Inlägg från: Anonym (Clara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Clara)

Kan jag kräva att han byter till yngre kompisar?

Min partner är 20 år äldre än mig och har vänner i sin ålder alltså runt 50-60 år. Problemet är att många av hans vänner har blivit riktiga gubbar. 

Vi har gemensamma barn tillsammans och jag är tydlig med mina barn att man behöver samtycke till beröring. Detta innebär att jag frågar mina barn om de vill ha en kram. Vi blöjbyte berättar jag varför vi torkar och jag gör som jag gör trots att inte barnet alltid jublar åt att få blöjan bytt. 

Min mans vänner fnyser åt mitt snack om samtycke. En av hans vänner uttryckte att följer man med någon hem så finns det samtycke annars skulle man inte följa med. Jag har lust att klippa av tungan på gubbstrutten. Hans vänner ser mig som PK, jag ser det mer som att jag följer med i samtiden medan dessa herrar ligger och trycker bakom en sten och längtar tillbaka till en tid då kvinnorna stod vid spisen, va hemmafruar och knapra lugnande tabletter för att orka hantera tristessen. 

Jag tycker att vi ska börja umgås med andra par som är runt 30-40 istället. Skulle vara så bra för min man att umgås med unga och friska personer. Inte hans stofil vänner som typ blir imponerade av att man lyckas att publicera ett inlägg på sociala medier eller som tycker att jämställdheten gått för långt. Där man mest sitter och längtar till pension som kanske är om 10-15 år. Min man är en person som är ung till sättet och har driv. Han delar egentligen mina värderingar men han blir häcklad av dessa vita medelålders män som bara vill typ dricka Irish Coffee och runka till en fet rulle? Männens egna uttryck?.. Framför allt avskyr jag att hans vänner kritiserar min man för att han är barnvakt åt våra barn. Att kalla barnets pappa för barnvakt blir ju helt absurt. Han är förälder och ja det innebär också att man tar ansvar för sina barn. Det är inte synd om min man som får läsa sagor för de på kvällen eller hämta på förskolan. 

Så hur lägger jag fram detta till min man?

• Svar på tråden Kan jag kräva att han byter till yngre kompisar?
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Eh) skrev 2024-12-04 08:22:41 följande:

Det gör man INTE. Är du på riktigt eller...? Sluta umgås med hans vänner om du inte vill, ägna dig åt dina egna istället.

Det handlar inte om att dom aldrig ska få ses utan när man åker på semestrar och firar högtider som nyår. Vi har små barn och dom andra förstår inte detta eller tar noll hänsyn till detta. Bättre att umgås med andra småbarnsföräldrar. Hans vänner super ner sig totalt och sover på bordet? Jag får gå hem med barnen och min man förstår inte problemet. 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-04 10:23:04 följande:

Då kan ju han kräva att du skaffar äldre kompisar och sluta umgås med dina nuvarande.

Jag syftar egentligen på ett gemensamt umgänge. Typ föräldrarna på förskolan. Bättre att fira högtider och liknande som förstår grejen med att ha små barn. Hans vänner vill dra med oss på resor som inte alls är anpassade utifrån barnen. Detta har hänt och det slutar bara med katastrof. 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (A) skrev 2024-12-04 10:34:25 följande:
    Det får väl vara ditt ansvar då att tacka nej till dessa tillställningar och resor där du vet att det inte blir bra för barnen.

Detta gör honom ledsen och besviken. Att han vill att det ska funka och så gör det inte det. Jag säger inte att han aldrig får träffa dessa personer, men han vill samtidigt inte att vi umgås med några andra. 

Jag har flyttat så har inte massa vänner där vi bor idag men börjat lära känna andra föräldrar i våra barns ålder och föreslår att vi kan börja umgås lite mer mer dom och det vill han inte. Han vill vara kvar i det gamla, men han vet att det gamla inte är bra för honom egentligen. 

• Anonym (Clara)
    Anonym (L) skrev 2024-12-04 11:43:27 följande:

Men självklart ska ni inte ta med barnen till hans kompisfester när ni vet att de brukar sluta i fylleslag! Det betyder dock inte att de måste sluta att vara hans vänner. Han får umgås med dem på sätt som inte går ut över barnen.

Jo men han vill fira högtider med andra? och då måste vi hitta ett gemensamt umgänge också. 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-04 11:45:18 följande:

Låt honom bli ledsen och besviken då. 

Jo men det blir tråkigt för alla inblandade parter att vi ska sitta isolerade på exempelvis midsommar eller nyår och inte vara med andra familjer med barn. 
  • Anonym (Clara)
    Goneril skrev 2024-12-04 11:49:32 följande:

TS, din mans äldre vänner är ju hans värld, minnen, upplevelser, identitet, allt. Det kan du ju inte begära att han sopar bort utan det får du acceptera. Förstod du inte det när du träffade honom? Sover på bordet, blir väldigt fulla? Jag tror du överdriver. Du får nog kompromissa lite, skämta bort vissa moment. Ja, de är mossiga, men detta är ju din mans bakgrund. Han försöker nog att verka lite mer "modern" för att du ska gilla honom, men kom ihåg att han är präglad av sin tid.

Dom är ganska gravt alkoholiserade fast ändå fungerande så nej inget överdrivet?. Min man är själv nykter alkoholist och dessvärre behöll han umgänget men skippar sedan 4 år tillbaka alkoholen. Jag vill inte begränsa honom, men det är inte trevligt att umgås med dessa personer trots att dom lyckas utföra sina arbetsuppgifter på jobbet. Hans gamla vänner använder honom mest numera som chafför när dom ska iväg själva. Men jag ser inte att dessa herrar har något i vårt liv att göra, trots fina hus och chefstitlar.  
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-04 11:56:21 följande:
    Är det roligare att vara med hans kompisar?

Eller så delar ni på er. Du bjuder hem de du vill umgås med och så får han välja var han vill vara. 
    Jag har flyttat ifrån mina nära vänner och bor där han har sitt umgänge. Så det är inte lika enkelt att bara bjuda hem folk. Sedan vill jag att vi umgås som familj på högtider och inte att han umgås med några som beter sig illa. 
  • Anonym (Clara)
    Xenia skrev 2024-12-04 11:59:05 följande:
    Men problemet är ju att din man inte visar förståelse för att du vill umgås med jämnåriga familjer.

Ni kan väl umgås både med din mans mossiga vänner och med yngre familjer. Förbjuder han dig att bjuda hem andra föräldrar? 
    Han har inte tid med det säger han, för då kan han ju inte träffa dom andra. 
  • Anonym (Clara)
    Anonym skrev 2024-12-04 17:13:58 följande:
    Vilka är alkoholisterna du nämner?
    Vad har jag missat?
    Hans vänner. Majoriteten har grova rattfylledomar bland annat. 
  • Anonym (Clara)
    Anonym skrev 2024-12-04 17:58:08 följande:
    Oj då... gamla domar eller nyare?
    Ja det är väl från 2020 talet iaf. Men oavsett är dom chefer och liknande som dricker väldigt mycket. En del har blivit lämnade av sina fruar och dom sluddrar klockan 16:00 en vanlig onsdag. Sedan finns det en variation på dessa herrar. Men att det är män som typ gillar makt, alkohol och åker runt i Europa och går på bordell det är inga jag vill ha i våra liv eller bland barnen iaf. Jag tycker inte att det är för att jag är för PK. Vi har liksom totalt skilda världsbilder. 
  • Anonym (Clara)
    Goneril skrev 2024-12-04 18:46:56 följande:

Svårt att få ihop bilden av makens vänner, de är alla alkisar men innehar trots det höga positioner? Sluddrar en vanlig onsdag? I den värld jag levde, Bank och Finans, förekom inte sådant; alla, åtminstone de allra flesta, var ordentliga. De ville gärna klättra på sina karriärstegar och då krävs skötsamhet. Inte gick de på bordell heller. Hur vet du det, TS, att de köper sex? 

Du kan titta på statistik om personer som är verkställande direktörer och chefer. Dessa har en högre alkoholkonsumtion i jämförelse med andra yrken. Sedan hur jag vet saker är väl inte relevant? 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-12-04 18:53:56 följande:
    Det är väl ett mycket större problem än att åldern är fel??
    När man gjorde samma saker som 20 åring kunde det ju framstå som charmigt och nu är det bara patetiska? 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (L) skrev 2024-12-04 19:15:25 följande:
    Tycker du att han ska gå på fyllefester med studenter istället eller vad menar du?
    Dom flesta växer upp? 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-12-04 19:20:35 följande:
    Det har väl aldrig varit charmigt att vara alkis och köra rattfull? Vad menar du?
    Haha nej det klart men någon som är 20 och fester mycket brukar ju lägga ner efter ett tag och göra andra saker med åren. Då kanske dom inte ens utvecklat det till en beroende. Men vissa fastnar liksom och med åren blir det värre och värre. Som med rattfylla. Det är en del av att det eskalerat. 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (L) skrev 2024-12-05 04:11:39 följande:
    Men varför tycker du då att din man ska ha yngre vänner? Det borde räcka med att ha vänner som är som folk är mest, istället för vänner som super skallen av sig så fort de får tillfälle. Din mans vänner betedde sig förmodligen lika illa när de var trettio.
    Titta på framgångsrika 30 åringar idag. Det passar oss bättre familjemässigt. Att umgås med andra familjer som har barn i samma ålder. 
Svar på tråden Kan jag kräva att han byter till yngre kompisar?