Inlägg från: Anonym (Decemberbarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Decemberbarn)

Januaribarn som börjat skolan ett år tidigare - erfarenheter!

Jag är född i december, så i praktiken har det varit för mig som det skulle bli för ditt barn. 

Jag var yngst och minst (är kortare än genomsnittet även som vuxen). Var ett år yngre än den som var äldst i klassen. Jag kom sent i puberteten så var omogen både till kropp och själ. Att vara minst var inget problem som flicka, mer en kul grej. För pojkar kan det nog vara tuffare. Men att vara sist i puberteten var trist. Det kan å andra sidan även hända barn födda i början av året. Och jag tror att det oftast är jobbigare för de som är först. 

Jag har genlotteriet på min sida och har lätt i skolan. Jag var tex bättre i ämnena än barnet som var född i januari och alltså ett år äldre. 

Hur är det med läsning och räkning för ditt barn? Går det lika fort eller fortare än för de andra barnen i gruppen (som är födda året före)? Kom barnets förälder av samma kön puberteten i vanlig tid eller tidigt? Är det Ja på de frågorna så är det kanske bra med tidigare skolstart. 

• Anonym (Decemberbarn)
    Det här med åldersgränser, som en del tar upp, var aldrig något problem för mig. I alla fall jag har nästan alltid haft kompisar i olika åldrar. Det var ju bara i klassen jag var yngst, inte bland vännerna. Så vissa fick och andra inte. Klart att de som inte fick tyckte att det var trist, men det var inte utmärkande för mig på något sätt. Vi hade dessutom en handfull klasskompisar i gymnasiet om var födda året före oss andra. Så viss åldersblandning fanns i klassen också. 
  • Anonym (Decemberbarn)
    Anonym (M) skrev 2024-11-29 07:02:27 följande:

Det brukar ju anses som en fördel att vara äldst i klassen, så det känns ju synd att inte utnyttja det, och istället vara yngst..

Om man har lätt för sig i skolan är det tyvärr ofta en nackdel numera. Jag vet flera barn (bla mina egna) som varit dödligt uttråkade genom hela lågstadiet eftersom de inte fick tillräcklig stimulans i skolan. Men har man lite svårare för skolämnena så blir det så klart en fördel, åtminstone i början, sen jämnas ju åldersskillnaderna ut med åren. Jag tycker att man ska utgå från barnets inlärningsförmåga. Går det snabbt kan det vara bra att börja tidigare, Annars tycker jag som du. 
  • Anonym (Decemberbarn)

Låter solklart - börja tidigare! 

• Anonym (Decemberbarn)
    Anonym (syskonbarn) skrev 2024-11-29 11:00:10 följande:

Min man har ett syskonbarn (nu vuxet) som gjorde detta som liten. Det som var jobbigt vet jag var saker som var åldersrelateratde typ moped/EPA. När bästisen var typ ett helt år före. 

Å andra sidan så gick min bästis i högstadiet i klassen under, så det kan ju hända ändå. 
Svar på tråden Januaribarn som börjat skolan ett år tidigare - erfarenheter!