• Tukt

Olagligt att filma någons balkong?

Eftersom balkongen ligger utan på huset så torde det räknas som en trädgård eller liknande. Då är det tillåtet att fota och filma. Dock beror det på hur det göras och i vilket syfte, eftersom det kan tolkas som ofredande.

• Tukt
    Anonym (Lasse) skrev 2024-12-01 18:58:26 följande:
    Man får inte filma/foto någon i sin lägenhet. Borde inte balkongen tillhöra lägenheten juridiskt?
    Balkongen ägs eller hyrs av innehavaren. Men annars är det ju som att plåta någon, något på en parkeringsplats där man hyrt en ruta.
    Vi har ju i princip inga avbildningsförbud i Sverige, annat än skyddsklassade byggnader och områden.
    Det är heller inte förbjudet att plåta ett hus och att man ser folk inne i det. Det är först när det finns ett uppsåt att kränka individen som lagen om olovlig fotografering kickar in, och ligger nära lagen om ofredande.
  • Tukt
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-01 20:42:57 följande:
    Det är inte ett allmänt utrymme och balkongen tillhör lägenheten. Det enda du får filma utan tillstånd är din egen tomt eller din egen lägenhet (inkl. egen balkong, men inte andras).
    Lawline: Fotografering av en person som befinner sig på en balkong eller altan omfattas inte (vilket står i proposition 2012/13:69 s 40).
    Därmed inte sagt att man bör, gränsdragningen kan nog vara rätt tunn i vissa fall.
  • Tukt
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-01 21:11:54 följande:
    Det lär bero på syftet också. Att ta en översiktsbild av ett hus och någon råkar stå på balkongen är en helt annan sak än som det låter i trådstarten, att man fotar en specifik balkong eller ett fåtal på närmare håll.

Du kanske kan länka?
    Det jag citerade ligger längst ned i svaret.
    lawline.se/answers/ar-det-otillatet-att-smygfotografera-en-person-pa-en-takterass

Sedan finns den här, som mer avråder, men inte säger det är förbjudet.
    lawline.se/answers/lagligt-att-fotografera-nagon-i-smyg-som-sitter-pa-sin-balkong

I båda fall avses ju den halvnyalagen om "kränkande fotografering". Inte ofredande. 
    .
  • Tukt

Jag vet inte var gränsen går för ofredande. Men om det inte var lagligt så skulle, typ, inte familjen Andersson kunna filma sin femårings första cykeltur med risk att en granne skulle gå förbi.
    Nu handlar ju inte TS fråga direkt om det. Därför kan det ju i det fallet vara ofredande.

• Tukt
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-01 21:45:28 följande:
    Njao fast då är de ju på gatan, dvs allmän plats. Men kanske annat om de firade födelsedagskalas på balkongen och grannen råkar vara ute på sin samtidigt och hamnar på film.
    Jo, gatan var såklart en dum jämförelse. Men trädgården eller liknande.
    Grejen är ju att lagar är ju ofta lite konstiga, just för att de ska täcka in så mycket, men ändå göra folk till brottslingar omedvetet.
  • Tukt
    Anonym (Sherlock) skrev 2024-12-01 22:58:51 följande:

Tack för alla svar! Precis så här gick diskussionerna här också i helgen när jag och några kompisar diskuterade saken. 
    Varför jag undrar är för att en i gänget har en närstående som gör väldigt mkt dumt och dessutom olagligt. Fullt synligt på sin terass. 
    Polisen rycker inte ut eller så dyker de upp för sent. Brotten är av sån karaktär att de måste tas på bar gärning, om man säger så. 
    En granne har filmat en del, men vågar inte lämna ut filmerna med rädsla för att åka dit. Han har filmat för att kunna bevisa vad som sker, men har börjat få kalla fötter i och med atr han själv då kanske gör något brottsligt. 

Där skulle jag säga juridiken är underordnad säkerheten. För om jag förstår det rätt så har grannen dokumenterat kriminella. Är ju inte svårt lista ut var de filmerna kommer ifrån när det släpps som en FUP. 
Svar på tråden Olagligt att filma någons balkong?