• Anonym (ABC)

Vem har mest erfarenhet av vara i ett förhållande?

A har inte haft någon längre relation, men däremot flera korta. Aldrig bott ihop med dem.

B har bara haft ett förhållande, men det har varat i 20 år. Bott ihop nästan från början.

Diskussion här, intresserad av att se hur andra resonerar. Ställ gärna frågor om ni vill ha mer detaljer om något av förhållandena.

• Svar på tråden Vem har mest erfarenhet av vara i ett förhållande?
  • Anonym (Patricia)

B givetvis.   

Att ha korta relationer under begränsad tid  räknar jag inte som förhållande utan mer typ dejting eller att man haft kk . Sen att intentionen varit att ha förhållande varje gång är en annan sak. 

• Anonym (Faktiskt erfarenhet)

Du får lägga ihop tiden för förhållanden, för den med flera korta förhållanden, då har du svaret.

Erfarenhet är inte samma sak som att veta bäst, eller ha tagit lärdom av erfarenheterna. Men nu är det just erfarenhet som TS frågar efter, ingenting annat.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Kortare förhållanden är också förhållanden, så länge det inte bara handlar om några träffar.

Men självklart har B mest erfarenhet.

Att vara tillsammans i flera år och bo ihop, är något annat än att vara särbo några månader eller något år. Och har man levt med någon i 20 år, har man ju lång erfarenhet av hur det är att dela vardagen och bygga ett liv tillsammans.

A har erfarenhet av fler personer, men inte av att dela vardagen på samma sätt.

Inget är dock bättre eller sämre än det andra. Allt är erfarenhet, bara olika erfarenheter.

• fornminne
    Anonym (ABC) skrev 2024-12-05 10:06:47 följande:
    Vem har mest erfarenhet av vara i ett förhållande?

A har inte haft någon längre relation, men däremot flera korta. Aldrig bott ihop med dem.

B har bara haft ett förhållande, men det har varat i 20 år. Bott ihop nästan från början.

Diskussion här, intresserad av att se hur andra resonerar. Ställ gärna frågor om ni vill ha mer detaljer om något av förhållandena.

Hur korta förhållanden har A haft? Tre månader? Tre veckor? Det sistnämnda skulle jag inte kalla förhållande. Men några månader absolut, om man är seriösa med varandra.

I min värld räknas inte bara långa relationer.

B är däremot den enda som har erfarenhet av att leva tillsammans länge. A har dock andra typer av erfarenheter.
  • Anonym (Olika)

Skulle inte säga att det ena väger tyngre än det andra. De har olika erfarenheter, helt enkelt. A har erfarenhet av många olika människor och dynamiker, men inte av att bygga ett liv med någon. B har erfarenhet av hur det är att dela vardag med någon, men bara en enda person, vilket ger begränsad erfarenhet trots lång tid tillsammans. 

• Anonym (B)

De har olika sorters erfarenhet. Vems erfarenhet som är mest relevant varierar från situation till situation.

I vissa sammanhang spelar det mest roll att man varit ihop med många olika personer. I andra sammanhang är det erfarenhet av att bo ihop med en partner som är viktigast.

• Hjelm

Varför behöver detta ens vara en diskussion?

Bägge har erfarenhet av relationer, men på helt olika sätt och då går det ändå inte att jämföra dem.

Det är lite som att säga "vem är mest förälder?" av en som bara har ett barn och haft denne boende hos sig på heltid jämfört med en som har fem barn varannan vecka och med två olika medföräldrar. Ingen är "mer" förälder än den andra, de har bara helt olika familjeliv.

• KimLinnefeldt

B har varit med om passionen, men också regniga måndagar, menssmärtor, griniga ungar, kronofogde, elaka svärföräldrar och mycket annat som förgyller ett långt samliv. Sånt härdar.   

• Anonym (apa)
    KimLinnefeldt skrev 2024-12-05 12:35:56 följande:

B har varit med om passionen, men också regniga måndagar, menssmärtor, griniga ungar, kronofogde, elaka svärföräldrar och mycket annat som förgyller ett långt samliv. Sånt härdar.   

Så enligt dig så har jag inte haft mycket som "förgyller " ett långt samliv, då jag bara upplevt två av de sakerna du räknar upp, och är därmed inte härdad.
  • Mrs Moneybags

Jag röstar på B.

Att lyckas hålla ihop en relation i 20 år är (oftast) ett tecken på en viss mognad och ger dig väldigt bra och djupa erfarenheter av en långvarig relation. 

Att ha många korta förhållanden som aldrig går vidare till att bli seriösa känns inte som att det är på samma nivå.

Svar på tråden Vem har mest erfarenhet av vara i ett förhållande?