Inlägg från: Anonym (Usch :() |Visa alla inlägg
  • Anonym (Usch :()

Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning

Menar du allvar? Du är sjukt empati- och respektlös!

Din födelsedag skulle jag strunta TOTALT i om jag varit på en nära anhörig begravning samma dag. Skärp dig!

Byt dag på ditt firande eller fira utan honom..  

Hade troligen övervägt att dumpa dig över detta om jag hade varit pojkvännen. Ni har ju dessutom "nyss träffats" så att du fyller år kommer ju hända fler gånger. 

Du KAN byta datum, det har han ingen möjlighet att göra. Tänk på det!

Anonym (Hm) skrev 2024-11-30 14:28:43 följande:
    Han var inte så nära svågern ochbhan har  bara nån dag efter hans död gått på jobbfest...

Han kommer inte dumpa mig pga det för jag kommer inte tvinga hlnom gå på nåt han uppenbarligen tackat nej till. Men fundera lver vad jag betyder för gonom kpmmer jag. Är 9 månader verkligen "nyss träffats" för dig? Många flyttar ihop snabbare
    Jaha...Det blev ytterligare en månad på nån timme. 8-9 månader är extremt lite. Tycker nog många (de flesta?)

Såklart du inte kan tvinga honom att festa efter en begravning men du tänker verkligen egoistiskt och fruktansvärt omoget.

Får väl hoppas att även du växer upp, mognar och kan lära dig att livet inte enbart kretsar runt dig. 

För min del är det bedrövligt att ens tänka tanken att han ska fira dig samma dag som nära anhörigs begravning!

Jobbfesten var inte på någon begravningsdag så det kan du inte jämföra.

Får väl hoppas för din skull att han inte får reda på hur hemskt du tänker.

Det är en sketen födelsedag liksom, kan firas precis vilken dag som helst när man är en vuxen människa.
    Anonym (jury) skrev 2024-11-30 21:02:56 följande:
    Har partnern ens tydligt sagt att han vill komma om hon skulle ändra dagen för 30-års firandet till en annan dag? Skulle han så inte bara komma med en annan ursäkt omkring något annat som är jobbigt just den dagen? 

Tror det är det som är kärnan i problemet, att han inte alls tycker att dom har en tillräckligt klar relation till varandra som par, att han vill presenteras för några vänner på detta stadium av relationen. Gjorde han det skulle han lättare kunna abstrahera från jobbigheten i att klara av en begravning och ett 30-års kalas på samma dag.
    Jag tror att du antingen lider av stor empatibrist eller extremt känslokall alternativt att du bara har helt fel.

Jag tror inte detta har ett dugg med ts födelsedagsfirande och presenteras för vänner att göra utan att han tycker det blir väldigt fel att FESTA samma dag som hans systers man begravs. Något de flesta (alla?) normalfungerande människor självklart förstår. 

Ts verkar däremot inte vilja att pojkvännen ska vara med på 30 års firandet för då hade hon bytt datum. Hur enkelt som helst. Men nej, istället vill hon tycka han är dum, gnälla lite och dra på sig offerkoftan. Vilket j*kla sk*tbeteende mot sin partner.

Men man kan ju nästan hoppas att du har rätt så förhållandet tar slut om det är så lite de känner för varandra.
    Anonym (H) skrev 2024-11-30 22:30:15 följande:
    Det var riktigt fräckt av TS att födas på samma dag som någon ska planera en begraving 30 år senare.

Vad är ens poängen att fira en födelsedag en annan dag?
    Då kan man lika gärna strunta i att fira.

Men TS kan såklart inte kräva att att alla inbjuda tackar ja.
    En inbjudan är ingen order att infinna sig.
    Vill man inte komma oavsett anledning får man låta bli.
    Ja, är man max 10 år gammal är det oftast viktigt att fira på rätt dag. Men är man så pass gammal och vuxen som man faktiskt är när man fyller 30 borde man kunna vara mer flexibel. Nu vet jag förståss inte hur ts tänkt fira. En liten tårtbit och en kopp kaffe kl 17 en tisdag eller en helkväll på krogen/lokal med mycket alkohol en fre/lör kväll gör ju stor skillnad. 

Hon och pojkvännen kan ju ta sin fika och gratta henne vilken dag som helst.
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-01 10:04:21 följande:
    Det här är inte en "fredagstråd" och han ljuger inte för mig. Däremot skrev jag en annan veckodag för anonymitetens skull. Ja, det ÄR en vardag. Men i sammanhanget är det inte aå viktigt. Denna vardag var enda dagen jag lyckades samla alla.
    Jaha... Du var ju väldigt noga med att skriva att din födelsedag råkar infalla på en lördag. Men vad bra, ju mer du skriver desto tydligare blir det att detta är uppdiktat. 
    Anonym (Jessika) skrev 2024-12-02 09:11:58 följande:
    Det är det väl ändå inte märkligt som flickvän, stöd för pojkvännen och "svägerska" till den sörjande änkan. 

Börja med att leta upp dödsannonsen (brukar gå att googla fram sådant om du inte vet vilken tidning eller så). Där hittar du längst ner i annonsen om man ska anmäla sig till begravningen eller vad de har för önskemål. En del står det att begravningen äger rum i stillhet = inga andra förutom de närmsta som fått en inbjudan. På en del står det att cermonin upplöses i kyrkan eller liknande = ingen samling efteråt med mat eller liknande. Sedan har vi de som har anmälan till mat eller fika efteråt. 

Du behöver ingen inbjudan eller anmäla dig för att följa med din pojkvän till kyrkan (eller var de nu än har cermonin). Det kommer finnas andra där som familjen kanske knappt känner som gamla arbetskollegor, barndomsvänner, kompisar i förskingringen som ändå tycker det är viktigt att få säga adjö. På en öppen begravning är alla välkomna till kyrkan. 

Pojkvännens svåger är ändå han systers man. En syster som kanske är närmre än du tror men som inte haft ork eller tid att träffa dig. Det kan betyda enormt mycket för er framtida relation som svägerskor om du och pojkvännen fortsätter att vara tillsammans. Att ha en vettig relation till svägerskor är alltid bra. Det betyder inte att man behöver vara bästisar men att kunna umgås på eventuella familjesammanhang är alltid bra. Du är ändå snart 30 och borde ha lite koll. 

Även om man inte är nära personen så kan en begravning vara dränerande för många andra känslor kan komma upp till ytan. Man minns andra som gått före osv. 

Läs på om begravning och fixa en liten handbukett (typ en ros, blomsteraffären har koll) och följ med din pojkvän till kyrkan i alla fall. Därefter kan du avvika om så är och ingen kommer tycka det är konstigt. 
    Menar du allvar? Ska ts leta upp i nån tidning var hennes egen pojkväns svåger begravs? Köpa blommor och bara gå dit? Det vore ju verkligen ett rejält stört beteende. 

Även om inte 8-9 månader är lång tid alls så borde väl ts och pojkvännen kunna PRATA med varandra?

Ts kan ju bara FRÅGA om han vill att hon ska gå med på begravningen som stöd till honom. Men om ts inte tycker att pojkvännen och hans mycket nära anhörigs bortgång betyder tillräckligt för henne så hon inte ens kan ta ledigt EN dag för hans skull så tycker jag verkligen att de bör göra slut!
Svar på tråden Pojkvän kommer troligen missa min födelsedag pga begravning