• Anonym (Fri)

Min kropp och sinne var skadad men nu läker den

För några dagar sedan lämnade jag min bipolära flickvän. Vi hade hängt ihop i drygt 3 år. Hon var/är helt fantastiskt men också KAOS och rejält mörker och låg impulskontroll som många gånger skadade mig rejält psyksikt.

Anledningen till att jag börjar skriva här är kanske som. någon typ av dagbok eller att det kan vara till hjälp för någon i en relation med en bipolär person. Du kanske inte vet om du ska stanna eller vara kvar. Du älskar säkert denna person eftersom personen var den mest fantastiska människa du träffat. Snart vänder det igen och den där personen kommer tillbaka snart? Jag kan ju inte lämna nu när hon/han mår såhär?.

Varför jag började skriva var att jag känner i min kropp hur den läker. Det där förhållandet gav mig nog mer stress än vad jag kunde tro. Jag saknar henne och älskar henne. Men hon var för svår för mig.
  • Svar på tråden Min kropp och sinne var skadad men nu läker den
  • Anonym (Jag är ...)

Varför fokusera på att hon var bipolär, och skriva det i den första meningen du skriver om henne. Det låter som du eller ni lät det definierade henne och er relation.
    Tror personer med bipolär sjukdom vill känna sig som individer och inte bli dragna över en kamm. Tror det finns en stor variation i hur människor med denna diagnos som där finns flera variationer av har olika sätt att hantera situationer, beteenden och behandling deras partners eller anhöriga  hanterar säkert situationer på olika sätt, som får orsak och verkan, det hade varit intressant att höra vad som fungerar bra och fokusera på lösningar.

• Maac

Håller med föregående, de flesta med bipolär sjukdom fungerar inte så, dålig impulskontroll är inte en del av diagnosen.

Tråkigt att sprida en bild av alla med bipolär diagnos som gör att folk i ännu mindre utsträckning vågar berätta för folk omkring sig. 

• Anonym (O)

Bipolär sjukdom är en extremt handikappande sjukdom, och jag fattar inte de negativa svaren i tråden. Och jo, i maniska/hypomana episoder är dålig impulskontroll definitivt en del av sjukdomsförloppet. Självklart går det att ha jättebra förhållanden med personer med bipolär sjukdom, men det går liksom inte att förneka att diagnoser för med sig problem - det är därför de överhuvudtaget är diagnoser.

• Maac
    Anonym (O) skrev 2024-12-21 11:49:07 följande:

Bipolär sjukdom är en extremt handikappande sjukdom, och jag fattar inte de negativa svaren i tråden. Och jo, i maniska/hypomana episoder är dålig impulskontroll definitivt en del av sjukdomsförloppet. Självklart går det att ha jättebra förhållanden med personer med bipolär sjukdom, men det går liksom inte att förneka att diagnoser för med sig problem - det är därför de överhuvudtaget är diagnoser.

Självklart är det en handikappande sjukdom, speciellt om den är obehandlad. 

Det jag är trött på är att diagnoser, vilka de än må vara, blir ännu mer stigmatiserande för att man hänvisar till dem och inte till personens psykiska hälsa eller personlighetsdrag generellt. Det blir så skevt och så många människor drar sig för att inleda förhållanden med folk med diagnos, trots att de är fullt välfungerande. 

Och har man diagnos och ändå har ett fungerande liv, så beror det kanske på att man är noggrann med medicin, rutiner, sömn, ingen alkohol etc. Omgivningen kan fråga varför man inte dricker eller varför man gör si eller så, men man vågar inte berätta eftersom man är rädd att dömas ut som en opålitlig eller instabil person. 

Tyvärr ser man mest exempel på de som inte mår bra, trots behandling, eller obehandlade. De flesta som medicinerar mår bra och har långa mellanrum mellan skov.
Svar på tråden Min kropp och sinne var skadad men nu läker den