• Anonym (x)

Någon som haft en lyckad graviditet trots långsamtgående HCG...??

Ja som frågan lyder... jag började testa 6 dagar innan mens, och resultaten har varit rätt lika under veckan, tyckte de var lite starkare igår och sen svagare (druckit mycket då dock).

Läser bara skräckhistorier här om att om de hcg dubbleras varannan dag är det inte ett bra tecken... är det verkligen så?

Kan man ha lågt hcg första veckorna eller måste det stiga "snabbt"? Nu är jag strax efter beräknad mensdag, så kanske är det OK ännu för mig att ha låga nivåer...?? Tacksam...

• Svar på tråden Någon som haft en lyckad graviditet trots långsamtgående HCG...??
  • Anonym (Jag)

Oavsett vad en del här skriver så är inte graviditetstest som man tar hemma gjorda för att mäta HCG-halten , isåfall de som visar veckor men det är ju inte 100% heller. 
    Vill man veta exakt måste man ta blodprov.

Jag har själv gjort misstaget att fortsätta testa efter jag plussade , den här graviditeten testade jag i vecka 4+ några dagar och sen vecka 5 + några dagar och tyckte inte alls det blev tillräckligt mycket starkare , nån i en tråd här skrev till och med att det var svagare. Är iallafall i vecka 28 nu och allt har gått bra.

Tror det kan vara skillnad på olika test och olika batcher och såklart hur mycket man har druckit .. Med mitt första barn testade jag första gången i vecka 5+ och fick ett jättesvagt plus , hade fått ett missfall innan så blev livrädd men det var för att jag hade druckit mycket innan.

Jag tror inte du behöver vara orolig, det bästa är nog atg sluta testa även om det är svårt och sen boka tid privat för tidigt ultraljud om man är orolig. 

• Anonym (x)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-01 13:01:30 följande:

Oavsett vad en del här skriver så är inte graviditetstest som man tar hemma gjorda för att mäta HCG-halten , isåfall de som visar veckor men det är ju inte 100% heller. 
    Vill man veta exakt måste man ta blodprov.

Jag har själv gjort misstaget att fortsätta testa efter jag plussade , den här graviditeten testade jag i vecka 4+ några dagar och sen vecka 5 + några dagar och tyckte inte alls det blev tillräckligt mycket starkare , nån i en tråd här skrev till och med att det var svagare. Är iallafall i vecka 28 nu och allt har gått bra.

Tror det kan vara skillnad på olika test och olika batcher och såklart hur mycket man har druckit .. Med mitt första barn testade jag första gången i vecka 5+ och fick ett jättesvagt plus , hade fått ett missfall innan så blev livrädd men det var för att jag hade druckit mycket innan.

Jag tror inte du behöver vara orolig, det bästa är nog atg sluta testa även om det är svårt och sen boka tid privat för tidigt ultraljud om man är orolig. 

Tack för kloka rader. Jag tycker det låter sunt och rimligt. Jag har fått lite av testmani då det är min första graviditet och via assisterad befruktning... 

Det är kanske idé att försöka sluta testa sig och lita på gången...Hur tidigt brukar man göra ul efter ett bekräftat positivt resultat?

Jag har testat huller om buller hela veckan. Kissar ofta och mycket och det har kanske påverkat också.. folk säger att morgonurinen är bäst, men tyvärr vaknar jag ofta och kissar minst 2 gång varje natt så när jag väl kissar på morgonen är jag "tömd"..

märker att jag söker svar här i trådarna, men man blir mest orolig :/, 

vilka symtom hade du vid mf?

Kram på dig o tack för du tog dig tiden att svara :)

• Anonym (Jag)
    Anonym (x) skrev 2024-12-01 13:14:58 följande:

Tack för kloka rader. Jag tycker det låter sunt och rimligt. Jag har fått lite av testmani då det är min första graviditet och via assisterad befruktning... 

Det är kanske idé att försöka sluta testa sig och lita på gången...Hur tidigt brukar man göra ul efter ett bekräftat positivt resultat?

Jag har testat huller om buller hela veckan. Kissar ofta och mycket och det har kanske påverkat också.. folk säger att morgonurinen är bäst, men tyvärr vaknar jag ofta och kissar minst 2 gång varje natt så när jag väl kissar på morgonen är jag "tömd"..

märker att jag söker svar här i trådarna, men man blir mest orolig :/, 

vilka symtom hade du vid mf?

Kram på dig o tack för du tog dig tiden att svara :)

Misstänker man att något är allvarligt fel typ utomkvedshavandeskap får man göra VUL direkt och det måste man ju då men annars är det är inte bra att göra för tidigt.. Förra graviditeten hade jag en cysta som hade spruckit och ont i sidan (misstänkte utomkvedshavandeskap), då gjorde de VUL i vecka 6+0 ungefär men det syntes inga hjärtslag än så blev väldigt orolig i onödan , några dagar senare syntes hjärtslag.

Den här graviditeten bokade jag privat i vecka 8+ nån dag , det kostade 900 ungefär men var värt det, då kan man ju iallafall se säkert om allt är som det ska. Det är nog bäst att vänta iallafall tills efter vecka 7+0 så att man inte blir orolig i onödan om det inte syns så mycket än.

Jag har fått två missfall, har tre barn och är gravid i vecka 28 nu. Första missfallet var i vecka 10 och andra i vecka 5-6, första upptäcktes med ultraljud och andra med ultraljud och HCG-prov, det var precis innan tredje barnet och då hade jag också en cysta som hade spruckit så det var därför jag gjorde ultraljud tidigt  .. hade nog inte så symtom på missfallen.

Och ja jag håller med om att ofta bara blir orolig av att läsa här.. försök att inte läsa för mycket och grattis till graviditeten :) 
  • Fjellmyran

Jag testade också positivt några dagar före BIM och sen har testen inte ökat jättemkt i styrke efter ÄL+13. Tog ett annat test, ett CB som ger ett blått plus ÄL+14 kvällstid, hade inte hållit mig länge alls och PANG så det så kom ett knallblått plus fram på typ 1 sekund. Så jag väljer att tro att dom billiga stickorna jag testat med tidigare är klena i färgen eller stegrar långsamt för mig? Så svag stegringen kan nog många gånger också bero på vad för test man tar. Sen som ovan nämnt, det går inte att kontrollera hcg med gravtest för hemmabruk. Endast blodprov kan säga hur hcg stegrar. 

• Anonym (x)

tack för svaret! Jag har bara använt cb / test i flera dagar. Varierat i styrka under alla dessa dagar, men har också testat både morgon, dag och kväll. RFSU gav ju också positivt men tycker Cb har tydligere avlösning ändå. 
    sen är väl plus alltid ett plus :) och det kan nog variera för många när det ökar, kanske dröjer någon vecka till. Har läst om alla möjliga varianter.. men kan inte ljuga och säga att jag inte är rädd för MF:/. Allt tydet ju iofs på en graviditet, mensen skulle ha kommit igår, inte en tillstymmelse till något idag.

Fjellmyran skrev 2024-12-01 16:30:58 följande:

Jag testade också positivt några dagar före BIM och sen har testen inte ökat jättemkt i styrke efter ÄL+13. Tog ett annat test, ett CB som ger ett blått plus ÄL+14 kvällstid, hade inte hållit mig länge alls och PANG så det så kom ett knallblått plus fram på typ 1 sekund. Så jag väljer att tro att dom billiga stickorna jag testat med tidigare är klena i färgen eller stegrar långsamt för mig? Så svag stegringen kan nog många gånger också bero på vad för test man tar. Sen som ovan nämnt, det går inte att kontrollera hcg med gravtest för hemmabruk. Endast blodprov kan säga hur hcg stegrar. 

• Anonym (Blod)
    Anonym (x) skrev 2024-12-01 17:07:14 följande:

tack för svaret! Jag har bara använt cb / test i flera dagar. Varierat i styrka under alla dessa dagar, men har också testat både morgon, dag och kväll. RFSU gav ju också positivt men tycker Cb har tydligere avlösning ändå. 
    sen är väl plus alltid ett plus :) och det kan nog variera för många när det ökar, kanske dröjer någon vecka till. Har läst om alla möjliga varianter.. men kan inte ljuga och säga att jag inte är rädd för MF:/. Allt tydet ju iofs på en graviditet, mensen skulle ha kommit igår, inte en tillstymmelse till något idag.

Som ovan säger, resten mäter inte hcg. Det är mycket lugnare och boka tid för blodprov på typ testmottagningen.se 
    Jag tog tre blodprov i början på min graviditet (räcker med två) de ökade superfint men dum som jag var fortsatte jag också med stickor som INTE ökade och tog då ett tredje som var skyhögt. 

grattis till din graviditet 🌸 
    sluta testa och beställ blodprov om du är orolig 🙂 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Blod) skrev 2024-12-01 17:12:01 följande:

Som ovan säger, resten mäter inte hcg. Det är mycket lugnare och boka tid för blodprov på typ testmottagningen.se 
    Jag tog tre blodprov i början på min graviditet (räcker med två) de ökade superfint men dum som jag var fortsatte jag också med stickor som INTE ökade och tog då ett tredje som var skyhögt. 

grattis till din graviditet 🌸 
    sluta testa och beställ blodprov om du är orolig 🙂 

Ja precis , oavsett om det är CB eller billigare tester. Strecken kan såklart bli starkare om det finns mer HCG men det är inte alltid ?stegringen? stämmer med hur HCG ökar, de är ju inte gjorda för det utan de är gjorda för att se om HCG finns överhuvudtaget eller inte. 

Vill man veta säkert måste man ta blodprov. Eller vänta tills man kan göra tidigt ultraljud. Jag har blivit lugnad av testerna som visar antalet veckor men jag har läst om att de kan visa fel och skapa onödig oro också.

Svar på tråden Någon som haft en lyckad graviditet trots långsamtgående HCG...??