• Anonym (Ingenting)

Lögner

Jag och min man har en relation där vi är väldigt ärliga mot varandra i stort och smått. 

Nu har vi hamnat i en diskussion där vi inte kan komma överens.

ibland när man blir lite sårad, kränkt eller sur så kan ens partner fråga om det är något som är fel/vad det är som är fel?

Om man svarar att det inte är någonting fastän man kanske känner sig lite sur eller något, ljuger man då?

Går den oärligheten att likställa med andra lögner? Så att en sådan lögn gör att man inte kan litas på?

• Svar på tråden Lögner
  • Anonym (Korvspad)

Ja det är klart att det är en lögn! Dessutom fult passivt-aggressivt! Det är den senare biten som är värst.

• Meddelande borttaget
  • Tecum

Självklart är det en lögn, men syftet är inte att lura någon utan beror troligen på att man inte orkar eller kan sätta ord på problemet just nu.

• Anonym (Kille)

Anser det är en vit lögn. Om den nu inte vill berätta så måste den inte. Allt som inte behövs berättas behövs inte

• KimLinnefeldt

Fattar inte frågan. Om partnern kränkt en, varför ska man då inte berätta det? Eller om man inte orkar prata om det just då, då kan man väl säga det? Eller om det är något annat i livet som är snett, då berättar man väl det?

Fattar inte...

• Aliona

Självklart är det en lögn. Det är också väldigt okonstruktivt att säga att det inte är något om det är något. Det kan dessutom skapa osäkerhet och oro hos den andra eller en känsla av att vara utestängd, vilket aldrig är positivt. I bästa fall är personen bara lite sur och vet att det egentligen är tramsigt och vill inte eskalera en konflikt genom att prata. I värsta fall är tystnad en medveten strategi för att bestraffa den andra (silent treatment). 

Det är helt ok att inte alltid vilja prata i ett förhållande, men istället för att säga att det inte är något så kan man säga saker som är sanning, tex:
    -Jag vill inte prata just nu 
    -Jag behöver bara lite tid för mig själv med mina tankar och känslor 
    -Jag behöver lugna mig lite själv 
    -Jag behöver rensa mina tanlar
    -Jag är bara lite sur, men det kommer att gå över om en stund 
    -Jag är bara på dåligt humör
    Eller något annat.

Svar på tråden Lögner