• Anonym (Hm)

Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Anonym (jhpoö) skrev 2024-11-30 17:35:50 följande:
    För att man själv vill. Ska jag introduceras för min partners vänner vilket verkar vara en STOR GREJ vill jag inte vara nedstämd och mest vilja krypa upp i soffan skedandes min partner med en film på. Vänner som "TS" (för snälla nån... really) knappt träffar så att göra ett andra intryck lär ta tid.
    Jag är väldigt nära mina vänner, dey är gamla vänskaper. Vi håller kontakt ofta men gar inte kunnat träffa dem av olika anledningar senaste månaderna.
  • Anonym (Hm)
    EnAnonumius skrev 2024-11-30 20:42:36 följande:
    Du är inget annat än en småsint liten egotrippad prinsessa. Ja det är så som du framställer dig själv som i din tråd.

Du vill att din partner skall ta hänsyn till dig och din födelsedag och firandet av det.

Men vad är din hänsyn till honom? Du kunde gott ha  lagt ditt jävla 30-års firande på en annan dag än samma dag som begravningen är.

Oavsett om man gått på begravning själv eller inte, så borde du ju vara tillräckligt gammal för att förstå, på en teoretiskt plan, att en begravning kan vara jobbig och emotionellt dränerande.

Om du vill att han skall ta hänsyn till dig. Så visa detta genom att du tar hänsyn till honom.

Du är vuxen nu TS och har varit en s.k vuxen person i 12år, bete dig där efter.
    Jag planerade "min jävla fest" innan jag visste om att begravningen skulle äga rum samma dag. Han däremot hade kunnat berätta att det blir samma dag INNAN jag frågade honom.

Hade jag gått på begravning/annat på HANS födelsedag hade jag berättat det direkt och lovat att gottgöra honom, trots att jag är egotrippad och småsint som du hävdar.
  • Anonym (Hm)
    EnAnonumius skrev 2024-11-30 22:07:28 följande:
    Jag är inte intresserad av att sitta och spekulera om andra personer som jag inte känner. Det är bara patetiskt och kontraproduktivt.
    Jag svarar enbart baserat på det TS själv har skrivit i sina inlägg. Något du bara får finna dig i att jag gör..
    Anonym (jury) skrev 2024-11-30 21:02:56 följande:
    Tror det är det som är kärnan i problemet, att han inte alls tycker att dom har en tillräckligt klar relation till varandra som par, att han vill presenteras för några vänner på detta stadium av relationen. Gjorde han det skulle han lättare kunna abstrahera från jobbigheten i att klara av en begravning och ett 30-års kalas på samma dag.

Och du fortsätter att bestämma åt andra hur de skall tänka och reagera och du fortsätter även här att spekulera i "hur han tänker".

Nej, oavsett vad du anser och tycker och tänker, och även sjunker så lågt försöker bestämma åt andra hur de skall tycka och tänka, så är det inte alls alla som klara av att ta tillräckligt med distans från en begravning och gå på fest samma dag..

Om det nu var så otroligt viktigt för TS att presentera sin kille till sina vänner på en fest, så hade hon kunna lagt festen på en annan dag än samma datum som begravningen.
    Jag visste ju såklart inte att begravningen var samma dag och lite chockad att han inte berättade förrän jag bjöd honom på festen. Hade jag blivit tvungen att missa HANS födelsedag för något i världen hade jag låtitnhonom veta direkt hur ledsen jag är över det.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Usch :() skrev 2024-11-30 22:51:16 följande:
    Ja, är man max 10 år gammal är det oftast viktigt att fira på rätt dag. Men är man så pass gammal och vuxen som man faktiskt är när man fyller 30 borde man kunna vara mer flexibel. Nu vet jag förståss inte hur ts tänkt fira. En liten tårtbit och en kopp kaffe kl 17 en tisdag eller en helkväll på krogen/lokal med mycket alkohol en fre/lör kväll gör ju stor skillnad. 

Hon och pojkvännen kan ju ta sin fika och gratta henne vilken dag som helst.
    Min födelsedag råkar infalla på en lördag varför det var absolut enklaste dagen att samla alla , inte att jag är så fyrkantig att jag inte kan tänka mig fira en annan dag.

Hade planerat på annat sätt om han bara låtit mig veta direkt när begravningen är i tid. Eftetsom den infaller på just min födelsedag är jag besviken att han inte betättade så fort han fick veta när den är.
    ..
  • Anonym (Hm)
    Anonym (jury) skrev 2024-11-30 21:02:56 följande:
    Har partnern ens tydligt sagt att han vill komma om hon skulle ändra dagen för 30-års firandet till en annan dag? Skulle han så inte bara komma med en annan ursäkt omkring något annat som är jobbigt just den dagen? 

Tror det är det som är kärnan i problemet, att han inte alls tycker att dom har en tillräckligt klar relation till varandra som par, att han vill presenteras för några vänner på detta stadium av relationen. Gjorde han det skulle han lättare kunna abstrahera från jobbigheten i att klara av en begravning och ett 30-års kalas på samma dag.
    Han har ju presenterat mig för sina vänner så tror absolut inte det handlar om att det är för seriöst att träffa mina. Vi är ett uttalat par.

Han sa att han kanske kommer förbi beroende hur det känns eller på om systern vill att han ska vara kvar efteråt eller inte.

Trorninte det handlar om att han inte är seriöst men var rejält tanklöst av honom att inte säga nåt om när begravningen än förrän jag frågade. Frågade ca 3 v i förväg... att planera om blir för bökigt få jag redan bokat bord osv
  • Anonym (Hm)
    EnAnonumius skrev 2024-12-01 01:10:46 följande:

Hade du berättat för din pojkvän att du planerade din födelsedag, på samma dag du fylde år? Eller tog du för givet att han skulle veta att du planerad?
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 22:49:11 följande:
    Jag visste ju såklart inte att begravningen var samma dag och lite chockad att han inte berättade förrän jag bjöd honom på festen. Hade jag blivit tvungen att missa HANS födelsedag för något i världen hade jag låtitnhonom veta direkt hur ledsen jag är över det.

Jag har lite svårt att ta detta inlägg på allvar..
    OM, notera att jag skriver OM, det stämmer det du helt plötsligt plötsligt skriver här, varför tog du inte upp det i din TrådStart?

Sedan så vad skulle han ha för anledning att berätta för dig om vilken dag begravningen var. Det är ju knappast som så att ni bor ihop och varit i hop i "några år"..

Sedan så en sak till. Att du skulle göra på ett visst sätt är en sak. Men du kan knappast ta för givet att andra gör på "samma sätt" som dig. Man är olika individer.

Sedan så kan man fråga sig NÄR du meddelade för din pojkvän, meddelade du att du hade börjat att planera?

Det som också är märkligt är att du gör allt för att svartmåla din pojkvän, samtidigt som du gör allt för att framställa dig om hur präktig och duktig du skulle vara i "samma sits". 😌

Anledningen till att jag inte tog upp detta i trådstarten var för att jag kom på det senare hur JAG hade gjort. Insåg att det nog var det som gjort mig bwsviken och inte faktumet att han kanske inte kommerm

Jag meddelade honom 3 veckor innan att jag planerat dagen. Tror helt ärligt , vid närmare eftertanke att det inte gjort nåt om han meddelat mig så fort han visste när begravningen var, det skulle sända signalen att han bryr sig om min födelsedag.

Nu nojar jag över om han kommer kompensera genom att uppmärksamma den på något sätt öht. I min värld firar man varandras födelsedag, även i en by relation. Vi hade dejtat i 2 månader när han fyllde och då skämde jag bort honom.  Men om du anser att födelsedagar är oviktiga om man inte varit ihop i flera år tycker vi nog olika.
  • Anonym (Hm)
    Cartjan1 skrev 2024-12-01 00:42:44 följande:
    Det enda jag kan hålla med om (ifall liknande hänt i vår vänskapskrets) är att ingen skulle tyckt det var konstigt fast då i relation till att han inte kom. Tror inte någon av oss skulle ha vandrat iväg i tankarna om att det skulle handla om oss och en ovilja att träffa oss när det står tydligt att det handlar om dödsfall och begravning. Tror ingen ens lyft på ögonbrynet även om själva begravningen hade varit en annan dag men den nya partnern tackat nej pga nyligen dödsfall i familjen. 

Till ts, jag vill alltid ha och ge förståelse för att vi alla reagerar och tänker/känner olika men här är jag rädd att din egen besvikelse (som du har rätt att känna) faktiskt förblindar dig över den faktiska situationen.  En person som stod din partner nära har dött - även om de personligt inte var nära så är de familj och varit en del av varandras liv under många år. Det är hans syskons partner det handlar om så även nära familjemedlem för inte bara din partner men även för föräldrar och eventuella andra syskon med familjer vilket gör det till en stor emotionell situation för många. För denna människa är det nu just denna dag begravning och din partner orkar eventuellt inte närvara på festligheter med människor han inte känner. Är det verkligen så konstigt att han inte orkar eller vill? Skulle du velat? Att riskera att bryta ihop bland främlingar? Att oroa dig för att ge ett dåligt intryck för att man inte är på topp? Försök sätt dig in att din bästa vän beskrev denna situation för dig men där hon/han var i din partners situation. Skulle du verkligen hålla med deras respektive att de borde vara glada, bita ihop och gå på fest? På detta tvivlar jag och därför så tror jag att du låter din besvikelse styra och springa iväg med dina känslor just nu. Att du ens drar upp att han borde meddelat dig tidigare om datum är ytterligare en indikation på detta. Du borde frågat tidigare för är det någon gång som en person har rätt att vara tankspridd och ha sitt fokus på annat så är sorgeperiod definitivt en av dem. Dessa kommentarer från dig plus den extrema frånvaron av empati inför din partners situation framställer dina tankar och känslor som väldigt egocentrerade - vilket jag absolut inte anklagar dig för att vara som människa men när man upplever stark besvikelse så är det lätt att fastna I sådana tankemönster. 

Så det jag skulle rekommendera att göra är att håll inne denna besvikelse inför din partner-han har fullt upp med sina och sin nära familjs svåra situation nu. Ventilera istället med nära vänner om det känns tungt och ledsamt. Sedan har du en superb födelsedagsfest och orkar han komma så perfekt men gör han inte det så ha ändå en perfekt kväll och fira sedan ordentligt på tu man hand vid annat tillfälle.
    Ja du har rätt, hat absokut fastnat i en negativ vuvbla av beavikelse. Sen kan jag inte påstå att det här äter upp mig och att jag gråter hela dagarna mwen jag är lite orolig. Min kille är generellt lite dålig på att minnas födelsedagar, han glömde nästan sin pappas t.ex för några månader sedan -hans bror ringde och påminde. 

Om han stannar hemma eller hos sin syster för att han känner sig i dålig form - det kommer jag inte hålla mot honom. Han kommer få mitt stöd.

Jag nojar just nu mest om han inte kommer uppmärksamma min födelsedag alls. Jag krävet inget storslaget men bara något som visar att han tänker på mig. 

Han har inte föreslagit något alternativt datum som vi kan fira bara vi tvä vilket jag ubte vet hur jag ska förhålla mig till. Det kan ske när som helst i närtid men att det sker är väldigt viktigt för mig.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ego) skrev 2024-12-01 10:01:17 följande:
    Måste inte vara. Det är kanske ovanligt, men inte otänkbart att det är på en lördag. Varför skulle man ljuga om en sådan sak och tro att man kommer undan med det..? Kommer ts aldrig träffa någon av hans släktingar någonsin igen?
    Det här är inte en "fredagstråd" och han ljuger inte för mig. Däremot skrev jag en annan veckodag för anonymitetens skull. Ja, det ÄR en vardag. Men i sammanhanget är det inte aå viktigt. Denna vardag var enda dagen jag lyckades samla alla.
  • Anonym (Hm)
    nihka skrev 2024-12-01 14:26:51 följande:
    Jag hade följt med honom på begravningen och sett till att han kände det så bra som möjligt vilket förstås ökar hans motivation att gå på din 30-års tillställning samma kväll.

Sedan hade jag haft ett litet firande på lördagen där han inte måste träffa en massa nya människor och flyttat kompisfesten till helgen därpå.

Sedan tycker jag det är konstigt att du bjuder din kille till din fest med så kort varsel. Han är väl bland de första som borde fått en inbjudan om inte den allra första?
    Jag var inte bekant med svågern och jag är inte bjuden på begravningen. Annars hade jag gått. Jag bjöd honom med 3 veckors varsel, är väl lagom?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (K) skrev 2024-12-01 19:23:27 följande:
    Återigen - ingen blir bjuden på en begravning, man bara går dit.
    Har knappt träffat folket som är där, vore jättemärkligt om jag bara dök upp.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jessika) skrev 2024-12-02 09:11:58 följande:
    Det är det väl ändå inte märkligt som flickvän, stöd för pojkvännen och "svägerska" till den sörjande änkan. 

Börja med att leta upp dödsannonsen (brukar gå att googla fram sådant om du inte vet vilken tidning eller så). Där hittar du längst ner i annonsen om man ska anmäla sig till begravningen eller vad de har för önskemål. En del står det att begravningen äger rum i stillhet = inga andra förutom de närmsta som fått en inbjudan. På en del står det att cermonin upplöses i kyrkan eller liknande = ingen samling efteråt med mat eller liknande. Sedan har vi de som har anmälan till mat eller fika efteråt. 

Du behöver ingen inbjudan eller anmäla dig för att följa med din pojkvän till kyrkan (eller var de nu än har cermonin). Det kommer finnas andra där som familjen kanske knappt känner som gamla arbetskollegor, barndomsvänner, kompisar i förskingringen som ändå tycker det är viktigt att få säga adjö. På en öppen begravning är alla välkomna till kyrkan. 

Pojkvännens svåger är ändå han systers man. En syster som kanske är närmre än du tror men som inte haft ork eller tid att träffa dig. Det kan betyda enormt mycket för er framtida relation som svägerskor om du och pojkvännen fortsätter att vara tillsammans. Att ha en vettig relation till svägerskor är alltid bra. Det betyder inte att man behöver vara bästisar men att kunna umgås på eventuella familjesammanhang är alltid bra. Du är ändå snart 30 och borde ha lite koll. 

Även om man inte är nära personen så kan en begravning vara dränerande för många andra känslor kan komma upp till ytan. Man minns andra som gått före osv. 

Läs på om begravning och fixa en liten handbukett (typ en ros, blomsteraffären har koll) och följ med din pojkvän till kyrkan i alla fall. Därefter kan du avvika om så är och ingen kommer tycka det är konstigt. 
    Tack för infon! Dock har jag inte träffat svågern eller deras barn, bara min pojkväns syster. Kan dessutom inte ta ledigt från jobbet den dagen :( 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Usch :() skrev 2024-12-02 12:26:38 följande:
    Menar du allvar? Ska ts leta upp i nån tidning var hennes egen pojkväns svåger begravs? Köpa blommor och bara gå dit? Det vore ju verkligen ett rejält stört beteende. 

Även om inte 8-9 månader är lång tid alls så borde väl ts och pojkvännen kunna PRATA med varandra?

Ts kan ju bara FRÅGA om han vill att hon ska gå med på begravningen som stöd till honom. Men om ts inte tycker att pojkvännen och hans mycket nära anhörigs bortgång betyder tillräckligt för henne så hon inte ens kan ta ledigt EN dag för hans skull så tycker jag verkligen att de bör göra slut!
    Jag kan ta ledigt men inte med kort varsel vilket min pojkvän vet. Han meddelade mig inte med tillräcklig varsel för att jag skulle kunna gå. Jam verkar vilja gå själv så det får jag respektera. Håller med om att det vore psycho att googla upp begravningen och bara dyka upp.
  • Anonym (Hm)
    nihka skrev 2024-12-02 18:37:52 följande:
    Erbjud att skjutsa dit och hem. När bjöd du de andra?
    Jag bjöd alla samtidigt. Har  ingen bil och kan inte skjutsa. Vad skulle skjuts lösa ens?
Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning