• Anonym (Förskollärare)

Tror du att personalen uppskattar julklappen?

Glöm det.
    När föräldrar och barn kommer och lämnar julklapp till personalen på min förskola så tackas det. Efteråt pratas det om hur snålt det var (att några gått ihop om en julklapp och det inte var tillräckligt mycket), om hur någon kan tro att de kan ge barnens teckningar eller pyssel mm Ljuslyktor till förbannelse (de äldre i personalen slänger dem direkt eller ger bort). Egengjorda godsaker som ingen äter av rädsla för barnen varit med och hjälpt till med host och snor.  
    Jag var i chock över otacksamheten när jag var ny. 
    Så funderar du på att ge en julklapp till barnets pedagoger, lägg pengar och tid på nåt annat. Säg bara tack för i år och kanske återge något du speciellt uppskattat. 

• Svar på tråden Tror du att personalen uppskattar julklappen?
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (sånt) skrev 2024-12-02 14:36:22 följande:
    Moget att själv hitta på att man måste ge och sen bli sur över att mottagaren inte blir tillräckligt tacksam. 
    Två fel gör inte ett rätt.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (sånt) skrev 2024-12-02 14:37:54 följande:
    Det är ju definitivt bättre att inte konsumera alls, än att återvinna allt skräp som pedagogerna verkar få.

Kollar man på loppisar och second hand så är det fullt med fula muggar och ljusstakar. Men vem köper egentligen dem? 
    Rätt många med tanke på att just udda muggar är en inredningstrend.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (sånt) skrev 2024-12-02 16:21:59 följande:
    Det verkar inte heller gå in att ingen bryr sig om du tycker det är barnsligt eller inte. Vem har ens sagt att nån sitter och tjurar? Det kommer väl fram i den normala samvaron i arbetsgruppen, man snackar om avslutningen, garvar och suckar lite åt presenterna man fått.

Ingen större grej än så, mer än att det är onödigt från alla håll att hålla på med onödiga gåvor.

Onödigt för alla parter, för den som ger (spar era pengar), den som håller i oombedda insamlingar som ingen egentligen vill vara med på (sköt ert utan att blanda in andra), och för den som får oombedda gåvor (låt dem slippa), och inte minst för miljön (sluta att köpa skräp som ändå bara slängs eller samlas på hög i nån second hand affär eller nåns förråd).

Då slipper du sitta och oroa dig för att nån arbetsgrupp eventuellt är för otacksamma för att passa ditt tycke.
    Men bara det här beteendet alltså. Jag har jobbat inom teknik i 20 år och ingen har suttit och GARVAT över en present eller gåva som kommit nedifrån så att säga. Vad är det för människor du och dina kollegor är egentligen? Skrattar ni åt presenter från era barn med som de tar hem från slöjden och himlar med ögonen när barnen inte ser? Skrattar ni åt pärlarmbanden och tavlorna barnen producerar åt sina föräldrar med?

Otroligt ocharmigt beteende. Ni kanske borde rannsaka er själva, för även om det där är normalt inom er krets är det inte normalt utanför den.
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 16:35:13 följande:
    Rätt många med tanke på att just udda muggar är en inredningstrend.
    Eller hur, särskilt såna som det står "Världens bästa lärare" på :) Väldig rusning efter såna muggar. 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 16:38:07 följande:
    Men bara det här beteendet alltså. Jag har jobbat inom teknik i 20 år och ingen har suttit och GARVAT över en present eller gåva som kommit nedifrån så att säga. Vad är det för människor du och dina kollegor är egentligen? Skrattar ni åt presenter från era barn med som de tar hem från slöjden och himlar med ögonen när barnen inte ser? Skrattar ni åt pärlarmbanden och tavlorna barnen producerar åt sina föräldrar med?

Otroligt ocharmigt beteende. Ni kanske borde rannsaka er själva, för även om det där är normalt inom er krets är det inte normalt utanför den.
    Ok, då vet vi det. 

Oombedda presenter från föräldrar på jobbet är inte att jämställa med saker som ens egna barn gör. Det fattar du nog egentligen. Men uppenbarligen börjar argumenten tryta lite för dig. 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (J) skrev 2024-12-02 16:24:13 följande:

Inom vården får man inte ta emot presenter. Iallafall inte sådant som går att äta om förpackningen är öppen. De kan ha lagt vad som helst där i. Borde förskolor med tänka på kan jag tycka

Nä, fler och fler kommuner börjar ju ta såna beslut. Både för att spara personalen från att få en massa skräp, men även av den anledningen såklart. bra för miljön också att inte slentrianköpa en massa oönskat skärp till olika personer.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (sånt) skrev 2024-12-02 16:41:51 följande:
    Ok, då vet vi det. 

Oombedda presenter från föräldrar på jobbet är inte att jämställa med saker som ens egna barn gör. Det fattar du nog egentligen. Men uppenbarligen börjar argumenten tryta lite för dig. 
    Nejdå. Däremot tror jag inte att du tycker om åsikten att den världsbild du fått av vad som är normalt att bete sig i personalrummet och där "ingen annan hör" inte är korrekt eller någon som de flesta delar.

Det ÄR inte ett moget vuxet beteende att sitta och prata med kollegor om hur man avskyr presenter man fått. Det är inget de flesta gör bara för att det förekommer där du arbetar. Skulle nån bete sig så på min arbetsplats skulle den ses som otacksam och väldigt omogen.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (sånt) skrev 2024-12-02 16:43:52 följande:
    Nä, fler och fler kommuner börjar ju ta såna beslut. Både för att spara personalen från att få en massa skräp, men även av den anledningen såklart. bra för miljön också att inte slentrianköpa en massa oönskat skärp till olika personer.
    Vad hindrar er förskoleverksamhet att sätta upp en lapp att ni i år tackar för omtanken men säger nej till presenter för att minska konsumtionen då? Är ni oroade att nån blir sur men inte berättat det för er utan bara pratar illa om er när ni inte hör?
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (sånt) skrev 2024-12-02 16:39:40 följande:
    Eller hur, särskilt såna som det står "Världens bästa lärare" på :) Väldig rusning efter såna muggar. 
    Om mitt barn skulle tycka om en lärare så mycket att det köpte en mugg med "världens bästa lärare" på och gav personen, och jag sen fick reda på att det garvats om det i personalrummet, så skulle jag nog knappast anse att personen ändå förtjänade muggen.

Lär barnen mer om återvinning och hållbarhet då så de influerar föräldrarna.
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 21:40:44 följande:
    Om mitt barn skulle tycka om en lärare så mycket att det köpte en mugg med "världens bästa lärare" på och gav personen, och jag sen fick reda på att det garvats om det i personalrummet, så skulle jag nog knappast anse att personen ändå förtjänade muggen.

Lär barnen mer om återvinning och hållbarhet då så de influerar föräldrarna.
    Och det får du ju såklart tycka. Men läraren i fråga kanske har fått 13 såna muggar genom åren. Och läraren har en professionell relation gentemot ditt barn och kommer att ha det oavsett muggar och annat krafs. 

Ska barnen lära föräldrarna om återvinning? Istället för att föräldrarna ändrar sina beteenden?
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 21:37:10 följande:
    Vad hindrar er förskoleverksamhet att sätta upp en lapp att ni i år tackar för omtanken men säger nej till presenter för att minska konsumtionen då? Är ni oroade att nån blir sur men inte berättat det för er utan bara pratar illa om er när ni inte hör?
    Jag jobbar inte på förskola. Jag diskuterar allmänt utifrån att det här är ett diskussionsforum.

Jag tycker att presenter till skol/förskolepersonal är ett allmänt gissel som drabbar både föräldrar som förväntas ge fast de kanske inte har råd eller vill, det drabbar pedagogerna som får en massa skräp de inte vill ha och det drabbar miljön när det köps och slängs en massa skräp som ingen vill ha. 

Men ja, en sån lapp vore säkert en bra idé. 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 21:35:14 följande:
    Nejdå. Däremot tror jag inte att du tycker om åsikten att den världsbild du fått av vad som är normalt att bete sig i personalrummet och där "ingen annan hör" inte är korrekt eller någon som de flesta delar.

Det ÄR inte ett moget vuxet beteende att sitta och prata med kollegor om hur man avskyr presenter man fått. Det är inget de flesta gör bara för att det förekommer där du arbetar. Skulle nån bete sig så på min arbetsplats skulle den ses som otacksam och väldigt omogen.
    Vad du håller på och vevar nu. 

Alla som jobbar med människor på ett eller annat sätt, och i en arbetsgrupp där man möter samma människor är ju ett utmärkt forum. Du får gärna tycka att det är omoget och otacksamt att säga vad man tycker om skräp man fått av föräldrar, men ingen kommer att anpassa sitt fikarumssnack efter ditt tyckande.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (sånt) skrev 2024-12-03 09:09:35 följande:
    Vad du håller på och vevar nu. 

Alla som jobbar med människor på ett eller annat sätt, och i en arbetsgrupp där man möter samma människor är ju ett utmärkt forum. Du får gärna tycka att det är omoget och otacksamt att säga vad man tycker om skräp man fått av föräldrar, men ingen kommer att anpassa sitt fikarumssnack efter ditt tyckande.
    Inte i ditt fikarum kanske. Men som sagt, ditt fikarum är avvikande mot vad som anses ett moget beteende i den vuxna världen. 

Det är ju som att det ofta förekommit sexistiskt snack i byggbodar -  det var normen där men inte normalt utanför.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (sånt) skrev 2024-12-03 09:03:36 följande:
    Och det får du ju såklart tycka. Men läraren i fråga kanske har fått 13 såna muggar genom åren. Och läraren har en professionell relation gentemot ditt barn och kommer att ha det oavsett muggar och annat krafs. 

Ska barnen lära föräldrarna om återvinning? Istället för att föräldrarna ändrar sina beteenden?
    Sak samma hur många muggar den fått. Skulle läraren håna mitt barn genom att garva åt en present det velat ge hade den läraren i mina ögon aldrig varit värd en sån titel. Punkt. 

Och ja, barn lär föräldrar, det funkar ju så. Det är ju ofta så föräldrar ändrar sig med. Om det nu är i förskolans värld det kommer ett önskemål på att inte ge presenter så finns ju krasst sett två alternativ. 1. Kontakta föräldrar via utskick på lärplattform att inga julklappar önskas i år pga något skäl man får välja. Eller 2. Lär barnen om det så att de säger hemma att fröknarna sagt att man ska tänka på det.
Svar på tråden Tror du att personalen uppskattar julklappen?