Inlägg från: Anonym (Svärmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svärmor)

Hur kan man vara så jävla otacksam?

Min son och hans fru har precis flyttat in i sitt hus de har köpt. Jag tänkte att de hade mycket att stå i med uppackning och annat, och att de behövde landa lite. Så jag tog initiativ och åkte och storhandlade mat åt dem och fyllde kyl, skafferi och frys.

När jag kom med handlingen blev sonen tacksam, men svärdottern var inte lika uppskattande. Jag sa att jag kan åka och handla åt dem men de får swisha mig för maten för den kan jag inte bjuda på. Det blev ca 1300 med allt. Svärdottern sa då att hon tycker jag måste fråga om såna saker innan jag gör det så det är okej och att summan att handla för är okej. Sen sa hon när jag packade upp allt att det och det och det äter inte dem och att hon var tacksam för omtanken men jag måste fråga dom nästa gång för hon hade planerat veckans meny redan och tänkt handla efter den. Min son sa glatt att det blev jättebra och de kan vara flexibla, men svärdottern var lite sur och otacksam. Jag känner att här hjälper man till och så bemöts man med en sur min från svärdottern för det inte blev som hon ville. Hon har kontrollbehov deluxe.

Hur kan man vara så jävla otacksam rent ut sagt mot folk som underlättar och hjälper en?

• Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?
  • Anonym (Svärmor)
    Cewinsmamma skrev 2024-11-26 18:26:58 följande:

Du klampade in på deras nya revir. Rätt mycket pengar också på sånt de inte ens tänkt handla eller äter. Tycker absolut att din svärdotter har rätt här även om det svider för dig.

Ja, så kan man välja att se det. Om man vill vara negativ.

Man kan också vara lite positiv att folk vill hjälpa en. Tacka och ta emot, äta upp maten och sedan handla på nytt det man har tänkt.
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-26 18:29:48 följande:

Hur kan man vara så sjukt gränslös att man kräver såna summor av folk när man på eget initiativ, utan att veta om det skulle vara välkommet, storhandlar åt andra? Svärdottern hade helt rätt här. Du borde inte tränga dig på på det där sättet, och sedan dessutom ha mage att kräva pengar för det! 1300 spänn! Sjukt.

Sonen var tacksam och tyckte inte summan var konstig. Ibland blir det inte som man tänkt sig, jag anser inte svärdottern har rätt att sura för det. Nu sparade de tid på att slippa handla och kan prova att äta saker de kanske inte är helt vana vid. De kan ju vara något de faktiskt tycker om sen. Aldrig fel att tänka nytt och prova nytt, om man inte är fyrkantigt lagd såklart.
  • Anonym (Svärmor)
    Tom Araya skrev 2024-11-26 18:35:56 följande:

Jag hade inte heller velat betala för mat andra har valt.

Det här är en sådan grej man inte "hjälper" andra med. Du verkar sakna fingertoppskänslan och kompenserade inte för det genom att kommunicera heller.

Har handlat åt min dotter och svärsonen. Inga sura miner alls. Så jo, vissa uppskattar den hjälpen. Sedan har sonen sagt att han tycker de äter samma hela tiden. Då blev min matkasse lite inspiration till nya saker. Det är inte bara svärdottern som bestämmer, min son har lika mycket rätt att säg till om om vilken hjälp de vill ha.
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Stjälp eller hjälp) skrev 2024-11-26 18:44:46 följande:

Att handla mjölk, smör, bröd och ost eller något man vet att de äter är en sak, och då bjuda på det. Eller att köpa en tårta för att fira.
    Men att fylla ett kylskåp med mat i hen bett om, och sedan begära 1300 kr, hade åtminstone inte gjort mig supertacksam.
    Ett rejält socialt övertramp!

Mjölk, smör, bröd och ost är några axplock av vad jag handlade. Men det var FEL mjölk, FEL bröd (jag köpte grovt bröd med frön i, svärdottern ville tydligen ha ljust bröd typ hönökaka). Jag köpte lite mer hälsosam mat helt enkelt, för jag bryr mig. Svärdottern köper mycket skräp i mina ögon och det kan vara nyttigt att testa annat än det hon är van vid.
  • Anonym (Svärmor)
    Cewinsmamma skrev 2024-11-26 18:34:45 följande:
    Absolut bara positivt att handla saker för 1300 spänn, som de inte behöver, och sedan begära pengar för det.
    Du skulle säkert uppskatta att få en sån "tjänst" också va?
    Nä svälj detdär. Acceptera att din son är vuxen nu, det är där skon klämmer egentligen eller hur? 
    Och swisha tillbaka pengarna. DÅ har du gjort en insats.
    Jag är pensionär och har inte råd att bjuda på en veckohandling till en barnfamilj.
  • Anonym (Svärmor)
    Cewinsmamma skrev 2024-11-26 19:04:20 följande:
    Nej men då kanske du har insikt i också att en barnfamilj köper helst sina grejer själv och att 1300 är mycket pengar för dom också.
    De har gått och väl råd. Problemet är bara att svärdottern planerar en meny och blir tydligen extremt fast vid den, det är stört omöjligt att avvika från den menyn hon har planerat för då blir hon sur.
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (F) skrev 2024-11-26 19:03:17 följande:

Tanken var god och du ville hjälpa, men man frågar vad som ska inhandlas när man handlar åt någon annan och i synnerhet om det är för den personens pengar som man handlar.

Ja tyvärr blev det väldigt fel men som du säger så ville jag bara gott. Tack för att du såg syftet även fast det blev fel.
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 19:16:05 följande:
    Och du blir sur för att du inte får bestämma vad hon ska äta...
    Knappast.
    Jag blir sur och ledsen över att hon är så jävla otacksam. Vad hon äter skiter jag i, att jag uppmuntrar vissa saker är ju en annan sak. Men sen är det hennes val.

Jag ville hjälpa de lite nu när de precis har flyttat till sitt nya hus. Men det borde jag ju inte gjort då tydligen.
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Kylskåpet) skrev 2024-11-26 19:19:12 följande:
    Det finns väl ingen som skriver detta då det finns en stor risk att svärdottern läser detta? Så jag börjar tvivla ....
    Hon är inte inne på familjeliv-sajten. Men om hon nu skulle läsa så kanske hon tänker till.
  • Anonym (Svärmor)
    Raggartjejen skrev 2024-11-26 19:20:48 följande:
    Dom bestämmer vad dom ska äta!
    Ja? men hur man kan bli så insnöad på en planerad meny övergår mitt förstånd. Det är inte ett Giltigt skäl att bete sig illa anser jag.
  • Anonym (Svärmor)
    Raggartjejen skrev 2024-11-26 19:20:48 följande:
    Dom bestämmer vad dom ska äta!
    Ja? men hur man kan bli så insnöad på en planerad meny övergår mitt förstånd. Det är inte ett Giltigt skäl att bete sig illa anser jag.
  • Anonym (Svärmor)
    Raggartjejen skrev 2024-11-26 19:25:10 följande:
    Beter du dig bättre genom att köra över dom?
    Köra över dem? En av två blev tacksam och glad. En blev grinig. Anser inte jag har kört över sonen. Möjligtvis henne, och det var dumt. Men anser fortfarande inte att hon behöver bete sig som en tjurig 5-åring för det.
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-26 19:33:00 följande:

Va, åkte du och handlade mat till dem som de fick betala utan att välja själva vad de ville ha?? Galet ju. 
    Jag tror inte din son har stake nog att säga vad han egentligen tycker, men svärdottern har det. 

Ja jag köpte mat jag trodde de skulle uppskatta. Så kunde de ägna sin tid åt annat. Själva handlingen kunde jag hjälpa till med men kan inte bjuda på maten.
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Ronny) skrev 2024-11-26 19:35:40 följande:
    Du beter dig illa. Vad är din ursäkt?

Om din son lagade mat kan han handla för det.
    Min son lagar mat! Men det är hon som bestämmer menyn. Varför utgår du ifrån att han inte lagar mat?
  • Anonym (Svärmor)

Men nu får ni ge er alltså.
    Jag ville bara hjälpa till med det praktiska, att handla. Har aldrig sagt att jag ska  _betala_ däremot. Ville ge dem en trevlig överraskning, men möts av elakhet och otacksamhet!

• Anonym (Svärmor)
    Anonym (?) skrev 2024-11-27 16:26:38 följande:
    Har nog sällan eller aldrig sett en tråd här där alla utom TS själv förstår problemet.
    Nej. Jag förstår faktiskt inte problemet att exempelvis dricka lättmjölk istället för standardmjölk tills den tar slut.
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (En sketen blära) skrev 2024-11-27 13:16:46 följande:
    Hur gick det nu förresten med att få svärdottern att tänka om efter att ha läst att du är ensam om idiot-inställningen?

Är inte det ett tecken på något, förresten? Att man är den enda i världen som har rätt? Håller ens rösterna med dig i den här frågan?

Jag skrev att OM hon nu läser här så möjligtvis att hon tänker om. 

Vadå den enda i världen som har rätt? Jag gjorde en sak i välmening och bemöts med elak och oförskämdheter.

• Anonym (Svärmor)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-27 16:42:26 följande:
    Lättmjölk smakar nästan som vatten i jämförelse. Inte alls kul att behöva tvinga i sig, särskilt som man tvingas betala för det också.
    Man överlever det EN gång.
Svar på tråden Hur kan man vara så jävla otacksam?