• Anonym (A)

Har fått Alimemazin, någon här som testat?

Jag har rätt extrema sömnsvårigheter av olika skäl. Jag har använt Propavan  under en tid men det fungerar inte längre för mig. 

Tidigare har jag tagit Imovane och Stilnoct  men tycker att de är rätt läskiga. Om jag inte gick och la mig i exakt rätt tid kunde jag gå blackouts.

Dessutom blev jag stressad när de började ta slut eftersom jag omöjligt kunde sova utan dem efter ett tag. Det var ett helvete att sluta också. 

Så det är inget alternativ utan jag ville ha något som inte är beroendeframkallande och då fick jag Alimemazin i flytande form. 

Jag har läst om att man kan vara helt sänkt dagen efter och läkaren varnade mig för det. 

Jag blir inte sänkt av Propavan så tror ni jag blir det av det här?

Det verkar ju väldigt individuellt men jag tänkte testa en lägre dos tidigt på kvällen för att försöka undvika det, 

Vad har ni för erfarenheter? 

• Svar på tråden Har fått Alimemazin, någon här som testat?
  • Anonym (Kimchi)

Bra tänkt kring sömnmedicin. Stilnoct ska du undvika helt. Imovane bör användas väldigt sporadiskt. Propavan funkar trots allt bra för dig. Får du pirr i benen kan du krossa tabletterna. Ailimenazin är ett jättebra tillägg. Prova liten dos först bara för att. Viktigaste är att du ser över din sömnhygien i stort. Kanske föra sömndagbok. Fundera på om du har svårt att somna eller frekventa uppvaknanden. Det styr valet av läkemedel också. Fundera också på om du kan tänka dig att prova Quetiapin istället. Eller varför inte Lergigan. Inte helt fel läkemedel det heller. Inte alls beroendeframkallande och kan tas i lite högre dos till natten. 

• Anonym (hj)

Jga tar ca 1-2 droppar alimemazin innan jag ska sova, det räcker för mig. Annars blir det lätt att jag inte ens kommer upp på morgonen. Men det är ingen dramatisk medicin annars, har inte jättemycket biverkningar utöver den stora tröttheten/nedstämdheten jag kan uppleva vid högre doser.

• FtS70

Alimemazin är ett väldigt snällt preparat som kan vara värt att pröva. Har man dock, som du säger, extrema sömnsvårigheter kommer det inte att hjälpa alls, men då hade å andra sidan inte propiomazin fungerat heller.

• Anonym (A)

Tack så mycket för informativa svar! 

Tyvärr verkar det här läkemedlet inte ha någon effekt på mig. 

Jag har blivit ordinerad 4 droppar till natten. Jag började med två eftersom jag jobbar idag men jag kände ingenting så jag tog två till. 

Jag blev inte trött alls, möjligen en aning lugn, somnade 03 och känner ingen seghet idag, bara vanlig trötthet eftersom jag sov för lite. 

Jag kanske får testa att höja dosen, läkaren sa att det är ok att prova sig fram men jag är rätt besviken. Alternativt prova ett annat läkemedel som du föreslog Kimchi. 

Jag ska testa att krossa Propavanen och kanske ta en kombination.

Jag har sömnproblem på grund av yttre omständigheter så jag kan tyvärr inte göra så mycket mer än förhålla mig till det så gott jag kan. 

• Anonym (Kimchi)

Tack! Klart du kan kombinera Propavan och Alimemazin. Prova att öka dosen precis som din läkare säger. Trist att yttre omständigheter påverkar så starkt. Antar att du redan kör med bra öronproppar och sovmask. 

Går du inte tillräckligt god effekt så resonera med din läkare om att testa andra preparat. Om möjligt håll dig borta från de allra starkaste. De har tillvänjning och beroendeprofil. Jag skulle föreslå just Quetiapin till kvällen. Hoppas du hittar en hållbar lösning! 

• mammabitch

Allting är naturligtvis individuellt, men min erfarenhet av Alimemazin är att vuxna brukar ordineras 1/2 till 1 ml - 20-40 mg.

Det går vanligtvis 20 droppar på en ml, inte hundra på hur det är med just Alimemazin  men om det stämmer så ger styrkan 40 mg/ ml 2 mg/droppe och du tar 8mg...

Vad jag försöker säga att du i samråd med din läkare kanske ska prova en högre dos innan ni går vidare med andra läkemedel?

• Anonym (Mamma)

4 droppar lät väldigt lite. Min dotter på 5 år tar Alimemazin till natten för hon sover inte annars, hon tar 10 droppar för de funkar för henne därför 4 droppar lät väldigt lite...

• Anonym (A)

Tack för fler svar!
    Hm, jag har kanske missförstått något här.
    Tyvärr gick pipetten som hör till flaskan sönder och jag fick en doseringsspruta i stället på apoteket, de hade inte den typen av pipett så det kanske blev helt. 

Det står 4 droppar , max 10 droppar per dygn. Ni som har originalpipetten  - hur många ml blir 4 droppar på den?

• Anonym (Mamma)

Knappt något, då inte ens 10 droppar blir 1 ml helr

• Anonym (Mamma)

Hon fick dessutom max 20 droppar per dyn

• Anonym (Kimchi)

Jag klipper in FASS texten så ser du hur man räknar med glas pipett och sprutan. Finns ju säkert med flaskan du fått ut. 

Dropparna bör endast doseras med medföljande doseringshjälpmedel (glaspipett eller plastspruta). En droppe motsvarar ca 1 mg alimemazin.

Glaspipett
    Glaspipetten är graderad 0,25 ml, 0,5 ml, 0,75 ml och 1 ml.

Plastspruta

Plastsprutan är graderad var 0,1 ml upp till 1 ml.

Flaskan bör återförslutas direkt efter användning. 

Volym

Motsvarar följande mängd alimemazin

0,25 ml

10 mg

0,5 ml

20 mg

0,75 ml

30 mg

1 ml

40 mg

• Anonym (Kimchi)

Blev ju skitdåligt. Provar igen. 

• Anonym (A)

Tack Kimchi! Jag är ju helt dum i huvudet ha ha, även om jag tycker att läkaren hade kunnat förklara det och att de skulle skippa dropparna och bara skriva den exakta mängden. Men men, nytt försök ikväll alltså.

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-04 20:03:26 följande:

Hon fick dessutom max 20 droppar per dyn

Jag tror att läkaren tänker att jag börjar där så får vi se, eftersom det är så individuellt hur man reagerar. 

Svar på tråden Har fått Alimemazin, någon här som testat?