• Anonym (Råd?)

Fluoxetine - erfarenheter?

Hej,
    Jag har varit i valet och kvalet om jag ska börja ta fluoxetine som jag fått utskrivet. Jag har under det gångna året varit med om väldigt tuffa saker. Jag har testat bearbeta dessa saker genom psykolog, men känner att jag behöver få lite hjälp på traaven då jag behöver reducera ångestkänslan jag har.

Kan någon som går på fluoxetine berätta lite om sin insättningsresa? För-och nackdelar? Och hur mår ni nu? Behöver vara lite förbered känner jag.

• Svar på tråden Fluoxetine - erfarenheter?
  • Anonym (Lo)

Hej 

Jag har tagit dem en period jag mådde dåligt och hände mycket i mitt liv. Saknar serotonin sa min läkare.
    Gick även till psykolog en period men det hjälpte inte.

Då fick jag detta utskrivet.
    Tyckte de funkade jättebra, mådde super.
    Nackdelen är att den två första veckorna är hemska innan den tar fart och vänder till det positiva.
    I början mår man så mycket sämre riktigt jobbigt.
    Men efter två veckor så vänder det och blir super.

Läste innan jag skulle börja ta fluoxetine att den kallades självmords tabletten då många i USA tog den och tog självmord under dem första veckorna?.

Det är bra att veta, att man mår väldigt dåligt dem två första veckorna. Sedan vänder det och blir toppen.

Gick på fluoxetine 6 månader, slutade sedan och mådde jättebra.

Hoppas det går bra för dig.

• Anonym (Råd?)

Tack för ditt svar <3 Får jag fråga dig - hur illa var det de 2-3 veckorna? Kan du beskriva det? Vill gärna ställa mig in på det så att det inte kommer som en överraskning om/när det händer mig. Och på vilket sätt gjorde medicinen sedan en positiv inverkan på dig? Mindre ångest, mer  harmonisk? Gladare?

• Anonym (Lo)

Mådde verkligen ännu sämre hur skall man säga..
    Grät hela tiden, låg i soffan helt matt och såg inget positivt med livet. Kände inte att det fanns så mycket att leva för. Låter fruktansvärt men man var helt matt på energi och orkeslös. 

Men sen efter 2 veckor vände det helt. Då fick jag fick jag glädjen tillbaka. Blev sugen på att hitta på saker. Livet blev spännande och det blev så bra. Jag är en väldigt glad person annars, så det var så hemskt att känna så att man inte hade någon glädje. 

Man mår jättebra, jag hade lätt att få klump i magen nästan lite ont inombords när man övertänkte något tex.
    Allt sånt försvinner, du blir ?avtrubbad? och avslappnad.
    Du har inga känslor på det sättet, kanske låter negativt.
    Men i det läget så kan man tycka det är skönt då man slipper känslan och övertänka saker eller annat jobbigt man haft runtomkring. 

Hoppas du fick det svaren du ville :)
    Tycker du skall testa det blir jättebra, men ha med i bakhuvudet dem 2 första veckorna kan vara väldigt jobbiga. Skönt att ha någon som man stötta lite och va inte själv. 

• Anonym (U)

Har nyligen slutat med flouxetin efter att ha tagit det till och från i många år. Som ovanstående skrev så är insättningsperioden riktigt jobbig. Jag övervägde t.o.m självmord under den perioden. Varade kanske en vecka för mig. Se till att ha någon i din närhet som du kan ta stöd av om det blir för jobbigt. Och kom ihåg att det kommer vända!

Hade lite smärre biverkningar som hängde med under hela behandlingen. Tandgnissel, muntorrhet, svårt att få orgasm etc. Inget allt för besvärligt. 

Anledningen till att jag slutade var för att jag kände mig väldigt likgiltig till allt. 

• Anonym (Linn)

Jag tog fluoxetin dagligen i åtminstone ett halvår. Jag märkte absolut ingen effekt förutom att jag blev sömnigare, vilket iofs var bra eftersom jag annars hade problem med sömnen. Jag blev gradvis fri från depressionen men jag kan omöjligt säga hur mycket det berodde på fluoxetin eller annat. Jag har i fall ingen direkt negativ erfarenhet av det.

• Anonym (Råd?)

Tack för svaret. Bra att veta detta för egen del... Kände du att det blev bättre dock om du jämförde med hur du mådde innan du började ta medicinen?
    Men när du blev avtrubbad, kände du att du ändå kunde bli glad?

Anonym (Lo) skrev 2024-12-02 22:39:21 följande:

Mådde verkligen ännu sämre hur skall man säga..
    Grät hela tiden, låg i soffan helt matt och såg inget positivt med livet. Kände inte att det fanns så mycket att leva för. Låter fruktansvärt men man var helt matt på energi och orkeslös. 

Men sen efter 2 veckor vände det helt. Då fick jag fick jag glädjen tillbaka. Blev sugen på att hitta på saker. Livet blev spännande och det blev så bra. Jag är en väldigt glad person annars, så det var så hemskt att känna så att man inte hade någon glädje. 

Man mår jättebra, jag hade lätt att få klump i magen nästan lite ont inombords när man övertänkte något tex.
    Allt sånt försvinner, du blir ?avtrubbad? och avslappnad.
    Du har inga känslor på det sättet, kanske låter negativt.
    Men i det läget så kan man tycka det är skönt då man slipper känslan och övertänka saker eller annat jobbigt man haft runtomkring. 

Hoppas du fick det svaren du ville :)
    Tycker du skall testa det blir jättebra, men ha med i bakhuvudet dem 2 första veckorna kan vara väldigt jobbiga. Skönt att ha någon som man stötta lite och va inte själv. 

• Anonym (Råd?)

Tack för svaret... Fy så jobbigt det låter med insättningsperioden. Hur gjorde du för att stå ut under den perioden?
    Kände du sen att du mådde bättre på medicinen än hur det var innan?  
    Likgiltig... mer som att du kände att inget gjorde dig glad? :-/

Anonym (U) skrev 2024-12-02 22:47:58 följande:

Har nyligen slutat med flouxetin efter att ha tagit det till och från i många år. Som ovanstående skrev så är insättningsperioden riktigt jobbig. Jag övervägde t.o.m självmord under den perioden. Varade kanske en vecka för mig. Se till att ha någon i din närhet som du kan ta stöd av om det blir för jobbigt. Och kom ihåg att det kommer vända!

Hade lite smärre biverkningar som hängde med under hela behandlingen. Tandgnissel, muntorrhet, svårt att få orgasm etc. Inget allt för besvärligt. 

Anledningen till att jag slutade var för att jag kände mig väldigt likgiltig till allt. 

• Anonym (Råd?)

Tack för svaret... Men du kände inte att du blev gladare när du gick på medicinen? eller mådde bättre som i att du inte hade ångest/depression åtminstone?

Anonym (Linn) skrev 2024-12-02 22:49:56 följande:

Jag tog fluoxetin dagligen i åtminstone ett halvår. Jag märkte absolut ingen effekt förutom att jag blev sömnigare, vilket iofs var bra eftersom jag annars hade problem med sömnen. Jag blev gradvis fri från depressionen men jag kan omöjligt säga hur mycket det berodde på fluoxetin eller annat. Jag har i fall ingen direkt negativ erfarenhet av det.

• FtS70

Nu var det länge sedan jag skrev ut just Fluoxetin men de flesta patienter har mildare insättningsproblem än dem vi läst om här. Då halveringstiden är väldigt lång är dessutom utsättningsproblem ofta helt försumbara.
    Påpekas kan också att någonstans 90-91 skrevs det en hel del om självmordsrisken, men senare studier visade att det var den underliggande sjukdomen som låg bakom. 

• Anonym (Råd?)

Okej, tack för svaret..
    Och.. hur upplevde du att dina patienter mådde bättre med fluoxetin, om jag får fråga? Gladare? Lugnare? Ångestfri?

FtS70 skrev 2024-12-03 12:54:00 följande:

Nu var det länge sedan jag skrev ut just Fluoxetin men de flesta patienter har mildare insättningsproblem än dem vi läst om här. Då halveringstiden är väldigt lång är dessutom utsättningsproblem ofta helt försumbara.
    Påpekas kan också att någonstans 90-91 skrevs det en hel del om självmordsrisken, men senare studier visade att det var den underliggande sjukdomen som låg bakom. 

Tack för svaret... Men du kände inte att du blev gladare när du gick på medicinen? eller mådde bättre som i att du inte hade ångest/depression åtminstone?
    Anonym (Linn) skrev 2024-12-02 22:49:56 följande:

Svar på tråden Fluoxetine - erfarenheter?