Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-08 17:46:12 följande:
Håller med. Tror en del är rädda för att andra ska tycka det är konstigt att ge barnet ett namn som folk förknippar med mormor och farmor. På vissa skolor kan det kanske hända att mobbning startar typ ?gammal kärring/gammal gubbe, fult namn, varför döpte dina föräldrar dig till det? och så vidare. Jag var mobbad i skolan pga att vi är judiska och på den tiden gick det inte att byta skola så enkelt som idag. Det gick inte heller att byta vårdcentral minns jag. Man tillhörde närmsta vårdcentral för adressen man bodde på, och fick flytta till ett annat område för att bli skriven på en annan. Jag avskydde grundskolan och flera lärare mobbade mig också fast på ett annat sätt än barnen. När jag tog mod till mig att berätta för kuratorn så blev jag inte tagen på allvar och fick utskällning av läraren som jag hade nämnt i samtalet med kuratorn. Men när jag började på gymnasiet så var det helt annorlunda, det var som dag och natt, jag hade många vänner och blev poppis, ändrade mitt utseende drastiskt och festade mycket.
Ja, det var andra tider då. Folk tror att deras barn ska bli mobbade om de har ett ovanligt eller omodernt namn, men jag tror inte det förekommer längre. Mobbning förekommer tyvärr fortfarande men inte pga namn. Nu kan man som sagt byta skola men dessförinnan skulle jag tala med mentorn, rektorn, Skolverket och skriva i lokaltidningen.
Lärare verkar ofta rätt handfallna inför mobbning men att själva mobba! Var lärarna nazister?
Idag läser man mer om att muslimer mobbar judar, både judiska lärare och judiska barn. Men det beror kanske på var man bor, verkar värst i storstäder.