• Anonym (Lycklig)

Barnmorskemottagning hur funkar det?

Jag är så glad, har plussat för första gången för några dagar sen och har nu förstått att man ska skriva in sig på en barnmorskemottagning. Tycker dock det är lite svårt att förstå hur det funkar så hoppas nån kan hjälpa mig.

Är det bara gratis om man väljer en inom regionen via 1177/alltid öppet? 

Rekomenderar ni region eller privat? 

Jag bor i Stockholm, har någon har tips på en bra mottagning i centrala Stockholm eller Södermalm? 

• Svar på tråden Barnmorskemottagning hur funkar det?
  • Anonym (Viva)

Om du går in på 1177 så står det ju på sidan ett att mödrarvården är frivillig och kostnadsfri:

Så här väljer du barnmorskemottagning - 1177

O
    ch sen kan du klicka på "Alla barnmorskemottagningar" så kommer de upp, både de i regionens regi och övriga.

Jag har god erfarenhet av Vasa Mamma men det finns säkert närmare där du bor också. Jag tyckte det var skönt med en som hade gångavstånd eftersom man inte är så kaxig i slutet av graviditeten och även ska dit för besök efter att barnet är fött.

Jag har även hört av vänner som valt BB Stockholm family där de även har BVC som jag förstått det, dvs du kan gå till samma lokal även med bebisen sen.

Privat eller regionen spelar nog ingen större roll, huvudsaken du väljer en som du klickar med och känner förtroende för, du ska som sagt träffa barnmorskan även efter förlossningen.  Under en av mina graviditeter bytte jag barnmorska efter inskrivningen för vi var inte alls på samma våglängd, och det är helt okej att göra så.

Svar på tråden Barnmorskemottagning hur funkar det?