för längesedan, vill ha ett effektivt malmedel men det hade tydligen blivit förbjudet att använda. 

Tänkt på namn som mer passar in i den svenska namnfloran också, pojknamn Yonatan, Ariel, Rafael, och Arielle för flicka. De är också alla lätta att uttala och svåra att stava fel på.

• Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-12-11 18:06:46 följande:

Ariel är ett tvättmedel...

Ja, och Flora är ett margarin. Finns säkert fler exempel. Men ska de namnen vara förbjudna för all framtid för det?

Jag brukar köpa Icas Skona så jag tänkte inte på tvättmedlet.
  • Xenia
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-11 15:47:11 följande:

Precis, både Ariel och Arielle uttalas likadant ari-ELL, men Ariel är precis som Gabriel, Michael, Rafael, Daniel osv. Arielle är den kvinnliga stavningen precis som det hade blivit med Gabrielle till exempel. 

Men jag uttalar Gabriel, Michael, Daniel med betoning på första stavelsen medan jag uttalar Gabrielle, Michelle, Danielle med betoning på sista stavelsen (ELL). Jag skulle nog uttala namnet Ariel med betoning på första stavelsen också.
  • Xenia
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-11 23:07:45 följande:
    Men om du tänker på Ariel Sharon så uttalades det även i svenska som ari-ELL Sharon och inte AA-riel Sharon om jag minns rätt, men jag kan definitivt ha fel. 
    Det var så länge sedan så jag kommer inte ihåg. Jag pratar aldrig om honom numera. Men läser jag namnet för mig själv så blir det AA-riel Sha-RON. Samma sak med Lilla Sjöjungfrun, men det var väldigt länge jag såg den filmen.

Hur uttalas tvättmedlet då? Också Ari-ELL?

Om alla uttalar det Ari-ELL så är det ju inga problem (utom för mig). Men stavnigen Ariel för en pojke och Arielle ör en flicka gör det tydligare iaf när man läser namnet.
    å
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-12-11 22:47:45 följande:
    Var läste du att jag tycker namn ska förbjudas?
    Jag tänkte naturligtvis inte på ett formellt förbud. Snarare som att det är ett namn man inte KAN ta, typ som Adolf. Och det vore ju synd om alla personnamn som ett företag utnyttjat för en produkt skulle anses omöjliga.
  • Xenia
    dacosta skrev 2024-12-12 13:36:47 följande:

det låter inte som två namn ur samma hushåll iaf lol nitzan, vart haru fått det ifrån? jag tror han skulle uppskatta sitt namn mer än flicka skulle uppskatta Susanna, fast i hennes fall så skulle hon få ett bra smeknamn av det o kunna hålla sitt folkbokförda namn undan folk O DEN ÄR GRYM!

läs mig inte fel, susanna är fint. tänker mer på att kids o tonåringar är, du vet.. känsliga lol 

Vad menar du med att kids och tonåringar är känsliga? Tål de inte ovanliga namn? Tål de inte omoderna namn? Jag tycker Susanna är ett klassiskt namn, som funnits länge.

Har du inte läst vad TS skrivit? Nitzan är ett hebreiskt namn.
  • Xenia

Jag har läst att judarna talade arameiska på Jesu tid. Hebreiskan dog så småningom ut som talspråk men återupplivades i det moderna Israel, en fascinerande historia. Finns det något annat exempel på att ett språk återupplivats?

Men jag är ännu mer fascinerad av ett annat utdött språk, jiddisch som talades av judarna i Tyskand och Östeuropa. (Dvs det är på utdöende eftersom de som bor i Israel talar hebreiska.) En hel kultur som försvann iom Förintelsen. Nobelpristagaren Isaac Singer var väl en av de sista som skrev på det språket. Sholem Aleichem skrev också på jiddisch (Spelman på taket). 

Shaina är ett flicknamn på jiddisch, jag tycker det är ett vackert namn. Fast jag är inte säker på om det uttalas "sjajna" eller "sjejna".

Svar på tråden Vad gillar ni namnen?