• Anonym (?)

Suspekt vid security flygplats?

Vid utlandsflytt. Är det ok att ta med sig många ärvda guldsmycken i sitt  handbagage eller kan security undra varför så mycket smycken finns i handbagaget? 

• Svar på tråden Suspekt vid security flygplats?
  • Anonym (K)

Ja de kan undra men det betyder inte att de inte släpper igenom dig. Beror mycket på din reaktion, om du ger intryck att vara transparent slipper du igenom. Annars finns en risk.

• Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2024-12-03 12:02:18 följande:

Ja de kan undra men det betyder inte att de inte släpper igenom dig. Beror mycket på din reaktion, om du ger intryck att vara transparent slipper du igenom. Annars finns en risk.

Hur gör andra som flyttar och som vill ta med sina värdesaker?
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2024-12-03 12:03:59 följande:
    Hur gör andra som flyttar och som vill ta med sina värdesaker?
    Är transparenta.
  • Fjäril kär

Det viktigaste är att du tar reda på värdet på dina smycken innan flytt och får det dokumenterat via tex en guldsmed eller försäkringsbolag. Överstiger det ett visst värde kan du behöva visa upp dom och dokument och redogöra för hur dom finns i din ägo etc etc. 

Säkerhetskontrollen kan kalla på tullen om du har mycket smycken och kan vilja se dom och dokumentation.  Ibland kan du behöva betala en avgift för att ta med dom ut. 

• Anonym (?)

Eller så tar jag på de lager på lager. Så mycket som möjligt. ;)

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (?) skrev 2024-12-03 12:23:24 följande:

Vill du fjanta dig eller vill du har seriösa svar om hur det faktiskt är? 
  • Anonym (So-Fi)
    Anonym (?) skrev 2024-12-03 12:23:24 följande:

Det kan du göra till en viss gräns i alla fall.

När jag jobbade som artist hade jag många smycken och andra accessoarer med mig på resor. Alla var inte äkta guld, men det är klart att många kvinnor reser med en hel smyckesgarderob utan att för den skull vara suspekta. 
  • FtS70

Det påminner mig om när min fru och jag blev stannade på JFK och de vägde hennes smycken i handbagaget. Hon visade upp bilder i mobilen för att övertyga dem om hur mycket smycken hon brukar klä sig i. Det var pinsamt.

Svar på tråden Suspekt vid security flygplats?