Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.

Min släkting sätter ibland in pengar på mitt bankkonto när jag fyller år. Personen skickar alltid 600 kronor NÄR jag får pengar, händer inte varje år. 

Är idag typ 30 och har 60 tusen i månaden och jag får ärligt erkänna att jag inte tittar på mitt saldo konstant. Så 600 kronor är knappt något jag märker och hade därför missat att detta kommit in. Nu har personen hört av sig till mina föräldrar och är riktigt arg för jag inte tackat. Det finns ingen avsändare och står bara grattis i överföringen typ, inte typ från farmor eller något utan enbart grattis. Personen har inte ringt eller skickat brev/sms heller. 

Är inte reaktionen lite överdriven från min släkting? 

• Svar på tråden Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2024-11-29 21:11:01 följande:

Ja, man ska tacka när man får en gåva.
    Ni i curlinggenerationen alltså...

Jag hade ju inte sett det? personen hade ju inte ringt och sagt att jag fått en gåva? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2024-11-29 21:15:19 följande:

Bara för att 600 är småpotatis för dig så är det förmodligen inte det för givaren. 
    Min svärfar gav alltid en hundralapp i julklapp till barnbarnen. De var vuxna och tjänade som du. Han var fattigpensionär. Om de inte tagit emot eller tackat hade han blivit förtvivlad. För honom var det en stor summa och det han kunde ge vilket var viktigt för honom att få göra. 

Handlar ju om att jag inte sett gåvan. Eftersom jag bara kollar att det finns pengar på kontot, men inte kontrollerar hur mycket som dras hela tiden så har jag inte märkt detta alls. 

Jag har inte fått ett meddelande om att grattis och sedan jag har skickat en gåva till dig på ditt konto. Så det handlar inte om att jag inte ville tacka pga summan utan för att jag inte märkte av summan. Hade det kommit in 10 tusen hade jag reagerat. Men nu var det ett belopp som gjorde att jag inte märkte av det. Vi säger att du har 24400 på kontot eller 25000, reagerar du verkligen då? 

• Anonym (TS)
    Anonym (U) skrev 2024-11-29 21:14:31 följande:

Om du vet att din släkting alltid skickar dig pengar när du fyller år är det bra att du kollar om du har fått pengarna och tackar.

Som jag skrev, det händer inte varje år?. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2024-11-29 21:26:38 följande:
    Absolut, jag har koll på om det diffar 50 kronor på mina konton. Ser över dem dagligen. Kan inte förstå att man har så dålig koll att 600 kan försvinna i mängden oavsett om man har 5000 eller 50000.
    Som jag skrev, jag kollar inte. Jag kollar inte ens varje dag. Knappt jag gör det ibland en gång i veckan. Jag har ett hum om hur mycket som finns och hur mycket jag gör av med men jag lägger absolut inte märke till 50 kronor, inte ens 500. Börjar vi prata 5000 så märker jag det beroende på när denna gåva skulle komma. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (R) skrev 2024-11-29 21:29:42 följande:

Klart man behöver tacka. Även om det är småpengar för dig så kan det vara mkt för släktingen. Många har knappt så de överlever i dagens ekonomi.
    Bråka vet jag ej hur ni lyckades med, är väl bara att säga som det är, förlåt jag missade men tack så hemskt mycket. 

Handlar ju inte om att jag struntat i att tacka? jag har inte märkt detta. Lika lite som om jag fått ett brev i brevlådan och är bortrest och inte ringer och tackar? jag visste ju inte. Och eftersom jag inte sett detta och därför inte tackat så blev personen arg. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bråk?) skrev 2024-11-29 21:41:29 följande:

Hur kan det bli bråk? Antar att du har lagt dig platt och bett om ursäkt?

Personen ringde min förälder och var arg för att jag var så fruktansvärt otacksam och allt möjligt för att jag inte tacka. Och när jag då svarade min förälder att jag inte visste att jag ens fått detta blev även min förälder arg för att jag hade så otroligt dålig koll?? jag sparar varje månad. Har en rejäl buffert och så vidare?. Har bra placeringar. Men nej annars är jag rätt ointresserad. Jag tycker det är kul att uppskatta vad min matkasse kostar i affären. Lägger ner massa varor i korgen, saker på lösvikt och lite blandat, tittar inte på priserna utan uppskattar. Ibland ligger det på ören från vad jag räknat på och då har jag enbart uppskattat utifrån vad jag tror att sakerna kostar. Så det skiljer sig mellan 50 öre till 10 kronor? när jag gör den leken
  • Anonym (TS)
    Svensson5 skrev 2024-11-29 21:56:30 följande:
    Då ringer man personen och säger som det är
    och sedan säger du tack.
    Det är inte svårare än så 
    Efter att den ringt och berättat för mina föräldrar att jag är världens sämsta person som inte tackat för något som inte någon sagt att den gett bort. Skulle du verkligen själv gjort detta? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ok) skrev 2024-11-29 22:01:57 följande:

Titta konstant? Det räcker väl att kolla när du fyller år om du nu vet att du brukar få pengar då. 

Jag brukar inte få det varje år. Om man dessutom enbart skriver grattis så vet jag ändå inte vem jag fått detta från. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ush) skrev 2024-11-29 22:20:45 följande:
    Mima föräldrar är oxå såhär, är det vanligt? Är ni från Småland? 
    Att man leker den där leken eller vad menar du? Vi har ingen koppling till Småland utan Gävle. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ush) skrev 2024-11-29 22:41:17 följande:

Att de ska ha sådan himla koll på vart jag lägger MINA pengar och hur de ska spenderas.

Men jag har ju ett rejält sparande. Så då spelar det ju ingen roll 
  • Anonym (TS)
    Anonym (E) skrev 2024-11-29 22:58:20 följande:

Jag kan förstå att det kan vara svårt för dig att komma ihåg att kolla ditt konto tiden kring din födelsedag för att se ifall det kanske kommit in 600 kronor denna gång. Herregud är ju nästan så man glömmer bort sin egen födelsedag ibland. Nej alla kollar inte sitt kontoutdrag varje dag. Det jag tycker är konstigt är att denna släkting i så fall inte skickar en swish med en grattishälsning. Eller ett sms eller något så att du vet. Sedan tycker jag ifrån ditt håll det är lite konstigt att ens lön eller summan släktingen ger dig har någon betydelse. 600 är ändå pengar tycker jag och det är en present. Men jag förstår lite hur du menar. Att det kanske gör det ännu svårare ifall man ej kollar saldo varje dag och har stenkoll. O att släktingen springer runt och är sur, Hela grejen är konstig tycker jag

Det jag syftar på var inte att 600 var lite pengar. Det är en otroligt fin summa. Men om du har hyfsat med pengar på kontot och det dras saker regelbundet, då är det svårt att uppmärksamma 600. Däremot flera tusen skulle jag reagera på. Typ om jag 25 tusen på kontot och plötsligt har 30, då är det någon jag reagerar på. Men 600, räcker att jag handlar en kaffe och lite saker i mataffären. Det är inte så att jag märker detta direkt. Däremot brukar jag ha ett hum om att jag har lite pengar på kortet efter ett tag. 

Så om jag bara kikar saldot så kollar jag sällan var pengarna dragits någonstans. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ok) skrev 2024-11-30 09:17:19 följande:

Och när man får reda på att någon grattat då hör man av sig och tackar. 

Personen har fört över pengar och sedan ringt min mamma och skrikit hysteriskt i hennes öra. Det är inte ett grattis?. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Man gör olika) skrev 2024-11-30 12:20:03 följande:
    Hur kommer det sig att det här är en så viktig principfråga för dig? Är det inte en engångshändelse utan en del av en större konflikt?
    Allt är alltid på den personens villkor. Först kan den säga att vi ska ses, om den sen inte kan få skjuts slutar hen att svara? har varit likadant från att hen var 45 liksom? 
  • Anonym (TS)
    Bergegardh skrev 2024-11-30 16:58:19 följande:
    Får lite känslan av att du är "trött" på denna släktings beteende och vill "minska" relationen. Söker du våran bekräftelse på att du har rätt i det? Om så är fallet får du nog utveckla hur allt alltid är på personens villkor.
    Ja jag hör av mig och är trevlig. Jag föreslår att vi ska ses, hen vill ses och föreslår att vi ska gå på ett visst museum. Jag bor 1,5 timme från hen och museumet ligger 1 timme från hen. Hen vill då ses om jag åker och hämtar hen, en bilresa på 1,5 timme för att sedan köra hen 1 timme för att efter det köra hen tillbaka 1 timme för att sedan köra hem själv 1,5 timme?

Hen vill inte göra något som är närmare. Jag har inget körkort heller vilket gör att jag behöver involvera flera personer. Jag säger att hen kan åka till mig och att det med tåget tar 40 minuter istället alternativt att jag åker till hen. 
  • Anonym (TS)
    Bergegardh skrev 2024-11-30 17:56:59 följande:
    Ja det är otrevligt att bara sluta svara. Har det hänt flera gånger? 
    Ja det har hänt väldigt många gånger. Och det är för att jag inte kan tillfredsställa hens intressen. Tror att ett fåtal personer skulle gå med på en sån bilrutt under en dag. Det blir 5 timmars bilåkning? istället för 40 minuter med tåg?. 
Svar på tråden Fick födelsedagspengar utan att tacka, bråk.