Inlägg från: Anonym (Alice) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alice)

Julen är barnens högtid

Körsbärsdalen skrev 2024-11-27 14:22:15 följande:

Varför inte se till att dricka med måtta eller inte alls - året om..? Varför är det sånt tjat om just julen? 

Precis, förstår inte alls sånt här. Har även sett folk mena att man kan ju faktiskt skippa alkoholen på julafton, för att spara sig till nyår. Känns ju bara sjukt. Är man så orolig för hur barnen i ens närhet påverkas av att man dricker spelar det väl ingen roll om det är julafton, nyår eller vilken fredagkväll som helst under året, då bör man väl alltid vilja dricka med måtta? 
  • Anonym (Alice)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 07:31:58 följande:

Våra barn säger att de fick en positiv upplevelse av när vi drack alkohol, jag har pratat med dem om detta. De säger att för dem var alkohol att mamma och pappa hade gäster och drack vin till maten. Vuxendryck ,inget konstigt och de förstod att detta var fint och festligt. Min dotter införde tidigt att när det var vin till vuxna till maten, då skulle barnen få läsk. Jag var väldigt restriktiv med läsk. 

Mina ungdomar är nu unga vuxna, de dricker väldigt lite alkohol, mycket mindre än vad jag gjorde som ung vuxen. Mina föräldrar drack jättelite. Typ en vinflaska på fyra vuxna på nyårsafton och på bröllop.

Jag tyckte som ung att det var nytt och spännande och sofistikerat med vin och fina drinkar. För mina barn är alkohol något som deras föräldrar ägnade sig åt på vuxenmiddagar och därmed inte särskilt spännande. 

Delar exakt samma upplevelse. Mina föräldrar drack alkohol regelbundet, men med måtta. De pratade om druvor, gick kurser och det handlade alltid mer om nåt som smakade bra än att man skulle supa skallen av sig. Det har absolut påverkat mig positivt och alkohol har aldrig varit nåt spännande eller "förbjudet" för mig.

Jag drack själv inget förrän jag blev 18 och har efter det aldrig riktigt druckit särskilt mycket. Jag är närmare 35 nu och har väl varit riktigt full kanske 5 gånger i mitt liv. Jag märkte också en klar skillnad mellan min syn på alkohol och jämnåriga vänner. Många köade på systemet på deras 20-årsdag, vilket jag tyckte var helt onödigt, när man kunde spendera dagen på betydligt roligare saker. 
  • Anonym (Alice)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 11:14:01 följande:

Alkoholen är verkligen inte det viktigaste, någonsin , och absolut inte på julafton. 

Jag håller med. Och jag skulle också säga att om det fanns bra alkoholfria alternativ till exempelvis vin skulle jag gärna dricka det istället. I dagsläget finns det inte, då många alkoholfria viner smakar blaskig saft, vilket såklart inte är det man är ute efter när det kommer till vin. 

Tycker generellt sett att "trenden" med alkoholfritt vin, gin eller andra spritsorter, är väldigt rolig och jag ser fram emot att den blir större och resultaten bättre, även om det inte är perfekt än.
Svar på tråden Julen är barnens högtid