Julen är barnens högtid
Om man firar jul med barn tycker jag inte man dricker sig berusad. En julöl eller ett litet glas vinglögg går bra tycker jag men inte mer än så.
Om man firar jul med barn tycker jag inte man dricker sig berusad. En julöl eller ett litet glas vinglögg går bra tycker jag men inte mer än så.
Skulle aldrig komma på tanken att avstå alkohol vare sig på julafton eller någon annan gång när jag vill njuta lite extra.
Våra barn säger att de fick en positiv upplevelse av när vi drack alkohol, jag har pratat med dem om detta. De säger att för dem var alkohol att mamma och pappa hade gäster och drack vin till maten. Vuxendryck ,inget konstigt och de förstod att detta var fint och festligt. Min dotter införde tidigt att när det var vin till vuxna till maten, då skulle barnen få läsk. Jag var väldigt restriktiv med läsk.
Mina ungdomar är nu unga vuxna, de dricker väldigt lite alkohol, mycket mindre än vad jag gjorde som ung vuxen. Mina föräldrar drack jättelite. Typ en vinflaska på fyra vuxna på nyårsafton och på bröllop.
Jag tyckte som ung att det var nytt och spännande och sofistikerat med vin och fina drinkar. För mina barn är alkohol något som deras föräldrar ägnade sig åt på vuxenmiddagar och därmed inte särskilt spännande.
Våra barn säger att de fick en positiv upplevelse av när vi drack alkohol, jag har pratat med dem om detta. De säger att för dem var alkohol att mamma och pappa hade gäster och drack vin till maten. Vuxendryck ,inget konstigt och de förstod att detta var fint och festligt. Min dotter införde tidigt att när det var vin till vuxna till maten, då skulle barnen få läsk. Jag var väldigt restriktiv med läsk.
Mina ungdomar är nu unga vuxna, de dricker väldigt lite alkohol, mycket mindre än vad jag gjorde som ung vuxen. Mina föräldrar drack jättelite. Typ en vinflaska på fyra vuxna på nyårsafton och på bröllop.
Jag tyckte som ung att det var nytt och spännande och sofistikerat med vin och fina drinkar. För mina barn är alkohol något som deras föräldrar ägnade sig åt på vuxenmiddagar och därmed inte särskilt spännande.
Jag läste artiklarna och experterna säger att det som ör farligt är berusningsdrickande, både för barnen och alkoholberoendet.
Man skall alltså aldrig dricka sig berusad. Klarar man att dricka kontrollerat. Utan berusning, är det ok. Kan man inte dricka lagom mycket bör man inte dricka alls. Särskilt inte med barn närvarande. Och absolut inte på julafton.
Frågan är om de som dricker sig berusade förstår skillnaden?
Julafton passar ju verkligen inte för större mängder alkohol? Nyårsafton då vill man ju skåla i Champagne och gärna ha ett finare vin till den festliga nyårsmiddagen. Nyårsafton innebär fest för de flesta.
På julafton är det för de flesta jullunch, julklappar, Kalle anka.
I vår familj går vi till domkyrkan och tittar på julspel, det är många som går dit, kyrkan blir alltid helt, helt full, trots att den är jättestor.
Jag förstår verkligen inte varför det skall vara viktigt med sprit på julafton?
En julöl till julmaten och ett litet glas glögg till julklappsutdelningen brukar jag unna mig. Om någon i familjen tog illa upp för det, skulle jag utan problem kunna ta en lättöl och saftglögg. Alkoholen är verkligen inte det viktigaste, någonsin , och absolut inte på julafton.
Varför gillar svenskar alkohol så mycket? Har verkligen aldrig förstått det. Det är nästan som att det tillhör svensk kultur. Tragiskt! Jag har två barn och inte ens när jag är ute med mina vänner dricker jag mig full. både för hälsans skull och för att jag inte ska vara bakfull som ett fån när jag behöver ta hand om mina barn.
Ser inte era barn er någonsin flamsa, skratta och bära er löjligt åt när ni är nyktra?
I min värld så är det nämligen så som lätt berusade människor oftast är. Ni påstår att barn känner sig illa till mods och otrygga vid minsta förändring i personligheten och den träder in omedelbart man dricker. Jag får det bara inte att gå ihop.
Men det är ju faktiskt mycket , mycket sämre att dricka på nordeuropeiskt vis. Det är mycket skadligare för kroppen att dricka mycket på en gång. Det är också mycket större risk för negativa beteendeföröndringar, som kan leda till att barnen drabbas på olika sätt. Det sker också fler olyckor och mer våldsamheter uppstår. Man blir bakfull dessutom.
Jag är uppvuxen i en familj där alkoholen förstörde julen. Jag har anhöriga runt mig som hade hemska jular med nyktra föräldrar. Jag har vänner som aldrig ens reflekterade över om deras föräldrar drack eller ej, vilket de nu vet att dom alltid gjort.
Med det vill jag ha sagt att ta ansvar, vårda dina barn och relationer. Det är ett farligt spel när man rider högmodets våg, i princip alla som gör det är de allra värsta utan att själva inse det, berusade eller ej
Jag förstår att ni vars barndom förstörts av era alkoholistföräldrars drickande propagerar för en vit jul. Men det finns de som dricker på ett ansvarsfullt sätt. Alkoholkonsumtion är inte nödvändigtvis lika med fylla. Ta skulden dit den hör hemma; de som förstört era jular.
Och om ni är i behov av en vit jul för att skona barnen, eftersom er erfarenhet är att alkohol fördärvar barnen, ja, då behöver ni helt sluta med alkohol för det låter som om er alkoholkonsumtion under resten av året inte heller är så sund.
Det är ju ingen som säger att det är skadligt att dricka en julöl och ett glas glögg på julafton. Skadar vare sig hälsan allvarligt eller förstör julen för något barn. I artiklarna i trådstarten står det tydligt att det som anses farligt för både barn och hälsa är berusningsrickande, inte en måttlig alkoholkonsumtion utan berusning.
Men massor av barn får sina jular förstörda. Många barn får stora delar av sina barndomar förstörda av alkoholen. Bra då att detta uppmärksammas åtminstone en gång om året. När detta uppmärksammas, då tycker jag att vi skall tänka på barnen som har det svårt.
Hur många barn växer upp med föräldrar som har alkoholproblem? - CAN-rapport 185
Som mest bedömer vi att av samtliga barn under 18 år i Sverige idag, har upp till 430 000 barn någon gång under uppväxten haft minst en förälder med alkoholproblem. Gör vi en avgränsning till mer allvarliga alkoholproblem skattar vi att den gruppen utgörs av 320 000 respektive 215 000 barn medan ca 75 000 barn antas ha växt upp med föräldrar som har en mycket allvarlig alkoholproblematik.