Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Felaktigt embryo, kvinna blev av med vårdnaden efter 2 år

Läste i tidningen idag om en kvinna som fått ett felaktigt embryo insatt vid en IVF behandling. Nu ska barnet som är 2 år tvingas flytta till sin biologiska familj. 

Detta kan ju absolut inte vara utifrån barnets bästa. Självklart är det hemskt att det blivit fel, men hur kan detta bli rätt? 

• Svar på tråden Felaktigt embryo, kvinna blev av med vårdnaden efter 2 år
  • Anonym (Ledsen)
    Cereal Killer skrev 2024-11-30 11:46:46 följande:

Det låter helt osannolikt eftersom den som fött barnet är förälder enligt svensk lag. Vilken tidning var det? 

Var i Israel. Läste expressen 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Alice) skrev 2024-11-30 12:06:26 följande:
    Jag håller helt med. 

Helt galet att de vuxnas rätt till sina könsceller är så stark att den trumfar barnets rätt till de föräldrar det har knutit an till. Som om barnet fortfarande vore ett embryo i en frys och inte en egen person med känslor, behov och relationer.
    Ja alltså barnet har ju varit i den icke biologiska mamman. Så för barnet så vet den inte något annat. 
  • Anonym (Ledsen)
    Aliona skrev 2024-11-30 13:13:55 följande:

Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-30 12:08:45 följande:
    Ja alltså barnet har ju varit i den icke biologiska mamman. Så för barnet så vet den inte något annat. 

Hon som födde barnet är den biologiska mamman. Den som ägget kom ifrån är den genetiska mamman. Bara så att vi säger rätt. 

Från barnets perspektiv känns det klart att biologiska mamman ska ha kvar vårdnaden, men det finns ju massa annat att ta hänsyn till. Den genetiska manman hade ju inte samtyckt att ge bort sitt ägg. 

Hon blir ju inte biologisk mamma för att hon föder. Däremot är det ju hennes barn i allra högsta glad. Och nej, den biologiska mamman har inte frivilligt gett bort sitt ägg. Men hon kan ju fortfarande få umgängesrätt även om den enda mamman barnet känner till är familjen hon ska bo hos 
  • Anonym (Ledsen)
    Aliona skrev 2024-11-30 17:03:30 följande:

Jo, det heter faktiskt så. Den vars könsceller används är genetisk förälder (båda mamman och pappan), den som föder barnet kallas biologisk mamma. 

Normalfallet vid könscellsdonationer och surrogatmödraskap så har den födande kvinnan, alltså den biologiska mamma, rätt till barnet, även om hon inte är genetisk mamma. Men nu har som sagt inte den genetiska mamman samtyckt. 

Fruktansvärd situation är det hur som helst, för alla inblandade. 

Du har nog en mer djupare analys i ordet. I vardagligt tal handlar biologin om genetik. Sedan om folk vill skapa nya definitioner är ju mer en social konstruktion 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (d) skrev 2024-11-30 17:11:56 följande:

Jag verkar vara ensam om att tycka att barnet bör lämnas hos den riktiga modern. Jättesynd om henne som bar och födde, men det kan dessvärre inte hjälpas.

En tvååring glömmer fort.

En 2 åring glömmer fort?? Har du anknytningsproblem eller något?? Den har haft sen mamma i nästan 3 år redan.   
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (d) skrev 2024-11-30 17:20:01 följande:
    Nej?
    Hur mycket minns du från när du var tre?

Har jag inte rätt till min åsikt i ett öppet forum?
    Du får tycka vad du vill. Men du har ju inge koll på anknytning och barns trygghet. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (d) skrev 2024-11-30 17:20:51 följande:
    Det året gick ju snabbt... 

Nu ska barnet som är 2 år 
    Barnet är i magen i ca 9 månader. Barnet får en relation med sin mamma redan då. Hjärtslag, rösten, doften, vad mamman äter?. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Q) skrev 2024-12-02 12:01:54 följande:

Jag har för mig att jag läste om ett liknande fall för flera år sedan. Där hade antingen embryona blivit bytta (kvinna A fick kvinna B?s embryo och kvinna B fick kvinna A?s embryo eller om det var att barnen blivit växlade på tidigt bb. Minns inte exakt. Där hade i alla fall föräldraparen valt att flytta ihop. De bodde ihop i en villa, hade varsin våning i huset som sin och uppfostrade båda barnen gemensamt.

Känns komplicerat med betydligt mer rimligt. Alternativt att man ändå har rätt till umgänge med sin genetiska familj. Kanske inte möjligt för alla att just bo ihop men att man ändå har rätt att umgås känns väldigt viktigt. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (d) skrev 2024-12-02 15:51:07 följande:
    När det blir verklighet tror jag nog inte att du resonerar så.

Jag tycker att det är självklart att barnet ska vara med sina riktiga föräldrar, alltså de genetiska. De valde inte att ge bort sitt barn.
    Om man verkligen älskar sitt barn så tar man inte ifrån barnet dess trygghet. Barnet vet inget om sitt genetiska ursprung 
Svar på tråden Felaktigt embryo, kvinna blev av med vårdnaden efter 2 år