Inlägg från: Anonym (jahajaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jahajaha)

Pappan ger inte tillbaka mina saker

Tråden verkar spåra ut lite, till att handla om var barnen ska bo? Jag fokuserar nu på tillhörigheterna som han behåller mot TS vilja;

Min vännina hade en situation där hon hävdade egenmäktiga förfarande (eller stöld? Det var några år sedan). Hennes vänninna hade lånat hennes dyra kappa, men vägrade lämna tillbaka den för att hon ansåg att min vän höll typ gamla oljefärger gisslan hemma hos sig. Det hade varit några gamla nästan tomma färger, som min vän hade typ slängt eller städat undan, lite oklart. Värdet var dock försumbart. 

Min vän vände sig till en juristkompis som skrev ett rekommenderat brev där det stod att detta var egenmäktgt förfarande och stöld, typ, och att om denne person önskar driva in pengar för sina färger så får hon göra så. Däremot har hon inte rätt att hålla kappan! Juristen uppgav värdet på kappan och att det skulle bli straffränta per vecka som kappan inte återgavs (tror straffränta är högre än vanlig ränta?). Allt med lag paragrafer etc. 

Rekommenderat brev = mottagaren måste skriva på att hen mottagit den.

Tog två dagar, sedan var kappan åter. 

Har du nån kompis som är jurist? Eller använd er familjerättsjurist? Det finns gratis hjälplinjer för juridiska frågor också.

Svar på tråden Pappan ger inte tillbaka mina saker