• Anonym (M)

Vi talar olika språk om helg-planeringar

Du gör dig själv illa när du lägger så stor emotionell vikt vid planer/inställda planer. 

En rimlig reaktion skulle vara att bli irriterad för att han ställer in så pass sent men du får det till att det handlar om hans känslor för dig. 

Du bygger upp en alldeles för stor förväntan på helgen under hela veckan och när han ställer in tar du det personligt. Det är klart att man kan känna sig bortprioriterad och bli arg men att som du skriver känna sig osynlig och liten handlar om mer än en inställd helg.

Du gör samma sak när du väger din betydelse mot dottern (och exet). Det är en väldigt destruktiv väg att gå. 

Den som har barn vet att ingen kommer någonsin vara viktigare än dottern för honom (om han är en bra pappa) och att exet alltid kommer att vara en del av hans liv som dotterns mamma oavsett vad du anser om det. 

Du gör en för stor sak av den här händelsen och han kände att du försökte ge honom dåligt samvete eftersom det var exakt vad du gjorde. 

Om jag var du skulle jag kolla om jag kunde hänga med familjen ändå eller träffa vänner, inte sitta hemma hela helgen på grund av honom. 

Sedan skulle jag fundera på hur intresserad jag egentligen är av honom och om jag vill ha den typ av relation det innebär att dejta en man med barn. 

Om jag kom fram till att jag vill fortsätta med honom så skulle jag vara trevlig och mig själv men låta honom ta initiativ till att ses. Gör han inte det så finns inte intresset där. Det gör ont att inse men det är lika bra. 

• Anonym (M)

Jösses, du får nog dra ner dramanivån lite för din egen skull.

Du bygger upp ett gigantiskt problem i ditt huvud och kommer inte att kunna vara rationell och rimlig när du pratar med/träffar honom. 

Det rimliga hade varit att bli irriterad för att han ställde in, inte mer än så. 

Risken är stor att han drar sig undan om du gör en stor grej av det här. Skuldbeläggande är en riktig romansdödare.

Det är bättre att tänka på hur man själv vill göra och gå vidare än att bara ägna sig åt motreaktioner på den andras beteende. 

• Anonym (M)
    beli skrev 2024-12-08 19:05:03 följande:

Det här är en av orsakerna till att jag håller mig borta från män just nu. Jag vet att jag är ganska känslig och lätt blir besviken om planer ändras. Bara att läsa TS gav mig lite ångest eftersom jag själv blivit så brutalt besviken så många gånger och hellre lever ensam än utsätter mig för sånt där.

TS, risken är stor att detta kommer att upprepas gång på gång med den här mannen. Du måste fråga dig själv om du orkar. Din relation med honom verkar innebära mer bedrövelse än nöje, och då är det inte värt det.

Utsätter dig ?för sånt här?? Karln ställde in en dejt. Om man inte klarar av det så ska man nog inte dejta nej.

Jag har gått på några rejäla nitar med män men då har det handlat om otrohet, andra allvarliga svek och i ett fall våld och stalking när jag gick. 

Det gör mig förstås mer försiktig men det har också givit mig perspektiv på relationer och vad som är ett problem eller inte.  

Som jag skrev ovan hade jag förstås blivit besviken precis som TS men inte börja ifrågasätta hans känslor, mitt eget värde, spekulera i hans relation till dotterns mamma etc..

Det är inte en rimlig nivå och den enda som förlorar på det är TS. 

Om det däremot händer fler gånger så hade jag funderat över vad jag vill, inte vad han vill, och sedan utgått ifrån det. 

Med risk för att generalisera så mäter många kvinnor sitt egenvärde i mäns bekräftelse och blir fixerade vid vad han möjligen känner och tänker, i stället för att känna efter själv. 

Jag vet inte hur många gånger väninnor har ältat och analyserat vad en man har sagt och gjort. När jag sedan har frågat vad hon känner för honom så har hon inte reflekterat så mycket över det. 

Om man håller på så blir det väldigt plågsamt att dejta. 

• Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-12-08 20:44:38 följande:
    Det finns inget fel med att skriva att man ser fram emot att ses. Det är inte att ta kommandot.
    Håller med men jag hade nog lagt till något om att jag hoppas att han mår bättre och tar hand om sig för att visa lite omtanke om honom och inte bara fokusera på relationen. 
Svar på tråden Vi talar olika språk om helg-planeringar