• Anonym (Hjälp!)

Översträckning muskler/senor baksida lår?

Hej ! I lördags halkade jag utanför min dusch (klantigt jag vet)  då det var blött och jag gick ner helt i splitt... samt vreds benet något litet, gjorde djävulskt ont såklart... mådde piss illa efteråt och var skärrad och nästan säker att jag knäckt höften eller något... skrev till min doktor lite senare som menar att det låter som en översträckning av muskler/senor. 
    Nu har jag problem med att gå ordentligt, känns stramande på baksida lår, gick en promenad till affären innan och skulle hämta paket. Stod och kollade frysdisken och benet började då domna bort.. samt att det känns ibland som att det "klickar" till i låret. Jag kan heller inte böja mig framåt liksom för att dra ner blixtlås på skorna utan att det gör ont och känns konstigt eller hur man ska förklara.. vet någon om det beter sig såhär?! & isåfall hur länge ? Borde man söka vård ? 
    Vill även tillägga att jag har 3 barn så kan inte riktigt "vila" heller.. 

• Svar på tråden Översträckning muskler/senor baksida lår?
  • Anonym (Halkan)

Jag halkade till förra vintern, gick inte ner i split utan hann ändå rädda mig själv, (Hörde hur något liksom brast inne i kroppen) Men den halkningen resulterade i en buktande disk och ett trasigt hamstringfäste. Så kolla upp det där så snabbt som möligt. Jag är fortfarande inte helt bra trots medicin, fysioterapi osv av min lilla vurpa.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Halkan) skrev 2024-12-02 17:10:43 följande:

Jag halkade till förra vintern, gick inte ner i split utan hann ändå rädda mig själv, (Hörde hur något liksom brast inne i kroppen) Men den halkningen resulterade i en buktande disk och ett trasigt hamstringfäste. Så kolla upp det där så snabbt som möligt. Jag är fortfarande inte helt bra trots medicin, fysioterapi osv av min lilla vurpa.

Usch! Det låter inte heller direkt skönt, kan gå illa oavsett  om man räddar sig själv eller ej.
    Samma här (har ett svagt minne av att något lät) det gick så snabbt och jag blev såå chockad så jag hann knappt reagera liksom på hur kroppen kändes. Det enda jag minns är att jag satt ner i split och hade så ont. Har liksom känt lite nu längre upp mot skinkan också.. kanske inte så konstigt när man landar så liksom..
    Men aj! Så jobbigt för dig att du inte blivit bättre heller.  Jag ska ringa vårdcentralen imorgon då, jag känns mig liksom stel med om jag försöker böja benet eller gå i trappor tex. Riktigt obehaglig känsla. Hur kollar man det isåfall? Är det läkare liksom eller det är sjukgymnast direkt eller vet du hur det funkar ? 
    Hoppas att du blir bättre snart också och tack för ditt svar! 
  • Anonym (Sa)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2024-12-02 17:41:11 följande:
    Usch! Det låter inte heller direkt skönt, kan gå illa oavsett  om man räddar sig själv eller ej.
    Samma här (har ett svagt minne av att något lät) det gick så snabbt och jag blev såå chockad så jag hann knappt reagera liksom på hur kroppen kändes. Det enda jag minns är att jag satt ner i split och hade så ont. Har liksom känt lite nu längre upp mot skinkan också.. kanske inte så konstigt när man landar så liksom..
    Men aj! Så jobbigt för dig att du inte blivit bättre heller.  Jag ska ringa vårdcentralen imorgon då, jag känns mig liksom stel med om jag försöker böja benet eller gå i trappor tex. Riktigt obehaglig känsla. Hur kollar man det isåfall? Är det läkare liksom eller det är sjukgymnast direkt eller vet du hur det funkar ? 
    Jag har rehabat både disk och korsband.
    Det är sällan någon fara mer än att det gör lite ont.
    Bara att gå till vårdcentralen och se vad de säger.
    troligvis skickar de dig till någon rehabklinik 

Räkna med att det kan ta tid och att det kommer att göra lite ont 
    men det är ingen fara
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Sa) skrev 2024-12-02 17:50:37 följande:
    Jag har rehabat både disk och korsband.
    Det är sällan någon fara mer än att det gör lite ont.
    Bara att gå till vårdcentralen och se vad de säger.
    troligvis skickar de dig till någon rehabklinik 

Räkna med att det kan ta tid och att det kommer att göra lite ont 
    men det är ingen fara
    Oj, ja då vet du hur det går till. Ja det gör väldans ont. Ja ska göra det imorgon, ja det kan nog vara bra så man kanske får något program eller hjälp vad man ska göra.. 
    Ja googlade lite om att det kan ta veckor.. hoppas det går snabbt iallafall. Inte nog med det så råkade jag göra hastig rörelse med det benet nu när jag skulle resa mig ur soffan och göra macka till dottern.. och det högg till och kom en smärta som vet inte vad.. 
  • Anonym (M)

Jag skadade en muskel i överarmen när jag lyfte en madrass. Sökte aldrig vård och gjorde inga Övningar. Det tog ca ett år att bli bra.

Boka en tid på vårdcentralen. 

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (M) skrev 2024-12-02 19:35:43 följande:

Jag skadade en muskel i överarmen när jag lyfte en madrass. Sökte aldrig vård och gjorde inga Övningar. Det tog ca ett år att bli bra.

Boka en tid på vårdcentralen. 

Oj! Det är lång tid då. Ja jag ringde idag. Fick tid till fysio på fredag.. hon tycker det låter som att nerv eller något är i kläm.. så får se vad dom säger på fredag.
  • Anonym (Halkan)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2024-12-02 17:41:11 följande:

Jag gick till min naprapat i flera omgångar, men blev aldrig bättre (hon brukar liksom kunna laga allt på mig) När det inte hade blivit bättre efter lång tid kontaktade jag min vc och efter mycket övertalning fick jag ändå en magnetröntgen som visade detta, så då med rätt antiinflammatorisk medicin (tål inte de vanliga receptfria) samt att min naprapat fick en bättre bild om vad som var trasigt så har jag äntligen börjat bli bra, är nästan smärtfri, men vågar liksom inte göra några hastiga rörelser (råkade bowla en gång, sen var jag tillbaka på ruta ett och fick börja om med rehaben)

Men naprapaten gör laser och akupunktur och ger mig bra övningar för att stärka upp igen samt antiinflammatorisk och muskelavslappnande medicin.

Hoppas verkligen att du får hjälp! Tyvärr får man ju tjata ihjäl sig på vc ibland...

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Översträckning muskler/senor baksida lår?