• Anonym (Barnlängtan)

Tänk om barnet blir allergisk?

Hej!
    Ni kommer säkert tycka jag låter knäpp nu?
    Jag och sambon vill gärna skaffa en liten snart, speciellt sambon som i princip tjatar varje dag. Vi är äntligen på en plats i livet där vi känner att vi hade kunnat ge ett barn  dom bästa förutsättningarna. Jag är dessutom 27 så klockan tickar?
    MEN vi har två hundar som vi älskar över allt annat, både jag och sambon skulle dö för dom. Jag älskar dom precis lika mycket som jag älskar människorna i min närhet, dom är mina små barn. Jag är därför livrädd för att skaffa barn för tänk om gud förbjude mitt barn skulle bli allergisk mot mina små älsklingar. Det bästa kanske helt enkelt är att leva barnlös om man vill ha hund, eller vad tycker ni? :( 
    varken jag eller sambon har några allergier, dock är både min mor och bror allergiska, främst mot katter men reagerar lite på mina hundar ibland. Inga andra släktingar varken på min eller hans sida är allergiska.
  • Svar på tråden Tänk om barnet blir allergisk?
  • Anonym (xxx)

Ja, det är ju ett val ni får göra. Men man kan väl äta allergitabletter, eller hjälper inte det?
    Min son och hans fru har hund och väntar barn nu, och har inte hört att de är rädda för allergier. Är det vanligt?

• Anonym (G)

Det barn har mycket av omkring sig blir de sällan allergiska mot. :)  

• Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-28 08:09:06 följande:

Ja, det är ju ett val ni får göra. Men man kan väl äta allergitabletter, eller hjälper inte det?
    Min son och hans fru har hund och väntar barn nu, och har inte hört att de är rädda för allergier. Är det vanligt?

Jo allergitabletter är toppen, dock kan man ju inte ge en bebis det :/ Jag tror inte det är så vanligt, bara jag som övertänker precis allt D: 
  • Anonym (Anna)

Skaffar ni barn så behöver barnet vara prio ett såklart.
    Ofta blir man imun mot sina egna djur vid lättare allergi.
    Skulle ert barn bli sjuk av hundarna får ni omplacera dem eller något.
    Är ni inte beredda på att sätta barnets behov först så håll er till hundarna och låt andra skaffa barn.

• Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (G) skrev 2024-11-28 08:09:53 följande:

Det barn har mycket av omkring sig blir de sällan allergiska mot. :)  

Det kan nog stämma, jag har aldrig hört att ett barn blivit allergiskt mot ett djur som redan fanns i familjen sedan innan. Dock barn som blivit allergiska när familjen skaffat ett nytt djur.
  • Tom Araya

Man kan ju inte tänka att barn man vill skaffa kanske blir allergiska, för det kan de bli mot vad som helst. Men sannolikheten för att barnen utvecklar allergi mot något de tidigt utsätts för är lägre.

• Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-28 08:23:05 följande:

Skaffar ni barn så behöver barnet vara prio ett såklart.
    Ofta blir man imun mot sina egna djur vid lättare allergi.
    Skulle ert barn bli sjuk av hundarna får ni omplacera dem eller något.
    Är ni inte beredda på att sätta barnets behov först så håll er till hundarna och låt andra skaffa barn.

Ja det får nog bli så tyvärr. Hundarna är ju här nu och kan inte tänka mig att någonsin lämna bort dom, har nästan som dödsångest varje dag över att min ena hund börjar bli gammal för att leva utan dom känns helt omöjligt :/ 
  • Anonym (Beror på)

Ja det kan bli så, eller så blir barnet/barnen mindre allergiska just pga att de exponeras för allergener.

Välj. Barn eller djur?

• Anonym (Barnlängtan)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 08:27:20 följande:

Man kan ju inte tänka att barn man vill skaffa kanske blir allergiska, för det kan de bli mot vad som helst. Men sannolikheten för att barnen utvecklar allergi mot något de tidigt utsätts för är lägre.

Nej förstår att mitt tankesätt är knäppt, men är man ett kontrollfreak så är man D: 
  • Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-11-28 08:42:46 följande:

Ja det kan bli så, eller så blir barnet/barnen mindre allergiska just pga att de exponeras för allergener.

Välj. Barn eller djur?

Eftersom hundarna är här nu och det eventuella barnet inte finns ännu så är såklart det valet ganska så lätt. Kanske tänker annorlunda om några år. Så tråkigt att man ska behöva välja bara :/ Djur och barn är ju det finaste vi har.
Svar på tråden Tänk om barnet blir allergisk?