Inlägg från: Anonym (Burs) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Burs)

Presenter/julklappar som inte är prylar/leksaker som tar plats.

Våra barn har massa leksaker och har haft födelsedagar sista månaderna då de fick mycket prylar.

Så känns som att de verkligen inte är i behov av mer just nu, inte minst pga utrymmesbrist samtidigt frågar släktingar efter önskelistor inför jul!

Så vad kan man hitta på som är förbrukning eller något som ej tar plats men samtidigt är roligt att få.biobiöjetter och  Presentkort till lekland osv har vi tänkt på. Ritpapper, pennor, går ju åt.

Pysselböcker vill tyvärr speciellt ett barn spara efter att de är färdiga så blir en hög ändå som ska sparas någonstans.

Saker som används ute är bra men har redan pulkor osv. 

• Svar på tråden Presenter/julklappar som inte är prylar/leksaker som tar plats.
  • Anonym (Burs)

Spel är bra tyvärr kräver det att man har plats någonstans så man kan inte ha för många. Man kan ju inte göra sig av med de som börjar vara urvuxna heller då det är minnen, samma med pussel.

Olika pyssel är bra men då tillverkas massa alster som sedan ska förvaras. Våra barn vill sällan ge bort något de gjort, och inte vill man själv kasta vad de tillverkat.

Vi bor i lägenhet med små utrymmen för förvaring 

• Anonym (Burs)
    LaFontaine skrev 2024-12-01 08:21:38 följande:

Vi bor också trångt. Vi gör en rensning innan jul och födelsedagar för att bli av med allt som man faktiskt inte leker med längre. Barnens pysselalster lever inte länge i vårt hem. Mycket speciella saker kan stå kvar ett tag, som dotterns verk som ställdes ut på ett museum, eller självporträtten de gör i skolan/förskolan årligen. Något enstaka julgranspynt är också sparat. Men travarna de kommer hem med, eller tillverkar hemma, ryker rätt snabbt. Grundregeln är att om det inte finns plats på rummet, finns det ingen plats i hemmet.

Nu när barnen är lite äldre (8 och 5), har vi kunnat gå över till upplevelser och prenumerationer. En teaterbiljett har visat sig mer uppskattad än ytterligare ett ludet block med glittriga ögon. En prenumeration på Bamse, var otroligt uppskattat av den yngste senast. Det äldre barnet fick en shoppingtur med mormor i födelsedagspresent. Då kunde de gå i affärer och köpa kläder som barnet ville ha och behövde, mer än att mormor ska köpa hem saker som inte alls är fina/snygga/coola/passande längre.

Men vad säger barnen om att det de tillverkar kastas?

Fotar ni det innan då?
    Kan knappt använda garderoben här pga högar av förskolealter och teckningar..har inte ens skrivit vilket är/ ålder de gjordes och har ångest över det.
    Vår 6 åring älskar att rita teckningar, men försöker få henne att inte rita för mycket eftersom det blir för mycket teckningar . Känns hemskt kasta. Men har faktiskt kastat endel ibland då det blir överväldigande vad man ska göra med allting.
  • Anonym (Burs)
    beli skrev 2024-12-02 12:51:38 följande:
    Det är nog där själva problemet ligger, att du/ni inte förmår rensa.

Min son fyller snart tio och jag har sparat en del av hans grejer, men andra har jag helt enkelt slängt. Sånt som han ändå inte sett på länge. Han har aldrig saknat nåt av det. Jag vet ju själv att jag minns bara en bråkdel av det jag pysslade som barn, och att mina föräldrar antagligen slängde en del. Helt rimligt, tycker jag.

Har ni inget vindsförråd eller en källare? Det ni sparar (som inte ska vara ALLT) behöver väl inte ligga just i lägenheten?
    Måste ha allt i lägenheten, har ett litet kallförråd i området, men då det är utomhus och mycket fukt så är det inte mycket som passar att förvara där. Papper och sådant skulle nog bli ganska äckligt av att ligga där.
Svar på tråden Presenter/julklappar som inte är prylar/leksaker som tar plats.