• Anonym (Anonym Ts)

Bara en sexpartner, cellprov onödigt?

Hej! Idag läste jag någon nyhet om hpv vaccinet och plötsligt slog det mig, jag som bara haft en sexpartner och han också bara haft mig, vi kan inte få hpv viruset? Innebär detta att även cellproven jag gått på varit onödiga eller kan man få cellförändringar trots att man bara haft sex med samma man och han var oskuld när vi träffades? Detta är vad jag hittar ni när googlar iaf. Innan har jag tänkt att man kan få cellförändringar ändå 

• Svar på tråden Bara en sexpartner, cellprov onödigt?
  • Anonym (F)

Man kan få cancer även om man inte har sex alls.

• Anonym (F)

healthclinics.superdrug.com/what-is-hpv/

You can be infected with HPV without being sexually active ? as HPV spreads easily through skin-to-skin contact, it is possible to be infected with HPV without having sex. Prolonged contact with infected skin, such as holding hands, may cause transmission of the virus.

• Anonym (A)

Man kan få cellförändringar ändå. 

• Cereal Killer
    Anonym (F) skrev 2024-12-04 21:26:06 följande:

healthclinics.superdrug.com/what-is-hpv/

You can be infected with HPV without being sexually active ? as HPV spreads easily through skin-to-skin contact, it is possible to be infected with HPV without having sex. Prolonged contact with infected skin, such as holding hands, may cause transmission of the virus.

Nja. Hypotetiskt kan det hända men i praktiken osannolikt. Observera att man skriver ?prolonged contact?. Det sprids tex inte via ytor, i bastun, genom att skaka hand och liknande. Men hypotetiskt genom att hålla händerna länge, ok.

0,3% av cervixcancer uppstår oberoende av HPV (dessa missar man ju dock också i de åldersgrupper där man enbart screenar för HPV). 

Största risken är rent krasst att TS man är otrogen i framtiden eller har varit det någon gång (eller ljuger om att han var oskuld). Det är en sak att vara säker på att ens partner är trogen, en annan att satsa livet på det. 

• Hjelm

Självklart är det inte onödigt.

Risken är förstås mindre om man bara haft en partner men cellförändringar som leder till cancer kan man få även om man så är oskuld.

• Fjäril kär

Min mamma har bara haft pappa och dom har varit gifta i 55 år.  Mamma fick livmoderhalscancer när hon var 40. 

Om det vore så enkelt att undvika HPV så hade det varit en sensation 

• Anonym (F)
    Cereal Killer skrev 2024-12-04 21:44:37 följande:

Nja. Hypotetiskt kan det hända men i praktiken osannolikt. Observera att man skriver ?prolonged contact?. Det sprids tex inte via ytor, i bastun, genom att skaka hand och liknande. Men hypotetiskt genom att hålla händerna länge, ok.

0,3% av cervixcancer uppstår oberoende av HPV (dessa missar man ju dock också i de åldersgrupper där man enbart screenar för HPV). 

Största risken är rent krasst att TS man är otrogen i framtiden eller har varit det någon gång (eller ljuger om att han var oskuld). Det är en sak att vara säker på att ens partner är trogen, en annan att satsa livet på det. 

Och du missade helt mitt första inlägg???
  • Cereal Killer
    Anonym (F) skrev 2024-12-04 21:53:15 följande:
    Och du missade helt mitt första inlägg???
    Jag ser inte att det tillför något ytterligare. Hypotetiskt kan man få cervixcancer ändå men i praktiken är risken mycket låg. 
  • Anonym (M)

Jag hade hpv virus en gång men nästa gång var det borta? Behöver jag kanske inte vaccinera mig då? Hoppas frågan är ok

Svar på tråden Bara en sexpartner, cellprov onödigt?