Vi talar olika språk om helg-planeringar
Du gör dig själv illa när du lägger så stor emotionell vikt vid planer/inställda planer.
En rimlig reaktion skulle vara att bli irriterad för att han ställer in så pass sent men du får det till att det handlar om hans känslor för dig.
Du bygger upp en alldeles för stor förväntan på helgen under hela veckan och när han ställer in tar du det personligt. Det är klart att man kan känna sig bortprioriterad och bli arg men att som du skriver känna sig osynlig och liten handlar om mer än en inställd helg.
Du gör samma sak när du väger din betydelse mot dottern (och exet). Det är en väldigt destruktiv väg att gå.
Den som har barn vet att ingen kommer någonsin vara viktigare än dottern för honom (om han är en bra pappa) och att exet alltid kommer att vara en del av hans liv som dotterns mamma oavsett vad du anser om det.
Du gör en för stor sak av den här händelsen och han kände att du försökte ge honom dåligt samvete eftersom det var exakt vad du gjorde.
Om jag var du skulle jag kolla om jag kunde hänga med familjen ändå eller träffa vänner, inte sitta hemma hela helgen på grund av honom.
Sedan skulle jag fundera på hur intresserad jag egentligen är av honom och om jag vill ha den typ av relation det innebär att dejta en man med barn.
Om jag kom fram till att jag vill fortsätta med honom så skulle jag vara trevlig och mig själv men låta honom ta initiativ till att ses. Gör han inte det så finns inte intresset där. Det gör ont att inse men det är lika bra.