Inlägg från: Astriidlind |Visa alla inlägg
  • Astriidlind

Julen är barnens högtid

Varför gillar svenskar alkohol så mycket? Har verkligen aldrig förstått det. Det är nästan som att det tillhör svensk kultur. Tragiskt! Jag har två barn och inte ens när jag är ute med mina vänner dricker jag mig full. både för hälsans skull och för att jag inte ska vara bakfull som ett fån när jag behöver ta hand om mina barn. 

• Astriidlind
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 20:47:45 följande:
    Det tillhörde svensk kultur, fram till artonhundratalet söp vi kopiöst mycket som folk. På artonhundratalet uppstod nykterhetsrörelsen som bla ledde till att vi fick statliga Systembolaget . Mina mor och farföräldrar drack i princip inget, eller väldigt lite alkohol. De hade i minne de enorma problem alkoholen skapade i det svenska samhället, innan nykterhetsrörelsen lyckades minska dessa problem .
    Vi har aldrig haft en kultur av vindrickande utan vi svenskar har supit, starksprit och öl. 
    Denna supkulturen vill vi inte tillbaks till. Att dricka lite gott vin till maten, som de gör vid medelhavet, är ett sätt att njuta utan att få nackdelarna. Men om det handlar om att tömma bag in boxar, då är det knappast längre lite vin till maten, om man inte har typ en femtioårsfest .
    Det förklarar ju mycket men synd att det sitter kvar hos vissa.
  • Astriidlind
    Anonym (a) skrev 2024-11-28 21:06:39 följande:
    tja du tror att böner botar autism så...
    Nu var inte fallet så att hon hade autism? Men jag tror absolut på gud och att böner hjälper. Gud har hjälpt mig många gånger. 
  • Astriidlind
    Tom Araya skrev 2024-11-28 22:27:00 följande:
    Alkohol är en del av kulturen i stor del av världen, inte bara i Sverige.
    Jo det har du rätt i men tänker mer på att det är vanligare bland svenskar än vi som har utländsk bakgrund. Vi gillar te och nötter ;D
Svar på tråden Julen är barnens högtid