Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Pappan ger inte tillbaka mina saker

Fast han har rätt. Du kan inte kräva att barnens saker som du har betalat ska vara hos dig. Då får du neka barnen att ta med de sakerna. Och du får hitta andra lösningar för sånt som handdukar, t ex att pränta in i barnen att ta med dem tillbaka. Ta den diskussionen med dem istället.

• Anonym (M)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-29 07:38:58 följande:
    Kan inte vara rimligt. Även om det är barnen som använder det så är det ju egentligen mitt. Barnen vet att det ska med tillbaka, men han nekar dem. Jag kan inte vägra att skicka med saker de behöver i skolan.
    Du menar att han säger "Nej, dina handdukar stannar här", eller vad menar du med att vägra?
  • Anonym (M)
    Anonym (P) skrev 2024-11-29 08:14:37 följande:
    Fast det handlar ju om handdukar som tillhör hushållet. Med ditt resonemang skulle pappan kunna avkräva barnet på allt som barnet lånat av sin mamma, med hänvisning till att det är barnets.

Och det är självfallet inte barnet som ska vara budbärare och hamna i kläm mellan föräldrar. Hur är man funtad om man ens föreslår det?
    Det handlade om barnens saker i trådstarten! Att ts i förbifarten nämner handdukar är en helt annan femma.
  • Anonym (M)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-29 09:09:33 följande:
    Vems de är är en definitionsfråga. Det är saker som är köpta för att användas hos mig och som han lägger beslag på för att jävlas.
    Nej, det är det inte. Om du har köpt handdukar till hemmet är det dina saker. Om du har köpt kläder och leksaker så är det barnens. Jävligt trist om barnens saker inte kommer tillbaka men samtidigt inget du kan styra över.

Men igen, vad säger han när han vägrar?
  • Anonym (M)
    Anonym (Oj) skrev 2024-11-29 09:27:29 följande:
    Varför ska barnen dras in i deras konflikt? Det är inte barnens handdukar, det är TS handdukar som hennes familj använder och de ska vara hemma hos TS när de inte är i skolan.
    Det är ju barnen som inte har koll på sakerna som tas med från ts hem. Jag vill fortfarande veta vad exet säger eftersom ts säger att han "vägrar" lämna tillbaka sakerna, ett exempel på hur han säger att handdukar eller annat ska stanna hos honom. "De är ju barnens" duger inte som förklaring, ts måste så klart ha påpekat att det är hennes handdukar, men vad säger han då när hon propsar på att få tillbaka sina saker?

Återigen, handdukar är en sak, barnens saker en helt annan.
  • Anonym (M)
    Anonym (Oj) skrev 2024-11-29 09:29:40 följande:
    Spelar ingen roll. Tycker du det är rimligt att TS ska handla nya kläder och prylar till barnen varje vecka för att de ska ha något hemma hos henne?

Förklara hur du tänker.
    Vi pratar inte om rimlighet utan om vad ts kan försöka kräva eller inte. Om barnen inte har kläder på kroppen, ska ts låta barnen gå nakna? Tycker du att det är "rimligt"? Ts ska inte neka barnen att ha sina kläder och sina leksaker hos pappan. Hon kan väl vägra lika bra som han gör? Vägra köpa nytt? Påpeka för både pappa och barn att hon inte köper in fler saker.
  • Anonym (M)
    Anonym (Arg) skrev 2024-12-03 12:07:26 följande:

Barnen är allt annat än curlade. Pappan är aggressiv (inte fysiskt) och de VÅGAR inte gå emot. De vill heller inte bo där, men de vågar inte säga det till honom.

Det är inte de som ska gå emot honom utan DU. Det är DU som måste tala om för honom att barnen hellre vill bo hos dig. Om han har problem med det kan han ju kalla dig till FR om han har lust.
    Anonym (Arg) skrev 2024-12-03 12:42:35 följande:

Det kan inte jag bestämma. Han kommer vrida det till att jag går in för att sabotera, så de måste våga ta steget själva. De vet att jag hjälper dem, men de måste själva ta första steget om det inte ska kunna vändas mot mig.

Vem bryr sig om han försöker vända det mot dig...? Låt honom hata dig, det har ingen dött av. Finns ingen anledning att låta sig kuvas av en sån som honom.
  • Anonym (M)
    Anonym (Arg) skrev 2024-12-03 13:37:11 följande:
    Om de sen inte vågar stå för det kommer det vridas till att det är jag som går in för att förstöra. Jag kan absolut ta samtalet med honom, men de måste kunna stå för att det är deras vilja om det skulle dras vidare.

Folk läser in väldigt många åsikter och känslor som inte finns här. Jag är på intet sätt kuvad, men jag känner honom och vet vad han är kapabel till. Jag har redan rådfrågat professionella och det är vad jag förhåller mig till.
    De behöver inte stå för det - det är DU som meddelar honom! Sedan vill han säkert förhöra dem när de ses, spelar ingen roll vad barnen säger då. Blir det konflikt kan du ta honom till FR lika gärna. Be någon utomstående fråga barnen vad de egentligen vill, utan att ni vuxna hör på. Sedan kan hen berätta och ni vuxna kan anpassa er till det.

Nähänä. Så du tycker själv att du står upp för dina barns vilja här...? Nej, det gör du inte för du vill inte att det ska kunna vridas emot dig, det skrev du ju nyss iaf. En professionell människa skulle säga åt dig att respektera barnens önskan, inte att böja dig för hans aggressioner.
  • Anonym (M)
    Anonym (Arg) skrev 2024-12-03 13:38:29 följande:

Tonåringarna har ju rätt atr bestämma själva, men barnet i lågstadiet kan det bli strid om. Då får det inte se ut som jag aktivt försöker förstöra deras relation.

Helt rätt! Men även små barn har rätt att uttala sig, även om deras vilja inte alltid följs på samma sätt som tonåringar. Om barnet absolut verkligen inte vill så måste man som vuxen (pappan i det här fallet) respektera det. Vem vill tvinga sitt barn till umgänge...?
Svar på tråden Pappan ger inte tillbaka mina saker