• Anonym (E)

Böter från skolan

Men vad tror du själv...? Självklart ska man betala för skadegörelse! Det är verkligen skit samma att vi har skolplikt - man ska kunna sköta sig i möblerade rum!

• Anonym (E)

Och det är inte lärarnas ansvar att barnvakta eleverna så de inte förstör omkring sig!

• Anonym (E)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 12:13:04 följande:

Läste du hela TS? Sonen har alltså adhd och autism och går i en resursskola. Den ska alltså vara anpassad för elever med hans "problematik". Det är alltså inte en vanlig skola. Så det där med att "sköta sig i möblerade rum" är ju jus det som barn i en sådan skola inte alltid klarar. Förstår du verkligen inte bättre? 

Ditt uttalande vore att jämföra med ett krav att blinda barn minsann ska kunna läsa vanliga böcker för det kan ju alla andra barn. 

Man får betala för skadegörelse oavsett vilken skola man går i och även om det är en resursskola så är lärarna inga ordningsvakter!
  • Anonym (E)
    Anonym (Mm) skrev 2024-11-27 12:23:26 följande:
    Medveten skadegörelse - absolut! Tyvärr är det svårt för många barn med npf att bara ?skärpa sig? när man blir trängd i olika situationer. Går man dessutom på en resursskola så hoppas man ju att lärarna har den kompetens som krävs för att undvika sådana situationer. Och som sagt hade jag själv kunnat vara med i skolan så skulle det med all säkerhet aldrig uppstått någon sådan situation.
    Hade varit intressant med svar från andra föräldrar till barn med diagnoser om det är vanligt att bli ersättningsskyldig. 
    Jag skrev aldrig att barnet ska skärpa sig. Oavsett svårigheter så ska VH betala för sitt barns skadegörelser.
  • Anonym (E)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 13:56:53 följande:
    Du skrev att "man ska kunna sköta sig i möblerade rum". Andemeningen i det är att man får skärpa till sig annars. 
    Nej det är det inte. Kan man inte sköta sig så får VH betala. Väldigt enkelt.
  • Anonym (E)
    Raggartjejen skrev 2024-11-27 16:43:21 följande:
    Jag antar att du inte har barn med NPF-diagnos!
    Ibland blir det så att barnet inte "kan sköta sig" p.g.a sin diagnos  trots att barnet är väluppfostrad. 
    Och ja, jag vet jähur det är = vår son har ADHD och Tourette  (nu är han dock vuxen). 
    Helt riktigt, men jag jobbar med dem sedan 10+ år tillbaka, så jag är väl insatt. Jag har varken sagt att de ska skärpa sig eller att det handlar om dålig uppfostran. Förstörelse ska betalas av VH. Verkar vara svårt för en del att ta in skillnaden där.
  • Anonym (E)
    Anonym (Nej!) skrev 2024-11-27 17:06:00 följande:
    Då är det olika på olika skolor eller kommuner, har aldrig hört om någon resursskola där jag jobbat som låtit föräldrar betala för saker som gått sönder
    när barnen varit i affekt dvs ofta då inte medvetet förstört saker.
    Hur vet föräldrarna att personalen verkligen var där och försökte undvika
     att situationen blev som den blev?
    På resursskola finns det ju mycket personal som ska finnas till hands, sen händer det ändå saker men föräldrarna kan inte vara där och övervaka.
    Jobbar du på resursskola eller på inom annat med barn med npf?
    undrar eftersom det verkar som föräldrar får betala där du jobbar.
    Kan bero på att vissa skolor anser att elever ska betala för skadegörelse oavsett om de har en diagnos eller inte, eller om det är resursskola eller inte. Diagnosbarn i vanlig skola får också betala för sig, affekt eller inte. Eller snarare vh då.

Jag jobbar på en "normal" skola, vad nu det har med saken att göra. Och som jag skrev så har jag 10+ års erfarenhet av diagnosbarn. Utöver det självklart kontakt med andra lärare, inkl. på resursskolor och liknande.
  • Anonym (E)

Och lärare har dessutom inte bara ett barn att ha koll på, utan en hel klass.... I resursskolor så klart mindre klasser, men fortfarande en hel skock, plus att man någonstans borde försöka få in lite undervisning också.

• Anonym (E)
    Anonym (Nej!) skrev 2024-11-27 17:32:05 följande:
    Jag frågade vart du jobbar eftersom du var så säker på att föräldrar alltid får betala. 
    Men då är det som sagt olika på olika skolor och kommuner, jag har som sagt
    aldrig varit med om där jag jobbat eller hört om resursskolor som skickat räkningar till föräldrar och det just för att dom skolorna är anpassade både när det
    gäller lokaler och saker efter att barnen just kan ha utmanande beteende och hamna i affekt och då ha sönder saker som inte var meningen, det finns mycket
    personal i jämförelse med vanliga skolor och  som jobbar just med vissa beteenden, det är därför barnen går i resursskola till skillnad mot "vanliga"  skolor med färre personal.
    Det är också skillnad att ha sönder något med flit, att medvetet ha sönder saker och att göra det i affekt då många barn efteråt mår dåligt av att ha haft sönder saker dom inte menat ha sönder.
    Men resursskolor ska vara mer anpassade för dessa barn än vanliga skolor.
    Nu verkar det som föräldrar på ts skola får betala men inte då där jag har jobbat. 
    Ts frågade om hur det var på andra skolor och vad som var vanligt och jag svarade efter mina erfarenheter. 
    Nej, det skrev jag inte heller. Det är min ÅSIKT.
  • Anonym (E)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 17:35:41 följande:

Jag tror att du ljuger. Eller jag hoppas det i alla fall. Ingen som faktiskt jobbar med barn borde använda uttryck som "diagnosbarn" eller påstå att man "måste klara av att vistas i möblerade rum" i en sådan här diskussion (då har man liksom inte fattat någonting om dessa "diagnosbarn" som du så fint kallar dem). 

Nej det gör jag inte. Varför skulle jag? Jag har öht inte ens tagit upp det förrän jag blev tillfrågad, för det känns inte särskilt relevant. Om du inbillar dig att jag är en dålig pedagog för att jag anser att man betalar för det man förstör, det får stå för dig. Grattis, du är en människa helt i tidens anda.
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 17:39:49 följande:
    Nej det gör jag inte. Varför skulle jag? Jag har öht inte ens tagit upp det förrän jag blev tillfrågad, för det känns inte särskilt relevant. Om du inbillar dig att jag är en dålig pedagog för att jag anser att man betalar för det man förstör, det får stå för dig. Grattis, du är en människa helt i tidens anda.
    Rättare sagt, det blev aktuellt att nämna eftersom någon näsvis person började fråga om jag hade barn med npf. Ursäkta mig att jag har erfarenhet av inte bara ett eller ett fåtal utan MÅNGA diagnosbarn genom åren. Och ja, jag kallar dem det och det är inget skällsord.
  • Anonym (E)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 18:38:23 följande:
    Du påstår att du ör pedagog men förstår inte varför "diagnosbarn" inte är ett trevligt begrepp att använda? Ja du jobbar säkert med barn...
    Jag "påstår" ingenting, jag ÄR lärare. Och nej, ordet är inte ett skällsord. Vet du hur många kollegor, på min skola och på MÅNGA andra som säger just diagnosbarn? Inklusive av de pedagoger mm som har egna barn med diagnoser? Snacka om att leva i ett kränkt samhälle när man inte ens kan använda de rätta orden utan att någon snöflinga ska dra efter andan.
  • Anonym (E)

Till och med vår spec.lärare som själv har diagnos använder ordet, och ledningen, och EHT! Men neeeej då, det får man inte säga, för det är inte "trevligt".

• Anonym (E)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 18:44:48 följande:
    Peka gärna på var jag skrivit att man inte ska betala för det man förstör. Det borde du kanske till och med funderat på innan du började härja om vad du tror att jag anser. 
    Jag har aldrig påstått att du har skrivit det! Det är minst tredje gången nu som jag blir anklagad för att ha skrivit saker som jag aldrig har gjort. Och jag har inte "härjat" heller, men snyggt att du avslöjar dina härskartekniker iaf. Jag har inte påstått något om dina åsikter heller.
  • Anonym (E)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 21:20:05 följande:

Okej så du påstår inte att jag anser att du är en dålig pedagog för att du anser att man ska betala för det man förstör? Det är nämligen ett falskt påstående om mina åsikter. Verkar dumt att skriva det då va?

Jag anser att du är en dålig pedagog  för att du använder uttryck som "diagnosbarn", för att du inte fattar varför det är ett otrevligt sätt att uttrycka sig samt för att du verkar sakna grundläggande förståelse om npf-diagnosern och varför en del barn går i resursskola.

Nej, det påstår jag inte. Jag skrev "OM". Det är nu fjärde gången du kommer med falska anklagelser.

....jag och stora delar av lärarkåren. Stackars barn som omtalas på det sättet av så många dåliga pedagoger... Som sagt, jag har 10+ års erfarenheter av diagnosbarn så jag saknar verkligen inte varken förståelse eller kunskaper.
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 21:23:05 följande:
    Jag tycker det är viktigt att uttrycka sig respektfullt. "Diagnosbarn" är inte respektfullt. Sen kan man yra om "kränkthet" och "snöflingor" istället för att bara fundera på hur man uttrycker sig och hur ord faktiskt påverkar sin omgivning eftersom det troligen är lättare art slå ifrån sig istället för att ändra sitt beteende. 
    Håll isär då att det är DIN åsikt, och den bryr jag mig verkligen inte om. DU får tycka att det inte är respektfullt. Jag och många andra som jobbar inom skolvärlden håller inte med och använder det mycket ofta, när det är relevant. Yra på du, snön faller snart över hela landet...
  • Anonym (E)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 21:37:35 följande:
    Som pedagog bör du veta att det inte är okej att göra vissa saker bara för att många människor gör det... sämsta ursäkten någonsin för att bete sig illa.
    Det handlar inte om att "många gör det" utan att det är en term som anses helt ok att använda i skolvärlden. Att just du känner dig andrahandskränkt är inget som jag behöver fästa mig vid.
  • Anonym (E)
    Anonym (Lulle) skrev 2024-11-29 02:45:56 följande:
    Väldigt bra skrivet. Det blir bara fler och fler som vill skylla allt på någon annan.
    Det är någon annans fel, någon annan ska betala. Eget ansvar? Noll. Olyckshändelse, utbrott eller annat så får man stå för sina egna skadegörelser. I barns fall vårdnadshavare då. Mitt barn = min utgift. Vad mer ska samhället betala för "mitt" barn? Nä, var och en får stå kast för sitt eget liv.
Svar på tråden Böter från skolan