Anonym (Belle Bi) skrev 2024-11-28 09:49:01 följande:
Jag har blivit tjock i medelåldern. Det beror dels på sjukdom och dels på matvanor.
Det är inte heller lika lätt att gå ner som det är att gå upp.
Har fetma i släkten, de flesta i min familj är lite eller mycket runda.
Min mamma gick på överviktsenheten på ett sjukhus och fick reda på att hennes ämnesomsättning var mycket låg, så det finns ju en genetisk koppling också.
Jag kämpar för att gå ner i vikt igen. Vägde exakt samma under hela mitt liv från ca 12 års ålder till ca 45 (ca 57 kg). Nu väger jag 82. DEPP!
Det du säger stämmer tyvärr, speciellt om du har ärvt dessa gener.
Att man går upp i vikt, I medelåldern är ju egentligen inte jättekonstigt. Då metabolismen avtar redan efter 25. Övervikt och fetma har dessutom med gener och arvsanlag att göra. Chansen ökar avsevärt om båda föräldrarna är överviktiga och det gått i generationer. Det går att läsa om, på Folkhälsomyndigheten
. En del skulle få det helt omöjligt att ligga på en ideal vikt. För det kommer alltid finnas dom som inte går upp speciellt mycket. Och andra som gör det väldigt mycket. Man kanske inte är så där jättesugen på att svälta sig. Vilket det förmodligen skulle innebära, om man hör till den gruppen som har extremt svårt att gå ned.
Obesitas, dvs kraftig fetma. Innebär dessutom att när man har nått dit eller är i det spannet. Är det rent omöjligt att gå ned i vikt på egen hand. Medicinskt sett. Då är din metabolism så pass förstörd. Att du har två val, antigen operation eller medicin för fetma. Det här vet vi som arbetar med medicin. Läkare, sjuksköterskor etc.
Man behöver förstå att det är ett komplext problem. Som är mer på en individuell nivå än en lösning för alla.
Men många är också väldigt bekväma, tar och kör bilen överallt. Ända fram till ytterdörren. För att köra en 500 m sträcka för mjölk etc. Överlag behöver dom flesta bli bättre på att röra på sig. Det behöver inte betyda att man måste köra stenhårt på ett gym. Man kan gå promenader, jogga, gå längre sträckor. Gå lite mer raskt. Så att pulsen får jobba lite. Bara att välja bort socker och annat och ersätta det med färska bär och frukt. Eller äta räkor istället för chips. Det finns så mycket annat gott som är bättre för oss :)