Jag är förvisso inte 40 förrän nästa år.
Jag har alltid varit högst medveten om att jag och alla andra är dödliga. Jag har förlorat folk omkring mig sedan jag var väldigt liten och kommer från en kultur/religion som har som påminnelse om döden och andra hemskheter inbakad i sig.
Jag tänker på hälsa som kanske mer "hollistiskt" än gemene svensk verkar göra. Kroppen behöver sitt, men även själen. Inte som i gudstro och sånt (trams....), utan som att man måste njuta av livet medan man lever. Jag har alltid sagt att jag hellre lever gott tills jag är 70 än lever i självpåtagen leda tills jag är 100. För mig ingår då både god mat och ett hyfsat aktivt liv. Finns det mycket bättre än att gå tre timmars promenad med gott sällskap i 20 minus och komma hem till en bubblande rödvinsgryta och romkokta päron med vaniljglass gjord på äkta grädde och bourbonvanilij? Ok, sex, då....
Jag vet så många svenskar som är mer eller mindre ortoretiker och knappt kan läsa orden "socker", "fett", eller "alkohol" utan att få stora skälvan, så många verkar ha glömt att livet, det är det som händer medan de har andra planer. Sure, alla blir vi saliga på egen tro....