• Anonym (Kämpar)

Nyskild bara 3000 kvar efter räkningar

Jag är nyskild och har fått flytta till en lägenhet som är alldeles för dyr för mig. Det är väd den största anledningen till att jag endast har 3000 kr kvar denna månad efter räkningar. Dessutom kom det några andra räkningar som hade med skilsmääsan och det tidigare gemensamma boendet att göra. Jag har ju sparpengar som jag får leva på denna månad och får sedan börja jobba med min ekonomi. Jag är ju inte den första som går från delad ekonomi till enskild ekonomi. Kommer nog tyvärr inte göra någon vinst på huset. Kan tyvärr bli att vi får mindre än vi gav. Jag vet att jag behöver hitta ett billigare boende. Men det är lite svårt när man har 2 tonårsdöttrar som är vana att bo i ett "snobbigt " område. Tar emot alla tips på hur folk har arbetat med sin ekonomi efter en skilsmäsa.

• Svar på tråden Nyskild bara 3000 kvar efter räkningar
  • Anonym (?)
    Anonym (Kämpar) skrev 2024-11-29 09:36:27 följande:

Jag är nyskild och har fått flytta till en lägenhet som är alldeles för dyr för mig. Det är väd den största anledningen till att jag endast har 3000 kr kvar denna månad efter räkningar. Dessutom kom det några andra räkningar som hade med skilsmääsan och det tidigare gemensamma boendet att göra. Jag har ju sparpengar som jag får leva på denna månad och får sedan börja jobba med min ekonomi. Jag är ju inte den första som går från delad ekonomi till enskild ekonomi. Kommer nog tyvärr inte göra någon vinst på huset. Kan tyvärr bli att vi får mindre än vi gav. Jag vet att jag behöver hitta ett billigare boende. Men det är lite svårt när man har 2 tonårsdöttrar som är vana att bo i ett "snobbigt " område. Tar emot alla tips på hur folk har arbetat med sin ekonomi efter en skilsmäsa.

Anpassa mun efter matsäck. Döttrarna är tillräckligt gamla så du kan förklara det.
  • Anonym (Zezza)

Har du bostadsbidrag?

• Anonym (?)

Gör en budget, vilka inkomster och kostnader kommer du ha i framtiden? Går det ihop på något vettigt sätt? Om inte vilka poster kan du ändra, öka inkomst, billigare boende, bil, abbonemang, mat, nöjen?

• Anonym (Skild mamma)

Har ett antal års erfarenhet nu efter skilsmässa med en allt för tight ekonomi, så ska försöka ge råd. Men har för lite information om dig så kan bara ge ganska generell.

Levde upp mina sparpengar förut, men det jag inte visste var att det går att söka ekonomiskt bidrag från en hel del fonder som tex FVO. De godkänner även ett sparkonto upp till en viss summa. Det som oftast gäller är att den sökande bor i en hyreslägenhet.

Bostadsbidrag kan sökas för barnfamiljer till det året barnen fyller 18. Konto med tillgångar på upp till högst 100 000kr godkänns.

Sen har jag en hel del trixande med matkontot och lappande av kläder för att slippa lägga ut för mycket där.

Om en sak måste införskaffas ser jag efter om det är något jag inte längre behöver och försöker sälja på blocket, för att få in pengar till det som behövs. 

• Anonym (Kämpar)
    Anonym (Zezza) skrev 2024-11-29 09:38:23 följande:

Har du bostadsbidrag?

Nej. Det verkar som att jag tjänar för mycket för att få bostadsbidrag :(
  • Anonym (Skild mamma)
    Anonym (Kämpar) skrev 2024-11-29 11:54:01 följande:
    Nej. Det verkar som att jag tjänar för mycket för att få bostadsbidrag :(
    Nu vet jag ju inte hur stort/litet du bor, men själv har jag haft inneboende i perioder.
  • Anonym (Hm)

Studerar familjerätt för tillfället och tänkte höra hur det ligger till med underhållsstöd? Har ni betänketiden kvar kan det ligga till grund för underhållsbidrag till dig som maka. Detta regleras i äktenskapsbalken 6 kapitlet. Även efter dom om skilsmässa gått igenom kan du ansöka om underhåll men då under en övergångsperiod. Du hittat det i samma balk, kapitel 7. 

• Raggartjejen

Det är kanske dags för dina tonårsdöttrar att vakna till verkligheten och inse att det finns annat än att cara snobbig och bo i "rätt" område.

• Anonym (Frida)

Vill du kan du lägga ut din kommande budjetplan här så kan vi försöka hjälpa dig att spåna på vad som verkligen behövs och inte, eller se om något abonemnang finns billigare osv....

3000 över med 2 tonåringar funkar inte i längden. Så något MÅSTE göras Hjärta

• Anonym (Hmm)

Hur mycket bor döttrarna hos dig? Om det är mest hos dig ska du ha underhåll, men bäst för din ekonomi är nog om ni har varannan vecka.

• Anonym (Sofie)

Jobba extra de veckor du inte har tjejerna och försök att sälja av så många saker du kan för att få in mer pengar tills du har hittat ett billigare boende.

Kan du byta karriär och jobb? 

• Anonym (Kämpar)
    Anonym (Sofie) skrev 2024-12-02 10:55:16 följande:

Jobba extra de veckor du inte har tjejerna och försök att sälja av så många saker du kan för att få in mer pengar tills du har hittat ett billigare boende.

Kan du byta karriär och jobb? 

Visst skulle jag kunna byta karriär och jobb. Men det skulle innebära fler resor och mer tid borta från hemmet. Jag har ett hyffsat jobb idag som är relativt fritt och får ut ca 35 efter skatt. När barnen är utflugna är min plan att göra några år i utlandet eller konsulta med egen firma. Det jag behöver jobba på är att få ner mina kostnader.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Kämpar) skrev 2024-12-02 11:46:22 följande:
    Visst skulle jag kunna byta karriär och jobb. Men det skulle innebära fler resor och mer tid borta från hemmet. Jag har ett hyffsat jobb idag som är relativt fritt och får ut ca 35 efter skatt. När barnen är utflugna är min plan att göra några år i utlandet eller konsulta med egen firma. Det jag behöver jobba på är att få ner mina kostnader.
    Hur dyr är din lägenhet då? 35 tkr efter skatt bör räcka, barnen bor ju inte heltid hos dig.
  • Anonym (?)
    Vad bränner du 32 000 kr/mån på?

Hur kommer det se ut i framtiden?
  • Kirenaj68
    Anonym (Kämpar) skrev 2024-11-29 09:36:27 följande:

Har du 3K kvar varje månad är lyckligt lottad jämfört med många och jag skulle tro att dina söndercurlade tonårsdöttrar överlever ett lite "sämre" boende.......
  • Anonym (Sofie)
    Ojdå. Då har du ändå en rätt bra lön och då handlar det bara om att kapa utgifter. Sök lägenhet och sälj bilen om du har någon.  
  • Anonym (H)

Det är svårt att ge råd då inte hela bilden över ekonomin finns. Men, räkningarna efter skilsmässan var väl tillfälliga och förhoppningsvis kommer inte fler?

Är man nyinflyttad och gått igenom en stor förändring i ekonomin tar det en stund innan det landat. Ni har kanske inte delat upp kostnaderna för barnen heller. 

Du behöver göra en budget för att ta kontroll och se de faktiska siffrorna. Är de fasta utgifterna höga, känns det rimligt att leva på det viset? Det går att ha en hög boendekostnad men det sker på bekostnad av annat levnadsutrymme. Men ge det några månader så allt hinner sätta sig lite. 
    Ska barnen bo 100% hos dig?

• Lönnsirap

Att inte ha mycket pengar kvar en månad med flytt och kvarvarande räkningar säger ju ingenting om hur ekonomin ser ut totalt, eftersom vissa saker äter pengar, men faktiskt "bara" kostar en gång. 

Det är dock väldigt viktigt att genast i nya faser av livet faktiskt se över vad som kostat och anpassa sig utifrån vad man faktiskt har råd med.

Spalta upp dina kostnader och prioritera. Någon månad att använda sparande är ju riktigt... Men hur ser det utmed fasta kostnader på sikt?

Svar på tråden Nyskild bara 3000 kvar efter räkningar