Suspekt vid security flygplats?
Vid utlandsflytt. Är det ok att ta med sig många ärvda guldsmycken i sitt handbagage eller kan security undra varför så mycket smycken finns i handbagaget?
Vid utlandsflytt. Är det ok att ta med sig många ärvda guldsmycken i sitt handbagage eller kan security undra varför så mycket smycken finns i handbagaget?
Ja de kan undra men det betyder inte att de inte släpper igenom dig. Beror mycket på din reaktion, om du ger intryck att vara transparent slipper du igenom. Annars finns en risk.
Ja de kan undra men det betyder inte att de inte släpper igenom dig. Beror mycket på din reaktion, om du ger intryck att vara transparent slipper du igenom. Annars finns en risk.
Det viktigaste är att du tar reda på värdet på dina smycken innan flytt och får det dokumenterat via tex en guldsmed eller försäkringsbolag. Överstiger det ett visst värde kan du behöva visa upp dom och dokument och redogöra för hur dom finns i din ägo etc etc.
Säkerhetskontrollen kan kalla på tullen om du har mycket smycken och kan vilja se dom och dokumentation. Ibland kan du behöva betala en avgift för att ta med dom ut.
Eller så tar jag på de lager på lager. Så mycket som möjligt. ;)
Det påminner mig om när min fru och jag blev stannade på JFK och de vägde hennes smycken i handbagaget. Hon visade upp bilder i mobilen för att övertyga dem om hur mycket smycken hon brukar klä sig i. Det var pinsamt.