• Anonym (Ja)

Olagligt att filma någons balkong?

Ja det är olagligt. Bara att filma balkongen är i sig ett brott. Stalking är ett separat brott men svårt att säga om filmning räcker.

NEJ, man får INTE bedriva egen spaning, filma andras hem mm.

• Anonym (Ja)
    Anonym (L) skrev 2024-12-01 18:41:45 följande:
    Du får inte filma nakna kvinnor på balkongen. Eller ens lättklädda. Misstänker du olagligheter ska du anmäla till polis. Det kan klassas som ofredande om du filmar eller tar bilder.
    Man får inte filma påklädda kvinnor på balkongen heller.
  • Anonym (Ja)
    Tukt skrev 2024-12-01 18:51:39 följande:

Eftersom balkongen ligger utan på huset så torde det räknas som en trädgård eller liknande. Då är det tillåtet att fota och filma. Dock beror det på hur det göras och i vilket syfte, eftersom det kan tolkas som ofredande.

Det är inte ett allmänt utrymme och balkongen tillhör lägenheten. Det enda du får filma utan tillstånd är din egen tomt eller din egen lägenhet (inkl. egen balkong, men inte andras).
  • Anonym (Ja)
    Tukt skrev 2024-12-01 21:05:31 följande:
    Lawline: Fotografering av en person som befinner sig på en balkong eller altan omfattas inte (vilket står i proposition 2012/13:69 s 40).
    Därmed inte sagt att man bör, gränsdragningen kan nog vara rätt tunn i vissa fall.
    Det lär bero på syftet också. Att ta en översiktsbild av ett hus och någon råkar stå på balkongen är en helt annan sak än som det låter i trådstarten, att man fotar en specifik balkong eller ett fåtal på närmare håll.

Du kanske kan länka?
  • Anonym (Ja)
    Tukt skrev 2024-12-01 21:27:41 följande:
    Det jag citerade ligger längst ned i svaret.
    lawline.se/answers/ar-det-otillatet-att-smygfotografera-en-person-pa-en-takterass

Sedan finns den här, som mer avråder, men inte säger det är förbjudet.
    lawline.se/answers/lagligt-att-fotografera-nagon-i-smyg-som-sitter-pa-sin-balkong

I båda fall avses ju den halvnyalagen om "kränkande fotografering". Inte ofredande. 
    .
    Jag förstår hur de menar, att man är utomhus, men det är då verkligen inte vad jag skulle kalla allmän plats för det. Känns ju mer än creepy att det skulle vara ok att filma och fota andras balkonger. Om inte annat så kommer vi väl då till stalking förstås.
  • Anonym (Ja)
    Tukt skrev 2024-12-01 21:38:49 följande:

Jag vet inte var gränsen går för ofredande. Men om det inte var lagligt så skulle, typ, inte familjen Andersson kunna filma sin femårings första cykeltur med risk att en granne skulle gå förbi.
    Nu handlar ju inte TS fråga direkt om det. Därför kan det ju i det fallet vara ofredande.

Njao fast då är de ju på gatan, dvs allmän plats. Men kanske annat om de firade födelsedagskalas på balkongen och grannen råkar vara ute på sin samtidigt och hamnar på film.
Svar på tråden Olagligt att filma någons balkong?