• Anonym (Mamma till 3 busungar)

Jobbar både jul och nyår

Jag arbetar inom äldreomsorgen på ett äldreboende i kommunen där jag bor. Separerade i våras och har barnen varannan vecka. Chefen har lagt upp ett bra schema för mig som anpassas till när jag har mina barn. Men då jag arbetade julen förra året så såg jag nu att dom hade satt upp mig på nyåret,då dom brukar köra varannan år. Sa då till att jag kan verkligen inte arbeta nyår jag har mina barn då. De får du lösa någon kan väl ta hand om dem?
    Sedan igår när jag kommer till jobbet och hela dec schemat är klart,då ser jag att dom även satt in mig hela julhelgen. Får dom verkligen göra så? När de varje år pratat om varannan och hänsyn till barnfamiljer.  Mig har de då verkligen inte tagit hänsyn till ,utsn känns mer som dom tänkt hon är barnledig i jul,fint då kan hon arbeta den också.

• Svar på tråden Jobbar både jul och nyår
  • Dexter dot com

Du har alltså fått ett anpassat schema efter hur du har dina barn och vill ändå att chefen tar ännu mer hänsyn och nu när du ska jobba en barnfri jul är du ändå inte nöjd ? Du förstår väl att hänsynen du får drabbar någon annan. Under mina 25 år inom vården tjafsade alltid småbarnsföräldrar om sin ledighet och att deras ledighet minsann var viktigare än att vi som var barnlösa fick vara lediga på storhelger. 

• Anonym (Ida)

Samma här, jobbar också jul och nyår. Bara å bita i det sura äpplet

Anonym (Äldre) skrev 2024-11-30 18:37:22 följande:
    Jobbar både jul och nyår

Antar barnen är äldre för annars borde du ju kunnat ta föräldraledigt om du hade velat det. 

Ja, det är ju trist att få jobba båda delar och det är inte speciellt sjysst oavsett om man har barn eller inte. 

Själv är jag ledig endast julafton resten av julen samt nyår jobbar jag. Men skönt ändå att jag inte jobbar kväll på nyårsafton så vi ändå kan hitta på och umgås på kvällen. Jobba dag på högtider känns ju och är betydligt bättre än att jobba kväll. 

Nä dom är absolut inte äldre, då hade jag väl kunna lämna dom själva. Dom är mellan 7- 3 år.
    Kammen320 skrev 2024-11-30 18:36:43 följande:

Känns ju väldigt orättvist att du ska jobba både jul och nyår? Behöver nån annan också göra det? 

Min bonus pappa vet jag ska göra det,då vi arbetar på samma ställe. Han säger att de beror på att han är äldre och inte längre har barnfamilj. Men de har ju jag🙃🤷?♀️
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-11-30 19:49:13 följande:
    Men det kanske är ts tur att göra det om hen har sluppit hittills? Det finns säkert fler som vill vara med sina barn de kvällarna och att de får turas om lite. Men visst vore det sjysstare att dela på dagarna.
    Vad skriver jag att jag sluppit? Förra året arbetade jag hela julen, iår skulle de alltså vara nyår.  Men då jag har mina barn,blir de svårt. Så tänkte att jag absolut kan jobba hela julen men inte nyår. Men då lägger dom mig på båda istället.  
    Anonym (M) skrev 2024-11-30 20:49:33 följande:

Jag förstår inte.
    Förra julen jobbade du och hade väl då barnen på nyår?
    Du vet att det brukar vara jobb varannat år jul-nyår och att du alltså skulle jobba nyår i år.
    Hade du tänkt bara jobba jul alla år?
    Varför tar inte du och pappan varannan jul och varannan nyår med barnen?

Som jag förstår det var du först uppsatt på bara nyår, men efter att du sagt att du inte kunde då satte de upp dig på jul? Kanske de planerar att ta bort nyår? Det verkar vara ett schema under omarbetning, eller har du varit uppsatt på båda helger hela tiden?

Varför sade du inte till om nyår innan schemat lades? Du kunde sagt att du jobbar jul i år igen (men framöver måste du ju variera).

Om du får bägge helger i år bör du slippa båda nästa år.

Förra året arbetade jag hela julen,men då var jag inte heller separerad utan bodde med barnens pappa. Har sagt till att jag inte kunde ta nyår men dom sa att de är så de är och nu har de även lagt till mig på julen. 
    Dexter dot com skrev 2024-12-01 04:26:20 följande:

Du har alltså fått ett anpassat schema efter hur du har dina barn och vill ändå att chefen tar ännu mer hänsyn och nu när du ska jobba en barnfri jul är du ändå inte nöjd ? Du förstår väl att hänsynen du får drabbar någon annan. Under mina 25 år inom vården tjafsade alltid småbarnsföräldrar om sin ledighet och att deras ledighet minsann var viktigare än att vi som var barnlösa fick vara lediga på storhelger. 

Var har jag skrivit att jag vill vara ledig i Jul? Läs om svara rätt. Jag behöver vara ledig nyår och kan absolut jobba hela julen om så krävs. Men kan inte lämna mina små själv hemma. Och NEJ deras pappa kan inte heller hjälpa mig på nyår. 
    Spucks skrev 2024-11-30 21:01:29 följande:
    Detta förstår jag inte. Du anser att de inte tar hänsyn till dig som förälder, eftersom de har schemalagt dig under julhelgen, där du INTE har barnen i år?
    Vad är de du inte förstår? Jag kan absolut arbeta jul,men inte nyår då jag har 3 små barn och ingen kan vara barnvakt på nyår och NEJ deras pappa kan inte hjälpa mig.  Jag reagerar på att jag ska behöva arbeta båda stoehelgerna,när dom tidigare sagt att man ska arbeta 1 storhelg var. Nu känns de mer som att dom lägger mig på båda,för dom vet att jag är barnledig I jul och nyår får jag lov att lösa. Men man får väl sjukskriva sig 🤷?♀️ för nej jag har verkligen ingen som kan ta dom på nyår.
  • Anonym (Äldre)
    Anonym (Mamma till 3 busungar) skrev 2024-12-01 08:30:56 följande:
    Vad är de du inte förstår? Jag kan absolut arbeta jul,men inte nyår då jag har 3 små barn och ingen kan vara barnvakt på nyår och NEJ deras pappa kan inte hjälpa mig.  Jag reagerar på att jag ska behöva arbeta båda stoehelgerna,när dom tidigare sagt att man ska arbeta 1 storhelg var. Nu känns de mer som att dom lägger mig på båda,för dom vet att jag är barnledig I jul och nyår får jag lov att lösa. Men man får väl sjukskriva sig 🤷?♀️ för nej jag har verkligen ingen som kan ta dom på nyår.
    Men varför la du inte om föräldraledighet  på nyår när du redan visste om att det var din nyår igår att jobba.?  De är ju så man får göra eller byta med någon annan om man får det och om någon kollega kan tänka sig att byta. 
    Anonym (Äldre) skrev 2024-12-01 09:01:31 följande:
    Men varför la du inte om föräldraledighet  på nyår när du redan visste om att det var din nyår igår att jobba.?  De är ju så man får göra eller byta med någon annan om man får det och om någon kollega kan tänka sig att byta. 
    Inte så lätt att lägga in föräldraledighet om man inte har några dagar kvar och jag sa till i god tid att jag kan arbeta jul men inte nyår. De jag reagerar på är att dom lagtcin mig på båda,när vi ska ha vartannat.
Svar på tråden Jobbar både jul och nyår