• Aliona

Januaribarn som börjat skolan ett år tidigare - erfarenheter!

Det är ju inte sällan problem i skolan för de barn som är födda sent på året, vilket det kommer att bli för din dotter om hon börjar tidigare. Det är inte som att det skulle vara problemfritt om hon föddes sex dagar tidigare, utan att hon hamnar i kategorin födda sent på året. Sen kan det bli tråkigt med fritidsaktiviteter som ofta är indelade på födelseår och hon inte kan gå med klasskamrater.

Trots det så skulle jag nog ha gjort det ändå, om hon kunskapsmässigt och utvrcklingsmässigt ligger i paritet med de födda året innan. Sista året på fösrskolan, förskoleklass och ettan går otroligt långsamt undervisningsmässigt och jag vet många barn som är understimulerade och frustrerade de första året för att de inte får lära sig på sin nivå. Det är inte ett bra sätt att börja skolan på. Dessa barnen (min son var delvis ett av dem) började det gå bättre för lite senare, typ från tvåan, när de äntligen börjar lära sig lite. 

• Aliona
    Anonym (Undrande mor) skrev 2024-11-29 07:17:48 följande:

Tack för alla svar!

Jag är själv född 28 december och har således alltid varit yngst. Det upplevde jag aldrig som något problem. Jag låg alltid före de flesta i min klass i nästan alla ämnen och det var ingen skillnad på mig och mina klasskamrater födda tidigare på året. Jag var förvisso kortare, men det är jag också nu som vuxen.  

Det här med aktiviteter struntar jag i. Inget av mina barn har hållit på med åldersindelade aktiviteter och ingen av dem har heller brytt sig om vad klasskompisarna gör, utan gått efter sina egna intressen. Vi bor i en stor stad som erbjuder mer än ett fotbollslag och ett hockeylag. Jag själv växte upp med att kompisar hade helt olika aktiviteter. Sällan gick mer än två på samma aktivitet.

En av anledningarna till att vi vill låta vårt barn börja tidigare, är för att barnet blir ensamt kvar på förskolan och i praktiken kommer att behöva lära känna en grupp med nya kompisar sista året. Sen kommer ingen av dessa barn att gå till skolan som vårt barn kommer att gå på ändå, så det blir två gånger på kort tid som barnet kommer hamna i ny gruppering. Barnet kommer också behöva göra samma skolförberedande saker en gång till. 

Barnet i fråga läser nästan flytande (dvs nästan utan att ljuda) och läser enklare böcker, typ Alfons, själv. Läsförståelsen är mycket god för åldern. Räkning går bra och skrivande likaså. När kompisarna på förskolan får rita berättelse, utmanas vårt barn med att få skriva en berättelse till exempel. 

Till saken hör också att barnens pappa är särbegåvad och syskon är mycket begåvade och har mycket, mycket lätt för sig i skolan där skolans svåraste ordinarie  erbjudande inte på långa vägar ger utmaning. 

Då förstår jag faktiskt inte varför du tvekar. Vad skulle vara argument för att INTE börja tidigare? 

• Aliona
    Anonym (Undrande mor) skrev 2024-11-29 07:47:51 följande:
    För att ALLA jag pratar med berättar hur eländigt det kommer att vara och drar gärna upp nåt exempel från den egna klassen som i princip alltid slutar illa. Gärna skräckhistorier, som att det slutat i missbruk eller självmordstankar, på grund av den tidigare skolstarten. Det här ämnet verkar framkalla samma reaktion som när andra kvinnor måste berätta sin skräckhistorier från förlossningen...

Men orsaker till det som kan göra att det går illa är vad vi har räknat upp här, alltså att barnet inte är moget, att barnet får sociala svårigheter, inte kan delta på åldersindelade aktiviteter (inkl gå på bio och krogen, när den dagen kommer), eller att försprånget de har i skolstartens början inte består utan att de halkar efter senare, är alla anledningar som du säger inte är relevanta för ditt barn. Så varför bryr du dig om att fet har gått illa för andra? 

I din situation skulle jag vara mer oroad för ev särbegåvning än vilket läsår barnet ska börja skolan. Särbegåvade barn har ofta svårigheter i skolan och förekommer ofta bland hemmasittare. I din situation skulle jag snarare lägga krutet på att hitta en skola som erbjuder tillräcklig utveckling för ditt barn än att börja skolan tidigare (vilket hon ändå kan göra om ni vill). Så som du beskriver hennes nivå nu så kommer de första åren i skolan ändå vara slöseri med tid. 

• Aliona
    Anonym (Undrande mor) skrev 2024-11-29 08:10:41 följande:
    Huruvida det här barnet är särbegåvat vet vi inte. Jag uppfattar inte det yngre barnet som lika begåvat. Inlärningen ser lite olika ut mellan barnen. Det väldigt begåvade äldre syskonet i samma skola, älskar dock att gå till skolan, trots att utmaningar saknas. Än finns ingen risk för hemmasitteri och äldre barnet har heller ingen NPF-diagnos (som alltid kommer upp som en fråga när man pratar om hög begåvning).
    Har de äldre barnen fått hoppa över årskurser? 
  • Aliona
    Anonym (Undrande mor) skrev 2024-11-29 08:18:14 följande:
    Nej, vi vill inte det då det barnet är född sent på året. Skolan tillåter inte heller det (men att börja f-klass tidigare går bra).

Åter igen, det låter som att ni snarare behöver en mer utmanande skola till alla era barn. Låter solklart att yngsta ska börja tidigare, men om de inte kan möta barnen på deras nivå och inte tillåter att de hoppar upp klasser så lär den goda effekten av att börja tidigare försvinna rätt snart. 

• Aliona
    Anonym (Undrande mor) skrev 2024-11-29 08:29:16 följande:
    Primärt så handlar det mer om den sociala samvaron än kunskapsnivåerna. Hade barnet gått på förskolan med jämnåriga och inte behövt lära känna en ny grupp, hade vi låtit förskolan försöka utmana. Nu när barnet dessutom ligger före många av "skolbarnen", kändes det som ett görbart val.

Den här skolan går upp till tredje klass, så barnen kommer ändå byta till fyran och därmed få längre restid. Fram tills dess, när man inte kan resa själv, tycker jag att närmsta skolan är rimlig, både av logistiska och sociala skäl.

Då vet du vad ni vill och vad som är bäst för er. Gör det och strunta i skräckhidtorier från andra. 

Svar på tråden Januaribarn som börjat skolan ett år tidigare - erfarenheter!