• Anonym (Undrande mor)

Januaribarn som börjat skolan ett år tidigare - erfarenheter!

Jag har ett barn född första veckan i januari. Förskolan tog upp tidigarelagd skolstart då vårt barn kunskapsmässigt och socialt är som barnen födda året innan, eller till och med före flera av dem. Vårt barn har dessutom gått på samma avdelning som de äldre barnen det senaste året, pga logistiska skäl. 

Jag har avråtts av andra föräldrar som menar på att det bara är elände och att det bara kommer att sluta illa. Hade värt barn varit född sex dagar tidigare, hade det ju inte varit någon diskussion och barnet hade fått gå med sina jämnåriga. Och jag har lite svårt att tro, att dessa sex dagar är avgörande.

Därför söker jag nu erfarenhet från er med januaribarn som fått börja ett år tidigare. Hur har det gått? Går det lika illa som jag fått höra att det ?alltid? gör? 

• Svar på tråden Januaribarn som börjat skolan ett år tidigare - erfarenheter!
  • Anonym (Undrande mor)
    Aliona skrev 2024-11-29 08:23:57 följande:

Åter igen, det låter som att ni snarare behöver en mer utmanande skola till alla era barn. Låter solklart att yngsta ska börja tidigare, men om de inte kan möta barnen på deras nivå och inte tillåter att de hoppar upp klasser så lär den goda effekten av att börja tidigare försvinna rätt snart. 

Primärt så handlar det mer om den sociala samvaron än kunskapsnivåerna. Hade barnet gått på förskolan med jämnåriga och inte behövt lära känna en ny grupp, hade vi låtit förskolan försöka utmana. Nu när barnet dessutom ligger före många av "skolbarnen", kändes det som ett görbart val.

Den här skolan går upp till tredje klass, så barnen kommer ändå byta till fyran och därmed få längre restid. Fram tills dess, när man inte kan resa själv, tycker jag att närmsta skolan är rimlig, både av logistiska och sociala skäl.
  • Aliona
    Anonym (Undrande mor) skrev 2024-11-29 08:29:16 följande:
    Primärt så handlar det mer om den sociala samvaron än kunskapsnivåerna. Hade barnet gått på förskolan med jämnåriga och inte behövt lära känna en ny grupp, hade vi låtit förskolan försöka utmana. Nu när barnet dessutom ligger före många av "skolbarnen", kändes det som ett görbart val.

Den här skolan går upp till tredje klass, så barnen kommer ändå byta till fyran och därmed få längre restid. Fram tills dess, när man inte kan resa själv, tycker jag att närmsta skolan är rimlig, både av logistiska och sociala skäl.

Då vet du vad ni vill och vad som är bäst för er. Gör det och strunta i skräckhidtorier från andra. 

• Anonym (syskonbarn)

Min man har ett syskonbarn (nu vuxet) som gjorde detta som liten. Det som var jobbigt vet jag var saker som var åldersrelateratde typ moped/EPA. När bästisen var typ ett helt år före. 

Fördelen var att det funnits möjlighet på ett annat sätt att börja om gymnasiet (diskussionen fanns pga fel val av linje men det löste sig) och gå med jämnåriga,

Inte varit några problem alls. 

Det som däremot skulle kunna bli problem, det är ju om barnet faktiskt är särbegåvat och inte får hjälp, men det är en helt annan diskussion. Men det har ju inte med ålder eller mognad att göra egentligen utan mer att skolan ska lyckas utmana eleven i alla stadium framöver. 

• Anonym (Undrande mor)
    Aliona skrev 2024-11-29 08:32:08 följande:

Då vet du vad ni vill och vad som är bäst för er. Gör det och strunta i skräckhidtorier från andra. 

Tack för uppmuntran!
  • Anonym (Undrande mor)
    Anonym (syskonbarn) skrev 2024-11-29 11:00:10 följande:

Min man har ett syskonbarn (nu vuxet) som gjorde detta som liten. Det som var jobbigt vet jag var saker som var åldersrelateratde typ moped/EPA. När bästisen var typ ett helt år före. 

Fördelen var att det funnits möjlighet på ett annat sätt att börja om gymnasiet (diskussionen fanns pga fel val av linje men det löste sig) och gå med jämnåriga,

Inte varit några problem alls. 

Det som däremot skulle kunna bli problem, det är ju om barnet faktiskt är särbegåvat och inte får hjälp, men det är en helt annan diskussion. Men det har ju inte med ålder eller mognad att göra egentligen utan mer att skolan ska lyckas utmana eleven i alla stadium framöver. 

Tack för svar. Barnens pappa hoppade upp en årskurs under skolgången och har heller aldrig upplevt problem med det. Han bodde på landet och fick ta körkort lite senare de andra, men det var också det enda ?problemet? han hade. Själv växte jag upp i en storstad och tog körkort vid 30, och så kan det också vara. 

En eventuell särbegåvning får vi så klart ta hand om utifall det dyker upp. 

• Anonym (Decemberbarn)
    Anonym (syskonbarn) skrev 2024-11-29 11:00:10 följande:

Å andra sidan så gick min bästis i högstadiet i klassen under, så det kan ju hända ändå. 
  • Anonym (Gört)

Jag är februaribarn och började ett år tidigare. Kunde läsa, skriva och räkna som 5-åring och tyckte hela första klass var urtråkig. Sen att jag var lillgammal och att intellekt och mognad inte riktigt höll samma takt är ju en annan sak. Men det ordnade till sig med åren Kände mig aldrig yngre än de andra och ärligt talat hur stor skillnad är det på att vara född i november/december ena året eller januari/februari andra?

Däremot att tex vara född i december 2018 och börja ett år tidigare gör ju att en klasskamrat som är född i januari 2017 i princip är två år äldre. 

Precis som ditt barn lekte jag med barnen som var ett år äldre på det som då kallades lekis och det skulle ha känts jättekonstigt att inte få börja skolan samtidigt. På 70-talet fick man även göra ett skolmognadstest för att se om man skulle klara av att börja ettan som 6-åring. Vet inte om det är så fortfarande. Hur som du känner ditt barn och vet nog vom hen skulle klara det.

• Anonym (men)
    Anonym (Undrande mor) skrev 2024-11-28 21:56:03 följande:
    Januaribarn som börjat skolan ett år tidigare - erfarenheter!

Jag har ett barn född första veckan i januari. Förskolan tog upp tidigarelagd skolstart då vårt barn kunskapsmässigt och socialt är som barnen födda året innan, eller till och med före flera av dem. Vårt barn har dessutom gått på samma avdelning som de äldre barnen det senaste året, pga logistiska skäl. 

Jag har avråtts av andra föräldrar som menar på att det bara är elände och att det bara kommer att sluta illa. Hade värt barn varit född sex dagar tidigare, hade det ju inte varit någon diskussion och barnet hade fått gå med sina jämnåriga. Och jag har lite svårt att tro, att dessa sex dagar är avgörande.

Därför söker jag nu erfarenhet från er med januaribarn som fått börja ett år tidigare. Hur har det gått? Går det lika illa som jag fått höra att det ?alltid? gör? 

Även decemberbarn kan ha svårt att hänga med även fast de är födda samma år som sina klasskamrater. Och det syns inte minst i att diagnoser som ADHD och autism är vanligare bland barn födda på hösten och vintern. Inte nödvändigtvis  för att de har mer diagnoser, utan för att de faller ut i jämförelsen mellan andra i sin årskull som i vissa fall är nästan ett år äldre.

Och ett barn kan mycket väl vara i fas med de som är äldre nu inför sexårs, men ha det mycket jobbigare i samma konstellation i tex mellanstadiet och in i tonåren. Och kunskapsmässigt kan det fungera, men att mognaden socialt och känslomässigt ligger efter. Det kan skapa mer problem än att eventuellt ligga lite före under de tidig åren i skolan. 
    Vet en familj (där båda föräldrarna är lärare och vet hur skolan fungerar) som valde att deras barn född i december skulle börja ett år senare just för att vara mer i fas och hellre äldst än yngst i sin årskull. 
  • Mrs Moneybags

Jag har inget barn fött i januari, men jag är det barnet som är född i januari.

Jag började skolan med de som var ett år äldre av samma skäl som ditt barn - jag lekte mest med några flickor på min gård som var födda året innan och jag var mogen nog att få börja.

På min tid fick man göra ett skolmognadstest som var urtråkigt. Men det visade i alla fall att jag var skolmogen. 

Hade femmor i nästan alla ämnen och gick direkt till juristlinjen efter gymnasiet, så inga problem för mig i alla fall. 

Din dotter född i januari är förmodligen mognare än en pojke född i april året innan ändå...

• Anonym (123)

Mitt barn är född i slutet av december och har alltid passat bra in i sin åldergrupp. Har bra betyg och alla hennes närmaste vänner är av någon märklig anledning födda i januari.

Ser bara en nackdel kopplat till skolan, sista året i trean kommer hon vara 17 på höstterminen och numer börjar de fira redan på höstterminen. 

Jag tycker att om man har barn födda november till februari att man bör fundera igenom ordentligt vilken årskurs man tror att man passar bäst in i och välja skolstart utifrån det. Och då se både på inlärning i skolan, socialt och fysik, att man inte hamnar efter på idrottslektioner mm.

Svar på tråden Januaribarn som börjat skolan ett år tidigare - erfarenheter!