• Mammatillsaltkornet

Kaffe?

Hej! Gravid nu med mitt första barn! När jag insåg jag var gravid var det pga förlorat kaffe-sug! Men tror det smått börjar komma tillbaka nu, men är det okej att dricka kaffe under första trimestern eller kan det på något sätt öka risk för missfall?

• Svar på tråden Kaffe?
  • Anonym (Drick om du mår bra)

Har aldrig hört att det skulle vara farligt. Mådde själv illa av lukten minns jag. 

• Aliona

Livsmedelsverket har ingående information om vilka mängder av vad som är rekommenderat under graviditet. Koffein är ingen fara upp till viss mängd, tror att det var tre koppar per dag. Tänk på att även te, coca-cola och en del sportdrycket innehåller koffein, så det är den sammantagna mängden som gäller. 

• Anonym (Jag)

Jag har druckit kaffe under alla mina graviditeter (men hållt mig inom Livsmedelsverkets och barnmorskans rekommendationer,  max 2-3 koppar per dag). Jag väntar fjärde barnet nu och i början av den här graviditeten mådde jag illa av kaffe så jag hade svårt att dricka det men nu senare i graviditeten går det bra (vecka 28 nu). Tidigare graviditeter har jag också mått illa men det har inte blivit värre av kaffe så då har jag druckit det även i början :)

Jag tror inte att det ökar risken för missfall om man håller sig inom rekommendationerma. Min sambo var lite orolig förra gången men barnmorskan förklarande för honom också att det inte är nån fara så länge man inte dricker för mycket :)

• Anonym (Gugga)

Jag fått barn genom ivf. Lyckades på fjärde försöket. 

Dom tre första avstod jag helt från kaffe. Då diskuterades det mycket om kaffe var farligt eller inte. Fjärde gången drack jag kaffe som vanligt. 2-3 koppar per dag (vilket är inom Livsmedelverkets rekommendation) och blev gravid. 

• Aliona
    Mammatillsaltkornet skrev 2024-12-02 16:12:02 följande:

Känner också mig illamående nu av kaffe allmänt men får sjuk huvudvärk utan det så måste pressa ner lite!!

Kan du inte dricka annan koffein då om du nu mår illa av kaffe? En kopp svart te innehåller nästan lika mycket koffein som kaffe, 70 jämfört med 90 mg i en stor mugg. Det räcker att dricka lite mer te så har du samma mängd. Två burkar coca-cola innehåller 80 mg koffein, men där är å andra sidan mycket socker så det är ett betydligt sämre alternativ. 
  • DetLillaMolnet

Säger som några övriga, följ myndigheternas rekommendationer. Lite kaffe är helt okej men man bör hålla koll på rek maxintag av koffein.

Tappat kaffesug var en markör även för mig under mina två första graviditeter. Nu med nr 3 drog jag ner på kaffet för säkerhets skull men slutade inte helt, och mot senare i graviditeten så har jag ökat på lite utan dåligt samvete. Jag tror som sagt att de allmänna rekommendationerna är bra, de verkar varken överdrivna eller oförsiktiga. 

Svar på tråden Kaffe?