• Anonym (Sherlock)

Olagligt att filma någons balkong?

Är det olagligt att filma någons balkong och aktiviteterna där? När räknas det som stalking? 
    Får man bedriva egen spaning om man ser olagliga saker hända utan att polisen hjälper till? 

• Svar på tråden Olagligt att filma någons balkong?
  • Tukt
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-01 21:11:54 följande:
    Det lär bero på syftet också. Att ta en översiktsbild av ett hus och någon råkar stå på balkongen är en helt annan sak än som det låter i trådstarten, att man fotar en specifik balkong eller ett fåtal på närmare håll.

Du kanske kan länka?
    Det jag citerade ligger längst ned i svaret.
    lawline.se/answers/ar-det-otillatet-att-smygfotografera-en-person-pa-en-takterass

Sedan finns den här, som mer avråder, men inte säger det är förbjudet.
    lawline.se/answers/lagligt-att-fotografera-nagon-i-smyg-som-sitter-pa-sin-balkong

I båda fall avses ju den halvnyalagen om "kränkande fotografering". Inte ofredande. 
    .
  • Anonym (Ja)
    Tukt skrev 2024-12-01 21:27:41 följande:
    Det jag citerade ligger längst ned i svaret.
    lawline.se/answers/ar-det-otillatet-att-smygfotografera-en-person-pa-en-takterass

Sedan finns den här, som mer avråder, men inte säger det är förbjudet.
    lawline.se/answers/lagligt-att-fotografera-nagon-i-smyg-som-sitter-pa-sin-balkong

I båda fall avses ju den halvnyalagen om "kränkande fotografering". Inte ofredande. 
    .
    Jag förstår hur de menar, att man är utomhus, men det är då verkligen inte vad jag skulle kalla allmän plats för det. Känns ju mer än creepy att det skulle vara ok att filma och fota andras balkonger. Om inte annat så kommer vi väl då till stalking förstås.
  • Tukt

Jag vet inte var gränsen går för ofredande. Men om det inte var lagligt så skulle, typ, inte familjen Andersson kunna filma sin femårings första cykeltur med risk att en granne skulle gå förbi.
    Nu handlar ju inte TS fråga direkt om det. Därför kan det ju i det fallet vara ofredande.

• Anonym (Ja)
    Tukt skrev 2024-12-01 21:38:49 följande:

Jag vet inte var gränsen går för ofredande. Men om det inte var lagligt så skulle, typ, inte familjen Andersson kunna filma sin femårings första cykeltur med risk att en granne skulle gå förbi.
    Nu handlar ju inte TS fråga direkt om det. Därför kan det ju i det fallet vara ofredande.

Njao fast då är de ju på gatan, dvs allmän plats. Men kanske annat om de firade födelsedagskalas på balkongen och grannen råkar vara ute på sin samtidigt och hamnar på film.
  • Tukt
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-01 21:45:28 följande:
    Njao fast då är de ju på gatan, dvs allmän plats. Men kanske annat om de firade födelsedagskalas på balkongen och grannen råkar vara ute på sin samtidigt och hamnar på film.
    Jo, gatan var såklart en dum jämförelse. Men trädgården eller liknande.
    Grejen är ju att lagar är ju ofta lite konstiga, just för att de ska täcka in så mycket, men ändå göra folk till brottslingar omedvetet.
  • Anonym (?)

Varför vill du filma och vad vill du filma?

• Anonym (Sherlock)

Tack för alla svar! Precis så här gick diskussionerna här också i helgen när jag och några kompisar diskuterade saken. 
    Varför jag undrar är för att en i gänget har en närstående som gör väldigt mkt dumt och dessutom olagligt. Fullt synligt på sin terass. 
    Polisen rycker inte ut eller så dyker de upp för sent. Brotten är av sån karaktär att de måste tas på bar gärning, om man säger så. 
    En granne har filmat en del, men vågar inte lämna ut filmerna med rädsla för att åka dit. Han har filmat för att kunna bevisa vad som sker, men har börjat få kalla fötter i och med atr han själv då kanske gör något brottsligt. 

• Tukt
    Anonym (Sherlock) skrev 2024-12-01 22:58:51 följande:

Tack för alla svar! Precis så här gick diskussionerna här också i helgen när jag och några kompisar diskuterade saken. 
    Varför jag undrar är för att en i gänget har en närstående som gör väldigt mkt dumt och dessutom olagligt. Fullt synligt på sin terass. 
    Polisen rycker inte ut eller så dyker de upp för sent. Brotten är av sån karaktär att de måste tas på bar gärning, om man säger så. 
    En granne har filmat en del, men vågar inte lämna ut filmerna med rädsla för att åka dit. Han har filmat för att kunna bevisa vad som sker, men har börjat få kalla fötter i och med atr han själv då kanske gör något brottsligt. 

Där skulle jag säga juridiken är underordnad säkerheten. För om jag förstår det rätt så har grannen dokumenterat kriminella. Är ju inte svårt lista ut var de filmerna kommer ifrån när det släpps som en FUP. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Sherlock) skrev 2024-12-01 22:58:51 följande:

Någon som misshandlar sin fru men frun vägrar själv att anmäla?
  • Anonym (O)

Man har ingen skyldighet att anmäla brott.

Misshandlar aset sin familj på terrassen, absolut.
    Odlar hen hampa? Lägg energin på något annat. 

• Anonym (Sherlock)
    Anonym (O) skrev 2024-12-02 17:21:09 följande:
    Någon som misshandlar sin fru men frun vägrar själv att anmäla?
    Nej inte riktigt så. Men olämpliga och kriminella handlingar av olika karaktär. Barn bor där, känns bara väldigt olämpligt. 
Svar på tråden Olagligt att filma någons balkong?