Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

Ungdomar och sova borta när det är fest?

Min son har börjat gå på flera hemmafester nu när han går i gymnasiet. På sista tiden vill han hellre sova kvar än att hans pappa ska hämta honom. Festerna är ofta hemma hos någon klasskamrat i stan, och vi bor några mil utanför. Vi ser helst att han sover hemma då det ofta flödar av alkhol på festerna. Jag är orolig för att han dricker för mycket och att det kan hända tråkigheter som bråk eller dylikt. Man vet ju inte vilka som kommer på dessa föräldrafria hemmafester.

Min son har varit skötsam och har inte haft ett jättestort intresse för alkohol. När vi hämtat honom har han knappt drucikt märkbart.  Men jag är orolig att det blir mer dricka då han vet att han ska sova kvar. Jag har själv sett öppna instagram där det finns bilder på hans klasskamrater hur de dricker och röker på fester och ser väldigt fulla ut. 

Hur gör ni i sådana här situationer? Min son är 17 år. 
    Jag känner mig bara tryggare att han sover hemma.

Jag har inga problem att han sover borta i vanliga fall när det inte är fest ska tilläggas.

• Svar på tråden Ungdomar och sova borta när det är fest?
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Pfft) skrev 2024-11-29 07:32:22 följande:

Första felet är att låta en minderårig dricka alkohol. Den där Pandoras asken har ni själva öppnat! Svårt att sätta ner foten mot en 17-åring eller? Att han ska sova hemma borde inte vara en diskussion öht om ni vuxna säger nej. Vem bestämmer hemma hos er egentligen? Tur att han är så skötsam, annars hade en sån där slapphet kunnat sluta riktigt illa.

Alla hans kompisar är 18, han fyller själv 18 om 3 dagar. 

Nej han får inte dricka alkohol för oss men de gör inte alltid som man säger
  • Anonym (orolig mamma)
    Liventill skrev 2024-11-29 07:58:05 följande:

Att du ens behöver ställa den här frågan? Självklart ska han komma hem! Det blir liksom en garant för er att det inte går för långt åt något håll. 

Ja så känner jag men jag känner mig som en hönsmamma. Men han fyller snart 18. Kan jag ändå säga  att han ska sova hemma? Att jag vill det iallafall? 
  • Anonym (orolig mamma)
    Liventill skrev 2024-11-29 23:22:14 följande:
    Självklart!
    Tack!
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (n) skrev 2024-11-30 01:03:18 följande:

Konstiga svar. 

Det är normalt att gå på hemmafester när man är 17. Det hade varit jätteonormalt att inte göra det. 

Jo på fest går han ju. Diskussionen gäller ju att sova kvar på festerna eller åka hem.
Svar på tråden Ungdomar och sova borta när det är fest?