Inlägg från: Anonym (Bleep) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bleep)

Böter från skolan

Anonym (E) skrev 2024-11-27 12:08:01 följande:

Men vad tror du själv...? Självklart ska man betala för skadegörelse! Det är verkligen skit samma att vi har skolplikt - man ska kunna sköta sig i möblerade rum!

Läste du hela TS? Sonen har alltså adhd och autism och går i en resursskola. Den ska alltså vara anpassad för elever med hans "problematik". Det är alltså inte en vanlig skola. Så det där med att "sköta sig i möblerade rum" är ju jus det som barn i en sådan skola inte alltid klarar. Förstår du verkligen inte bättre? 

Ditt uttalande vore att jämföra med ett krav att blinda barn minsann ska kunna läsa vanliga böcker för det kan ju alla andra barn. 

• Anonym (Bleep)

För att svara på ts fråga: jag är kluven. Har du pratat med rektorn? Hur motiverar de kravet på ersättning? Det är ju en resursskola, det här kan ju inte vara en unik händelse?

• Anonym (Bleep)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 13:53:45 följande:
    Jag skrev aldrig att barnet ska skärpa sig. Oavsett svårigheter så ska VH betala för sitt barns skadegörelser.
    Du skrev att "man ska kunna sköta sig i möblerade rum". Andemeningen i det är att man får skärpa till sig annars. 
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 17:11:16 följande:
    Kan bero på att vissa skolor anser att elever ska betala för skadegörelse oavsett om de har en diagnos eller inte, eller om det är resursskola eller inte. Diagnosbarn i vanlig skola får också betala för sig, affekt eller inte. Eller snarare vh då.

Jag jobbar på en "normal" skola, vad nu det har med saken att göra. Och som jag skrev så har jag 10+ års erfarenhet av diagnosbarn. Utöver det självklart kontakt med andra lärare, inkl. på resursskolor och liknande.

Jag tror att du ljuger. Eller jag hoppas det i alla fall. Ingen som faktiskt jobbar med barn borde använda uttryck som "diagnosbarn" eller påstå att man "måste klara av att vistas i möblerade rum" i en sådan här diskussion (då har man liksom inte fattat någonting om dessa "diagnosbarn" som du så fint kallar dem). 

• Anonym (Bleep)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 17:41:50 följande:
    Rättare sagt, det blev aktuellt att nämna eftersom någon näsvis person började fråga om jag hade barn med npf. Ursäkta mig att jag har erfarenhet av inte bara ett eller ett fåtal utan MÅNGA diagnosbarn genom åren. Och ja, jag kallar dem det och det är inget skällsord.
    Du påstår att du ör pedagog men förstår inte varför "diagnosbarn" inte är ett trevligt begrepp att använda? Ja du jobbar säkert med barn...
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 17:39:49 följande:
    Nej det gör jag inte. Varför skulle jag? Jag har öht inte ens tagit upp det förrän jag blev tillfrågad, för det känns inte särskilt relevant. Om du inbillar dig att jag är en dålig pedagog för att jag anser att man betalar för det man förstör, det får stå för dig. Grattis, du är en människa helt i tidens anda.
    Peka gärna på var jag skrivit att man inte ska betala för det man förstör. Det borde du kanske till och med funderat på innan du började härja om vad du tror att jag anser. 
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 18:47:14 följande:
    Jag har aldrig påstått att du har skrivit det! Det är minst tredje gången nu som jag blir anklagad för att ha skrivit saker som jag aldrig har gjort. Och jag har inte "härjat" heller, men snyggt att du avslöjar dina härskartekniker iaf. Jag har inte påstått något om dina åsikter heller.

Okej så du påstår inte att jag anser att du är en dålig pedagog för att du anser att man ska betala för det man förstör? Det är nämligen ett falskt påstående om mina åsikter. Verkar dumt att skriva det då va?

Jag anser att du är en dålig pedagog  för att du använder uttryck som "diagnosbarn", för att du inte fattar varför det är ett otrevligt sätt att uttrycka sig samt för att du verkar sakna grundläggande förståelse om npf-diagnosern och varför en del barn går i resursskola.

• Anonym (Bleep)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 18:45:22 följande:

Till och med vår spec.lärare som själv har diagnos använder ordet, och ledningen, och EHT! Men neeeej då, det får man inte säga, för det är inte "trevligt".

Jag tycker det är viktigt att uttrycka sig respektfullt. "Diagnosbarn" är inte respektfullt. Sen kan man yra om "kränkthet" och "snöflingor" istället för att bara fundera på hur man uttrycker sig och hur ord faktiskt påverkar sin omgivning eftersom det troligen är lättare art slå ifrån sig istället för att ändra sitt beteende. 
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (Lulle) skrev 2024-11-27 19:51:21 följande:
    Dom flesta förstår i någon grad vad konsekvenserna kan bli. Om man är heeelt aningslös så behöver man i princip vara inlåst på klinik för att inte vara en fara för andra människor runt omkring.
    Nu är ju brist på konsekvenstänk en av de vanligaste egenskaperna vid en npf-diagnos. Plus att barn som grund har dålig känsla för konselvenser. Så vad "de flesta" vet kanske inte är helt relevant va?
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (Horribelt) skrev 2024-11-27 19:08:20 följande:

Jag tycker att det låter helt horribelt att föräldrar tvingas lämna sina barn med olika diagnoser i skolan (skolplikt) och sedan ska de bli ruinerade ekonomiskt för att pedagogerna inte klarar av att se till att saker inte går sönder när barnen agerar på ett sätt som beror just på deras diagnos (i kombination med misslyckade anpassningar då).
    Det borde ju leda till att föräldrar inte har råd att skicka barnen till skolan till slut? 
    Och skolan bör väl rimligen ha försäkringar anpassade efter sin verksamhet?!

Exakt det här! Som förälder så sitter man ju i en rävsax. Man måste skicka barnet till skolan. Skolan gör inte lämpliga anpassningar. Föräldrarna blir ersättningsskyldiga. Men sen då när de inte har råd längre? Ska de säga upp sig från jobbet för att vakta sitt barn i skolan? Sluta skicka barnet till skolan? Nä inget av det är ju hållbart. Och som sagt; försäkringar bör ju finnas. Speciellt i en resursskola.
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 21:32:43 följande:
    Nej, det påstår jag inte. Jag skrev "OM". Det är nu fjärde gången du kommer med falska anklagelser.

....jag och stora delar av lärarkåren. Stackars barn som omtalas på det sättet av så många dåliga pedagoger... Som sagt, jag har 10+ års erfarenheter av diagnosbarn så jag saknar verkligen inte varken förståelse eller kunskaper.
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 21:23:05 följande:
    Jag tycker det är viktigt att uttrycka sig respektfullt. "Diagnosbarn" är inte respektfullt. Sen kan man yra om "kränkthet" och "snöflingor" istället för att bara fundera på hur man uttrycker sig och hur ord faktiskt påverkar sin omgivning eftersom det troligen är lättare art slå ifrån sig istället för att ändra sitt beteende. 
    Håll isär då att det är DIN åsikt, och den bryr jag mig verkligen inte om. DU får tycka att det inte är respektfullt. Jag och många andra som jobbar inom skolvärlden håller inte med och använder det mycket ofta, när det är relevant. Yra på du, snön faller snart över hela landet...
    Som pedagog bör du veta att det inte är okej att göra vissa saker bara för att många människor gör det... sämsta ursäkten någonsin för att bete sig illa.
Svar på tråden Böter från skolan