Inlägg från: Anonym (sånt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sånt)

Tror du att personalen uppskattar julklappen?

Anonym (Pläh) skrev 2024-12-02 12:50:32 följande:
    Man skapar ju en ganska så toxisk stämning om man till och med måste "ventlier" över presenter man fått. Vad ör syftet med det liksom? Ventilera gör man oftast över jobbiga saker som faktiskt påverkar en negativt. Att sitta och fnissa åt en gåva är ju bara löjligt och sätter stämningen att föräldrar och barn är jobbiga idioter typ. 
    Äh, det där låter överdrivet. Klart man måste få prata om lite allt möjligt i en arbetsgrupp, både bra och dåligt, ventilera jobbigt och glädjande.

Mer toxiskt i så fall att nån ska diktera vad man får säga eller inte. 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-12-02 13:16:23 följande:
    Klart man får, men det är ju jävligt barnsligt. Det känns liksom så bisarrt att vara på jobbet och kollegor börjar snacka skit om någon som frivilligt gett dem en gåva, och t.ex. börja prata om hur snål givaren var. Herregud. Hade skämts av att vara i samma grupp som såna personer. 

Klart man inte måste vara glad över alla oombedda presenter man får, men man kan ju fortfarande bete sig som en vuxen människa. 

Och sen kan ju personalen faktiskt ta initiativ här att ändra situationen. Om alla i personalen hatar att få presenter från föräldrarna, och alla vet att föräldrar kommer vilja ge, är det ju bara att skicka ut ett meddelande till alla i god tid att i år ber personalen att alla som vill ge en gåva, istället gör en donation till x välgörenhetsförening istället. Eller vad som helst. Finns ju tusen alternativ att hantera det här på som inte innefattar att sitta och tjura över att de precis fått en tråkig mugg eller ännu en ljuslykta. 
    Är ju många kommuner och liknande som gått ut med såna restriktioner, om att inte ge en massa presenter till personal i skola/förskola.

Men att få säga vad man tycker i slutna rum, jo, det kommer man att fortsätta med, var så säker. Man måste få ventilera nånstans när man jobbar med människor. 
  • Anonym (sånt)
    Agda90 skrev 2024-12-02 14:18:20 följande:

Som förälder som under många år engagerade sig som klassförölder säger jag följande: sluta vara så otacksamma!
    Det var aldrig någon picknick att samla ihop pengar till någon gåva. Hälften av föräldrarna i klassen ville inte ställa upp med 20 kr men klistrade på ett leende och var så tacksamma för att jag tog tag i det. 
    Så efter x antal år sa jag ifrån på ett föräldrarmöte att nog fick vara nog. Jag ställde inte upp längre. Efter det mötet var det ingen som samlade ihop några pengar till en gåva. 

Så ett tips är att sluta vara så förbaskat otacksamma för det finns föräldrar som anstränger sig för att få ihop något. 

Som medförälder så skulle jag vilja säga:

de andra föräldrarna var nog inte så tacksamma för din insats att samla pengar som du tror. 
    pedagogerna var nog inte heller så tacksamma för presenterna som du tror.
  • Anonym (sånt)

Som förälder som under många år engagerade sig som klassförölder säger jag följande: sluta vara så otacksamma!
    Det var aldrig någon picknick att samla ihop pengar till någon gåva. Hälften av föräldrarna i klassen ville inte ställa upp med 20 kr men klistrade på ett leende och var så tacksamma för att jag tog tag i det. 
    Så efter x antal år sa jag ifrån på ett föräldrarmöte att nog fick vara nog. Jag ställde inte upp längre. Efter det mötet var det ingen som samlade ihop några pengar till en gåva. 

Så ett tips är att sluta vara så förbaskat otacksamma för det finns föräldrar som anstränger sig för att få ihop något. 

Som medförälder så skulle jag vilja säga:

de andra föräldrarna var nog inte så tacksamma för din insats att samla pengar som du tror. 
    pedagogerna var nog inte heller så tacksamma för presenterna som du tror.
  • Anonym (sånt)

Och ett tips till dig är att inte ta på dig frivilligt extraarbete som du sen kräver tacksamhet för. Antingen gör du det för att du vill, eller så kan du låta bli. 

Att ingen annan tog över uppdraget efter dig tyder ju på att ingen egentligen ville samla in och ge en massa krams till pedagogerna. 

Snacka om att du stickat dig en rymlig offerkofta.
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 14:32:28 följande:
    Sånt här är dock så vansinnigt olika. Har varit med om liknande situationer men där folk sen suckade och blev sura när personen som ansträngde sig hoppade av och inte ville dra i det. Ingen ville dock ta det själv, för det fanns alltid ursäkter varför man inte orkade - men man ville gärna att den där "någon annan" skulle fixa det ändå, eller iaf att det skulle göras. Och det gnälldes på hur fint det var fixat på andra håll.
    I fallet som Agda beskriver verkar det inte vara så i alla fall. 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 14:34:31 följande:
    Ja, också för att det inte ska bli krav på det.

Och ja, får får man ju. Men moget är det inte att gnälla på presenter som ingen hade behövt ge dig. Ogillar man den har vi ju fina återvinningsmöjligheter överallt. 
    Moget att själv hitta på att man måste ge och sen bli sur över att mottagaren inte blir tillräckligt tacksam. 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 14:34:31 följande:
    Ja, också för att det inte ska bli krav på det.

Och ja, får får man ju. Men moget är det inte att gnälla på presenter som ingen hade behövt ge dig. Ogillar man den har vi ju fina återvinningsmöjligheter överallt. 
    Det är ju definitivt bättre att inte konsumera alls, än att återvinna allt skräp som pedagogerna verkar få.

Kollar man på loppisar och second hand så är det fullt med fula muggar och ljusstakar. Men vem köper egentligen dem? 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-12-02 15:06:34 följande:
    Det verkar verkligen inte gå in det här att ingen säger att man inte ska få ventilera eller få säga vad man tycker. Herregud. Ingen kräver att de måste gilla presenterna eller ens bli glada. Men det är fortfarande väldigt barnsligt att sitta och tjura på sin arbetsplats om att en gåva var för billig eller att de inte vill ha den, speciellt när givaren frivilligt valt att ge dem det. Det känns liksom så absurt att gnälla så mycket om det, till den grad att TS ens valt att starta den här tråden. 
    Det verkar inte heller gå in att ingen bryr sig om du tycker det är barnsligt eller inte. Vem har ens sagt att nån sitter och tjurar? Det kommer väl fram i den normala samvaron i arbetsgruppen, man snackar om avslutningen, garvar och suckar lite åt presenterna man fått.

Ingen större grej än så, mer än att det är onödigt från alla håll att hålla på med onödiga gåvor.

Onödigt för alla parter, för den som ger (spar era pengar), den som håller i oombedda insamlingar som ingen egentligen vill vara med på (sköt ert utan att blanda in andra), och för den som får oombedda gåvor (låt dem slippa), och inte minst för miljön (sluta att köpa skräp som ändå bara slängs eller samlas på hög i nån second hand affär eller nåns förråd).

Då slipper du sitta och oroa dig för att nån arbetsgrupp eventuellt är för otacksamma för att passa ditt tycke.
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 16:35:13 följande:
    Rätt många med tanke på att just udda muggar är en inredningstrend.
    Eller hur, särskilt såna som det står "Världens bästa lärare" på :) Väldig rusning efter såna muggar. 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 16:38:07 följande:
    Men bara det här beteendet alltså. Jag har jobbat inom teknik i 20 år och ingen har suttit och GARVAT över en present eller gåva som kommit nedifrån så att säga. Vad är det för människor du och dina kollegor är egentligen? Skrattar ni åt presenter från era barn med som de tar hem från slöjden och himlar med ögonen när barnen inte ser? Skrattar ni åt pärlarmbanden och tavlorna barnen producerar åt sina föräldrar med?

Otroligt ocharmigt beteende. Ni kanske borde rannsaka er själva, för även om det där är normalt inom er krets är det inte normalt utanför den.
    Ok, då vet vi det. 

Oombedda presenter från föräldrar på jobbet är inte att jämställa med saker som ens egna barn gör. Det fattar du nog egentligen. Men uppenbarligen börjar argumenten tryta lite för dig. 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (J) skrev 2024-12-02 16:24:13 följande:

Inom vården får man inte ta emot presenter. Iallafall inte sådant som går att äta om förpackningen är öppen. De kan ha lagt vad som helst där i. Borde förskolor med tänka på kan jag tycka

Nä, fler och fler kommuner börjar ju ta såna beslut. Både för att spara personalen från att få en massa skräp, men även av den anledningen såklart. bra för miljön också att inte slentrianköpa en massa oönskat skärp till olika personer.
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 21:40:44 följande:
    Om mitt barn skulle tycka om en lärare så mycket att det köpte en mugg med "världens bästa lärare" på och gav personen, och jag sen fick reda på att det garvats om det i personalrummet, så skulle jag nog knappast anse att personen ändå förtjänade muggen.

Lär barnen mer om återvinning och hållbarhet då så de influerar föräldrarna.
    Och det får du ju såklart tycka. Men läraren i fråga kanske har fått 13 såna muggar genom åren. Och läraren har en professionell relation gentemot ditt barn och kommer att ha det oavsett muggar och annat krafs. 

Ska barnen lära föräldrarna om återvinning? Istället för att föräldrarna ändrar sina beteenden?
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 21:37:10 följande:
    Vad hindrar er förskoleverksamhet att sätta upp en lapp att ni i år tackar för omtanken men säger nej till presenter för att minska konsumtionen då? Är ni oroade att nån blir sur men inte berättat det för er utan bara pratar illa om er när ni inte hör?
    Jag jobbar inte på förskola. Jag diskuterar allmänt utifrån att det här är ett diskussionsforum.

Jag tycker att presenter till skol/förskolepersonal är ett allmänt gissel som drabbar både föräldrar som förväntas ge fast de kanske inte har råd eller vill, det drabbar pedagogerna som får en massa skräp de inte vill ha och det drabbar miljön när det köps och slängs en massa skräp som ingen vill ha. 

Men ja, en sån lapp vore säkert en bra idé. 
  • Anonym (sånt)
    Anonym (Jadu) skrev 2024-12-02 21:35:14 följande:
    Nejdå. Däremot tror jag inte att du tycker om åsikten att den världsbild du fått av vad som är normalt att bete sig i personalrummet och där "ingen annan hör" inte är korrekt eller någon som de flesta delar.

Det ÄR inte ett moget vuxet beteende att sitta och prata med kollegor om hur man avskyr presenter man fått. Det är inget de flesta gör bara för att det förekommer där du arbetar. Skulle nån bete sig så på min arbetsplats skulle den ses som otacksam och väldigt omogen.
    Vad du håller på och vevar nu. 

Alla som jobbar med människor på ett eller annat sätt, och i en arbetsgrupp där man möter samma människor är ju ett utmärkt forum. Du får gärna tycka att det är omoget och otacksamt att säga vad man tycker om skräp man fått av föräldrar, men ingen kommer att anpassa sitt fikarumssnack efter ditt tyckande.
Svar på tråden Tror du att personalen uppskattar julklappen?