Anonym (TS) skrev 2024-12-03 10:10:41 följande:
Tack för alla era svar! Har fått många bra råd om vad jag kan säga.
Det är inte så att jag planerar att bli gravid men jag vet vad som funkar för oss. Dessutom har min sambo sagt att han inte kommer ligga med mig mer om jag har spiral pga att trådarna kommer kännas och det är ju hans fulla rätt , man har aldrig någon skyldighet att ha sex med nån. Och jag tycker inte det är värt att leva helt utan sex, dessutom blir ju spiralen väldigt onödig isåfall. Sen är det det med hormoner och så tyckte jag själv att trådarna var obehagliga när jag hade spiral. Vet att det funkar jättebra för en del men jag vill iallafall inte ha det just nu.
Tycker också hela grejen att sätta in den under kejsarsnittet känns lite läskig , kanske bara är en känsla men borde inte det öka infektionsrisken när det läker också? Plus att jag får ganska allvarligt blodtrycksfall av spinalbedövningen så vill verkligen inte göra något extra. Kanske inte är helt rationella rädslor men som sagt borde det ju räcka att jag bara inte vill.
Hur vet han det? Det där är olika från kvinna til kvinna, från spiral till spiral. Vad han har upplevt tidigare, även om det skulle vara med dig, är inte facit för framtiden. Trådarna går dessutom att klippa kortare om det behövs. Dålig ursäkt från hans sida! Om det är den största orsaken att du avstår så råder jag dig till att ta ett snack med karln.
Du kan prata med preventivmedelsrådgivare. Hormonspiral ska verka lokalt. Inte som p-piller t ex. Det är dessutom lika säkert som sterilisering. Ett rätt bra alternativ med andra ord.
En insatt spiral orsakar varken infektion eller förlänger läkningstiden och du skulle inte ens märka att den sätts in eftersom du är bedövad.