• Anonym (Hon)

Kan han neka mig pengarna?

I början av separationen mådde jag så dåligt och var ärligt talat inte säker på om jag skulle orka leva vidare. Det var jag som tog steget att lämna en destruktiv relation och jag sa saker som att jag inte vill ha något (jag hade varit hemmafru och inte haft något större inflytande över inredning etc) och där och då ville jag inte ha "hans pengar" heller. Nu har jag dock hunnit landa och han vägrar dela upp allt och säger att "muntliga avtal är bindande". Stämmer det verkligen här? Jag var inte vid mina sinnens fulla bruk när jag avsa mig det.

• Svar på tråden Kan han neka mig pengarna?
  • Goneril
    Anonym (ok) skrev 2024-11-28 15:57:47 följande:
    Enligt Lawline:

Det finns två grundkrav för att ett bodelningsavtal ska vara giltigt (9 kap. 5 § äktenskapsbalken). Avtalet ska vara skriftligt samt underskrivet av båda ex- makarna.

Så nej, muntligt avtal gäller inte juridiskt. 
    Underskrivet ja, om han vägrar kan en bodelningsförrättare utses. Han kommer ändå att hävda det muntliga avtalets giltighet, men han kommer att ha svårt att få igenom det. Han anser att ett muntligt avtal uppkommit genom att TS i sin utsatta situation sagt att hon inte brydde sig om pengarna.
  • Anonym (X)
    Goneril skrev 2024-11-28 16:20:53 följande:
    Underskrivet ja, om han vägrar kan en bodelningsförrättare utses. Han kommer ändå att hävda det muntliga avtalets giltighet, men han kommer att ha svårt att få igenom det. Han anser att ett muntligt avtal uppkommit genom att TS i sin utsatta situation sagt att hon inte brydde sig om pengarna.

Nej. Det måste upprättas en handling som måste skrivas under. 

Det muntliga gäller inte i det här fallet. 

• Tom Araya
    Anonym (Sten) skrev 2024-11-28 15:29:53 följande:

Du kan bara hävda att du inte vill ha hans pengar men du vill ha dina pengar, dvs den del du har rätt till. Du menade såklart att du inte ville ta mer än vad som lagligen är ditt. Du vill inte ha det som lagligen är hans såklart. Det blir svårt för honom att bevisa att du menade något annat. 

Bästa tipset!

Juridiskt är äkta makar till hälften delägae i allt de skaffat tillsammans, oavsett vem som har betalat och detta gäller även ekonomiska besparingar. Det kan finnas undantag utefter vissa avtal, men detta är grundregeln.
  • Anonym (Nej)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 22:52:38 följande:
    Bästa tipset!

Juridiskt är äkta makar till hälften delägae i allt de skaffat tillsammans, oavsett vem som har betalat och detta gäller även ekonomiska besparingar. Det kan finnas undantag utefter vissa avtal, men detta är grundregeln.
    Och även arv som har kommit in.
  • Anonym (Hon)

Han säger att det finns sms-bevis. Jag minns inte att jag pratat om det över sms, men det är inte omöjligt. Oavsett kan det väl inte räknas? Jag kan visa journalutdrag från hur jag mådde på den tiden.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Hon) skrev 2024-11-29 07:24:04 följande:

Han säger att det finns sms-bevis. Jag minns inte att jag pratat om det över sms, men det är inte omöjligt. Oavsett kan det väl inte räknas? Jag kan visa journalutdrag från hur jag mådde på den tiden.

Säg bara "jaha"  med intetsägande blick. Gå inte in i diskussioner. Låt jurist sköta bodelningen! Dina journaler räcker inte som motbevis, men ett sms borde inte heller räcka. Och som någon sa, du vill inte ha HANS pengar, du vill ha de som du har rätt till.
  • Anonym (JB)

Tror absolut inte att det räknas. Kontakta en jurist. Kanske kan du få hjälp via din hemförsäkring, eller facket. Mitt fackförbund hade erbjudande om en gratis rådgivning. 

• Anonym (X)
    Anonym (Hon) skrev 2024-11-29 07:24:04 följande:

Det är fortfarande inte underskrivet. Han kan ta sig i brasan.

Hälften är ditt och det är inte för mycket begärt.

Ta hjälp av en jurist, det kommer du tjäna på i längden. 
  • olof 45

Herreje - kommunen har jurister som inte alls kostar mycket, om du har låg inkomst.

Det enda du ska säga till ditt tröga ex är att "Du har tyvärr missupfattat diskussionerna helt, och enligt lag ska bouppdelning alltid vara skriftliga och underskrivna. Låt oss ordna detta via familjerätten, så behöver inte vi två tjafsa mera, för det leder uppenbarligen ingenstans. Du försöker ju bara vrida på mina ord. Jag har aldrig sagt att jag inte vill ha det som är mitt - och man kan inte muntligen avtala bort sina rättigheter heller, så också den delen har du missuppfattat fullständigt. Jag föreslår att du kontaktar en advokat, som kan förklara detta för dig i detalj. Det är inte mitt jobb att utbilda dig."  

• MammaTillDansband

Nej, det är inte kommunens jurister och/eller familjerätten som gör bodelningar. TS får vända sig till en privat familjerättsjurist, alternativt tingsrätten för att få en person förordnad som med diktatorisk makt skiftar boet om parterna inte kommer överens.
    Familjerätten på kommunen kan däremot hjälpa till att göra avtal för de gemensamma barnens boende och umgänge med föräldrarna.

• olof 45
    MammaTillDansband skrev 2024-12-18 16:10:41 följande:

Nej, det är inte kommunens jurister och/eller familjerätten som gör bodelningar. TS får vända sig till en privat familjerättsjurist, alternativt tingsrätten för att få en person förordnad som med diktatorisk makt skiftar boet om parterna inte kommer överens.
    Familjerätten på kommunen kan däremot hjälpa till att göra avtal för de gemensamma barnens boende och umgänge med föräldrarna.

Har en vänninna som fick jurist som skötte BÅDE avtalet gällande barnen och bodelning, subventionerat. 

Så bäst är väl att TS ringer och hör sig för? 

Jag har en annan bekant som hade juridisk hjälp inbakat i hemförsäkringen (men det täckte bara EN skilsmässa :))
Svar på tråden Kan han neka mig pengarna?