Julen är barnens högtid
Varför inte se till att dricka med måtta eller inte alls - året om..? Varför är det sånt tjat om just julen?
Varför inte se till att dricka med måtta eller inte alls - året om..? Varför är det sånt tjat om just julen?
Våra barn säger att de fick en positiv upplevelse av när vi drack alkohol, jag har pratat med dem om detta. De säger att för dem var alkohol att mamma och pappa hade gäster och drack vin till maten. Vuxendryck ,inget konstigt och de förstod att detta var fint och festligt. Min dotter införde tidigt att när det var vin till vuxna till maten, då skulle barnen få läsk. Jag var väldigt restriktiv med läsk.
Mina ungdomar är nu unga vuxna, de dricker väldigt lite alkohol, mycket mindre än vad jag gjorde som ung vuxen. Mina föräldrar drack jättelite. Typ en vinflaska på fyra vuxna på nyårsafton och på bröllop.
Jag tyckte som ung att det var nytt och spännande och sofistikerat med vin och fina drinkar. För mina barn är alkohol något som deras föräldrar ägnade sig åt på vuxenmiddagar och därmed inte särskilt spännande.
Alkoholen är verkligen inte det viktigaste, någonsin , och absolut inte på julafton.