Vad gillar ni namnen?
Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰
Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰
Båda namnen har hebreiskt ursprung, dock är väl namnet Susanna vanligare i Sverige än namnet Nitzan. Det blir kanske frågor kring det namnet. Men det är lätt att säga och lätt att uppfatta.
Susanna är ett fint klassiskt namn. Min mormor hette det men kallades för bara Sanna. Det är väl alltid en risk med trestaviga namn, de förkortas.
Nitzan är ett namn i helt annan stil, okänt för de flesta. Även om båda namnen har hebreiskt ursprung. Låter tufft och exotiskt. Men om ni skulle få en Susanna och en Nitzan, så skulle jag om jag var Susanna tycka att mitt namn var för vanligt och tråkigt i jämförelse, "kunde de inte hitta på något intressantare för mig"?
Föresten, har ni funderat på Nitza för en flicka?
Jag tycker att pojken ska heta Rune. Det är ett fint namn.
Tycker de är fula båda två, särskilt ?Nitzan?.
Susanna är fint, enkelt klassiskt och etablerat. Kommer bli jättebra på en flicka.
Nitzan är ett fint namn, om än mer ovanligt. Tror att det kommer bli många frågor om ursprung, uttal och liknande. Kan också tänka mig att han kommer kallas "Nisse" av kompisarna. Jag tror att det är ett namn som kan bli rätt/fel beroende på efternamn. Har ni ett hebreisktklingande efternamn så fungerar det, men en typiskt svenskklingande kommer se märkligt ut. Kanske låter lite märkligt men jag tänker att typ Nitzan Abrahamsson ser bättre ut än Nitzan Svensson.
Tack för synpunkter!
Vi har ett efternamn som många gissar är polskt och ibland ryskt så jag tänker att det kan passa men också passar det med Susanna. Jag tror att det kanske är lite mer ovanligt med Susanna för barn och ungdomar här där vi bor, men tänker precis som du säger att det är enkelt och folk kan stava till det också utan problem.
Jodå jag tål ärliga åsikter.
I förskolan tror jag inte att någon kommer undra om förnamnet men snarare efternamnet i så fall men det är som det är. Därför menar jag att det inte spelar så stor roll med att just förnamnet måste passa in med kulturen. Även om barnet får ett svenskt namn så hade det blivit typ Niklas Rabinowitz (vi heter inte det i efternamn men är i samma stil) och det blir kanske lite konstig med kontrasterna. Josef och David är också bra namn som vi haft i åtanke, även Tomer (pojke) och Sapir (flicka) samt flera andra. Ingen lätt uppgift ☺️